صابره: گزارش جلسه 69 نظام‌شناسي

852 1395/12/10
صابره: گزارش جلسه 69 نظام‌شناسي

صابره: گزارش جلسه 69 نظام‌شناسي/ استاد زاهدي:  پاسخ به یک شبهه: مذاکره با آمریکا مصداق آیه «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ‏ فَاجْنَحْ لَها» است! /  تنها کسی که توانست نعبد و نستعین را محقق کند، حضرت امام خمینی(ره) بود / برای اینکه همه به سوی عبودیت بروند و نعبد محقق شود، باید نظام سازی کنیم / به تعداد همه عرصه های جامعه نیاز به صراط مستقیم (نظام) داریم /  زیارت عاشورا تفسیر و شرح مغضوب علیهم است

صابره: گزارش جلسه 69 نظام‌شناسي/ استاد زاهدي:  پاسخ به یک شبهه: مذاکره با آمریکا مصداق آیه «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ‏ فَاجْنَحْ لَها» است! /  تنها کسی که توانست نعبد و نستعین را محقق کند، حضرت امام خمینی(ره) بود / برای اینکه همه به سوی عبودیت بروند و نعبد محقق شود، باید نظام سازی کنیم / به تعداد همه عرصه های جامعه نیاز به صراط مستقیم (نظام) داریم /  زیارت عاشورا تفسیر و شرح مغضوب علیهم است

 به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني صابره، جلسه 69 دوره آموزشي "نظام شناسي" با حضور اساتيد و دانش پژوهان و عموم خواهران و برادران با سخنراني استاد زاهدي در روز پنجشنبه 3 اردیبهشت 94 از ساعت 10 صبح تا  12 در محل دفتر مركزي مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره (س) برگزار شد.
جلسه با تلاوت آیات نوراني قرآن كريم آغاز گرديد. در اين جلسه استاد زاهدي مدير موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره(س) به تفسیر سوره حمد و  تشريح موضوع «صراط به معنای نظام» و «لزوم موضع گیری با مغضوب علیهم و ضالین» پرداختند. در ادامه به مشروح مطالب تدريس شده، اشاره مي‌گردد:

* پاسخ به یک شبهه: مذاکره با آمریکا مصداق آیه «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ‏ فَاجْنَحْ لَها» است!
-
در موضوع مذاکرات با آمریکا، برخی ها آیه «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ‏ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ‏ »(انفال:61) را مصداق این مذاکرات دانسته و مخالفان را به تندروی متهم کرده اند و گفته اند که خدا فرموده اگر بال های سلم را برای شما باز کردند با آنها مذاکره کنید. حال سؤال اینجاست که آیا آمریکا اموال بلوکه ما را آزاد کرده‌اند؟ آیا تحریم ها را لغو کرده‌اند؟ آیا هر روز ما را تهدید نمی کنند که همه گزینه ها روی میز است؟ آیا دستاوردهای علمی ما در هسته ای را نمی خواهند محدود کرده و از بین ببرند؟ آیا دانشمندان هسته ای ما را شهید نکردند؟ آیا اینها جَنَحُوا لِلسَّلْمِ‏ است؟ چه نشانه هایی از سلم آمریکا وجود دارد که ما هم بخواهیم بر اساس آن با آنها سلم داشته باشیم و تفاهم کنیم؟

- اگر اینها آمده اند تا با ما رفیق شوند، نشانه های سلم آنها کجاست؟ اینگونه تفسیر قرآن، بدعت عمومی است و بنا بر زیارت عاشورا لعنت خدا بر کسانی است که اساس بدعت و گمراهی را می گذارند: فلعن الله امة اسست اساس الظلم و الجور... .

* مبانی تمام عرصه های حیات انسانی در 4 آیه اول سوره حمد است

- چهار آیه اول سوره حمد مبانی تمام عرصه های حیات انسانی است. مبانی سیاست، مبانی حقوق و قضاوت، مبانی اقتصاد، مبانی تعلیم و تربیت، مبانی هنر، مبانی جامعه‌شناسی، مبانی روان شناسی، مبانی انسان شناسی، مبانی علوم و هر چه که در حیات بشری نظام و برنامه ای دارد در این سوره هست.

- محصول این مبانی و خروجی این مبانی ایاک نعبد و ایاک نستعین است. محصول و خروجی ایاک نعبد و ایاک نستعین، اهدنا الصراط المستقیم است و خروجی این آیه هم صراط الذین انعمت علیهم است.

* تنها کسی که توانست نعبد و نستعین را محقق کند، حضرت امام خمینی(ره) بود

- در قبل از انقلاب، علمای عاملین کرامات زیادی داشتند و اعبد و استعین برقرار بود و نعبد و نستعین فراگیر نبود. تنها کسی که توانست نعبد و نستعین را محقق کند، حضرت امام خمینی(ره) بود. امام(ره) با دست خالی انقلاب کرد و ایران که هیچ چیز نداشت، صاحب همه چیز شد.

* برای اینکه همه به سوی عبودیت بروند و نعبد محقق شود، باید نظام سازی کنیم

- نعبد وقتی است که همه جامعه قیام کند و به سمت خدا برود. نعبد یعنی عبودیت همگانی. اگرهمه نهادها و همه وزارتخانه ها به سوی حق بروند، می شود نعبد. برای اینکه همه به سوی عبودیت بروند، ما نیاز به نظام داریم و برای حرکت به سمت نعبد باید نظام سازی کنیم.

- نستعین از ریشه عون است و استعانه یعنی طلب یاری کردن. قرآن عنایت خاصی به جمع دارد. اگر جمع صالح شد، حتماً فرد هم صالح می شود. با اعبد و استعین مملکت درست نمی شود بلکه با نعبد و نستعین درست می شود.

* نستعین یعنی تدوین نظام با استخراج از وحی

- نستعین یعنی استخراج نظام و چون ایاک دارد، حتما باید این نظام از وحی باشد و اگر با غرب و چیزهای دیگر مخلوط شود، این جامعه به ایاک نعبد و نستعین نمی‌رسد. همه امت باید از منابع وحیانی استعانت بجوید. نستعین یعنی تدوین نظام با استخراج از وحی.

- لذا اگر ایاک نعبد و ایاک نستعین فراگیر شد، به صراط مستقیم هدایت می شویم. اهدنا یعنی خدایا همه "ما" را هدایت کن نه من را.

* به تعداد همه عرصه های جامعه نیاز به صراط مستقیم (نظام) داریم

- صراط همان نظام است و مستقیم یعنی کوتاهترین، راست ترین، فراگیرترین و استقامت‌بخش‌ترین راه. به تعداد همه عرصه های جامعه ما نیاز به صراط مستقیم (نظام) داریم.

- نظام مستقیم یعنی رسانه، بانکداری، حکومت و... باید قرآنی باشد. از نظام حکومتی ما، ولایت فقیه و شورای نگهبان و مجلس خبرگان بر اساس قرآن است و زیرنظام ها هنوز قرآنی نشده است. حوزه های علمیه و نهادها و دولت باید به دنبال نظام مستقیم باشند و برای هر امری، نظام خاص خودش را طراحی و اجرا کنند.

- هر عرصه ای صراط خاص خودش را دارد. چندین هزار عرصه در حیات انسانی داریم و نظام مستقیم آن را باید استخراج کرد. زمینه این صراط مستقیم در ایاک نعبد و ایاک نستعین است.

* اگر جمعی یا فردی بخواهد ببیند که به صراط مستقیم هدایت شده، باید خود را با سیره طیبه 4 شاخص قرآنی تطبیق دهد: یعنی  سیره شهدا، انبیاء، صدیقین و صالحین

- صراط الذین یعنی جامعه ای که در مسیر انعمت علیهم باشد. اگر جمعی یا فردی بخواهد ببیند که به صراط مستقیم هدایت شده، باید خود را با سیره طیبه 4 شاخص قرآنی تطبیق دهد: یعنی  سیره شهدا، انبیاء، صدیقین و صالحین.

* زیارت عاشورا تفسیر و شرح مغضوب علیهم است

- همان طور که خداوند به دشمنان اسلام غضب کرده است، جامعه‌ای که اسلامی است هم باید غضب کند به آنهایی که مغضوب علیهم هستند. جامعه اسلامی باید در برابر اینها سنگر تدافعی و خط مقدم داشته باشد. حتی اگر تهمت تندرو هم به ما بزنند. وقتی خداوند خودش اینگونه است و غضب کرده، ما چطور می توانیم بی تفاوت باشیم. خداوند می فرماید نمازت باطل است اگر با مغضوب علیهم درگیر نشوی. زیارت عاشورا تفسیر و شرح مغضوب علیهم است. «وَ لَعَنَ اللَّهُ آلَ زِیادٍ وَ آلَ مَرْوانَ وَ لَعَنَ اللَّهُ  بَنى اُمَیَّةَ قاطِبَةً وَ لَعَنَ اللَّهُ ابْنَ مَرْجانَةَ وَ لَعَنَ اللَّهُ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ لَعَنَ اللَّهُ شِمْراً وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً اَسْرَجَتْ وَ اَلْجَمَتْ وَ تَنَقَّبَتْ لِقِتالِكَ»

 - اگر یکی مثلاً در خانه خودش تریاک می کشد، این به خودش ضرر می رساند و خیلی مهم نیست، خودش و خدای خودش است. ولی اگر یکی تشویق می کند، تبلیغ می کند، جوان‌ها را منحرف می کند، اینها مغضوبین هستند.

- بنا به روایتی از امام صادق(ع) ضالین کسانی هستند که ولایت ما را نمی فهمند و چگونگی متابعت از ما را نمی فهمند، کسانی که نمی دانند بالاخره حق با رهبری است یا آمریکا! این نماز نمی شود. اگر ایاک نباشد دشمن می آید، در ارشاد، در صدا و سیما و در عرصه رسانه، هنر و... .

* با مغضوبین و ضالین باید موضع و سر جنگ و غضب داشت، خدا غضب کرده و ما هم باید غضب کنیم تا نمازمان قبول شود

- با مغضوبین و ضالین باید موضع و سر جنگ و غضب داشت. خاکریز جنگی باید با آنها داشت. خدا غضب کرده ما هم باید غضب کنیم. اگر نتوانستیم موضع بگیریم نمازمان قبول نیست، حتی اگر مقید به نماز اول وقت باشیم. در این حال نماز ما فقط رفع تکلیف است.
دیگر قربان کل تقی و وسیله تقرب تو نیست. «حضرت علی (ع): الصلاه قربان كل تقی. نماز خواندن،‌ وسیله نزدیكی به خدا است برای هر شخصی پرهیزگار». (نهج البلاغه،‌كلمات قصار136).
دیگر معراج المؤمن نیست. «پیامبر(ص): الصلوة معراج المؤمن. نماز، معراج مؤمن است».(سرالصلوة، ص7)
دیگر عمود الدین نیست. «پیامبر (ص): الصلوة عماد دینكم. نماز، پایه و ستون دین شماست». (میزان الحكمه، ج5، ص370)
دیگر تنها عن الفحشاء و المنکر نیست. این نماز دیگر تو را نجات نمی دهد. 

- اگر ایاک نعبد و ایاک نستعین محقق شود تا به اهدنا الصراط المستقیم و نظام های برجسته برسیم، نماز مان نجات بخش خواهد بود... . 

لازم به يادآوري است كه ان‌شاءالله هر هفته پنجشنبه ها از ساعت 10 تا12 صبح (به غیر از تعطیلات رسمی) كلاس‌هاي دوره آموزشي نظام شناسي برگزار مي‌شود.
سي‌دي هاي صوتي اين جلسات براي بهره‌برداري دانش پژوهان، تهيه شده و در اختيار آنان و ساير علاقمندان قرار مي‌گيرد.
حضور در كلاس‌هاي دوره آموزشي نظام شناسي، پس از ثبت نام حضوري، براي عموم خواهران و برادران بلامانع است.

مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره سلام الله عليها

0 نظر