صابره: گزارش جلسه 17 تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)

829 1395/12/10
صابره: گزارش جلسه 17 تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)

صابره: گزارش جلسه 17 تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)/ استاد زاهدي: ادامه تفسير سوره حمد/ ذات هستی در بستر رحمانیت است و نمی‌تواند در بستر غیظ و غضب خدا باشد/ رحیمیت برنامه خاص حق تعالی برای رشد بیشتر انسان و باطن هر شیء است/  یک معنای دين، نظام اجرایی و برنامه‌ریزی تربیتی حضرت حق است و یک معنی آن هم نظام فرهنگی است

صابره: گزارش جلسه 17 تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)/ استاد زاهدي: ادامه تفسير سوره حمد/ ذات هستی در بستر رحمانیت است و نمی‌تواند در بستر غیظ و غضب خدا باشد/ رحیمیت برنامه خاص حق تعالی برای رشد بیشتر انسان و باطن هر شیء است/  یک معنای دين، نظام اجرایی و برنامه‌ریزی تربیتی حضرت حق است و یک معنی آن هم نظام فرهنگی است

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني صابره، جلسه 17 دوره آموزشي "تعليم و تربيت اسلامي" با حضور اساتيد و دانش پژوهان و عموم خواهران و برادران با سخنراني استاد زاهدي در روز چهارشنبه اول بهمن 93 از ساعت 14:30 تا 16 در شعبه مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره (س) در شهر پرند برگزار شد.

جلسه با تلاوت آیات نوراني قرآن كريم آغاز گرديد. در اين جلسه استاد زاهدي مدير موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره(س) به موضوع «ادامه تفسير سوره حمد» پرداختند. در ادامه به خلاصه‌اي از رئوس مطالب مطرح شده، اشاره مي‌گردد:

* همه چیز ذیل فیوضات اسماء پروردگار حیات می‌گیرد و بدون اسماء چیزی وجود پیدا نمی‌کند
- «بسم الله الرحمن الرحیم» یعنی همه چیز ذیل فیوضات اسماء پروردگار حیات می‌گیرد و بدون اسماء چیزی وجود پیدا نمی‌کند، و هرچه وجود می‌یابد همه آیات خداوند هستند و دارای شعورند. همه چیز در هستی کنترل می‌شود، هدایت می‌شود، تشویق می‌شود، تنبیه می‌شود، هدف دارد، نظام دارد.

* ذات هستی در بستر رحمانیت است و نمی‌تواند در بستر غیظ و غضب خدا باشد
- «الرحمن» ظاهر نعمت‌های حضرت حق است، هر نعمتی باطنی دارد که متصل به اسم «الرحیم» حضرت حق است. همه انسان‌ها باید در بستر رحمانیت حرکت کنند، یعنی فیض برسانند و چیزی هم نخواهند، ذات هستی در بستر رحمانیت است و نمی‌تواند در بستر غیظ و غضب خدا باشد.
- قرآن می‌فرماید: «وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْ‏ءٍ حَيٍّ» (انبیاء:30) آب مظهر لطافت حضرت حق است و چون مظهر رحمانیت حق است همه چیز از آب زنده می‌شود، هیچ چیز از طوفان و رعد و برق و قهر و غضب آتش فشان و زلزله و خشونت زنده نمی‌شود.
«وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ»(هود:7) یعنی دستگاه اداره زیست عالم ناسوت(دنيا)، دستگاه برنامه‌ریزی اداره امور عالم ناسوت بر آب است. همه تمدن‌ها و جوامع در کنار آب شکل می‌گیرد.

* رحیمیت برنامه خاص حق تعالی برای رشد بیشتر انسان و باطن هر شیء است
- حال اگر کسی رحمن شود می تواند از رحیمیت هم استفاده کند. رحیمیت برنامه خاص است، برنامه خاص حق تعالی برای رشد بیشتر انسان است. همانطور که تا مدرک دیپلم نگیری نمی‌توانی وارد دانشگاه شوی، تا رحمن نشوی نمی‌توانی وارد وادی رحیمیت شوی.
- رحیمیت باطن هر شیء است، اگر کودکی را با رحمانیت صحیح تربیت کنیم رحیمیت او نمایان می شود. اگر در زندگی مشترک رحمانیت بین زن و مرد حاکم شود، آیات خدا در آنها متجلی می شود، باید این آیات را تلاوت کرد. صفات کمالیه انسان آیات خداوند هستند که اگر تلاوت شوند به آرامش می‌رسند.
- همه هستی آیات خداوند هستند که باید آنها را تلاوت کرد، تلاوت چگونه اتفاق می‌افتد؟
قرآن می‌فرماید: «أفَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ * وَ إِلىَ السَّمَاءِ كَيْفَ رُفِعَتْ * وَ إِلىَ الجِْبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ * وَ إِلىَ الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ»(الغاشيه:17تا20)
- «الحمدللّه ربّ العالمین» یعنی ذات هر چه که در این عالم است حمد خدا و ستایش آور است، همه تجلیّات هستی ستایش پروردگار است.

* تشريح معاني مختلف دين/ یک معنای دين، نظام اجرایی و برنامه‌ریزی تربیتی حضرت حق است و یک معنی آن هم نظام فرهنگی است
- «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»(الفاتحه:4) یوم به معنای روز، عرصه، روزگار، صحنه، ایّام، فرصت، شرایط است. دین به معنای قیامت است. یک معنای آن نظام اجرایی و برنامه‌ریزی تربیتی حضرت حق است. یک معنی یوم الدین باطن است، «كِتاباً يَلْقاهُ مَنْشُوراً»(الاسراء:13) روزی که باطن ها ظاهر می‌شوند.ِ «يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ»(الطارق:9) سریره‌ها و پنهان وجود هر کس آشکار می‌شود، «يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ»(إبراهيم:48) عالم ناسوت غیر از این می‌شود و خورشیدی نیست که بتابد و هرکس باید از نور وجود خودش بهره گیرد، «نُورُهُمْ يَسْعى‏ بَيْنَ أَيْديهِم»(تحریم:8) اگر انسان نور وجودی نداشته باشد حتی انگشتان خودش را هم نمی‌بیند. دین به معنای عرصه‌های مختلف هستی، فضای تجلّیگاه حقایق است. باطن فرامین و هدایت ها و آیات خداست، ترازوی اعمال است، جایگاه به جزا رساندن انسان‌هاست.
- در روز قیامت حاکمیت خداوند آشکار می‌شود. تک تک اجزای بدن انسان‌ها شهادت می‌دهند، در آن روز انسان می‌فهمد که حتی صاحب انگشتان خودش هم نیست.
- یک معنی آن هم نظام فرهنگی است، معلوم می‌شود مدرنیته و جامعه مدنی و دموکراسی و پوزیتیویسم و اومانیسم هیچ هستند و مشخص می‌شود دین حقیقی چیست... .

لازم به يادآوري است كه ان‌شاءالله هر هفته چهارشنبه ها از ساعت 14:30تا16 كلاس‌هاي دوره آموزشي
"تعليم و تربيت اسلامي" در شهر پرند برگزار مي‌شود.
حداقل پيش نياز حضور در اين كلاس، آشنايي با معارف اسلامي در حد مومنين مساجد مي‌باشد. از اقشار محترم فرهنگي، دانشگاهي، حوزوي، خانواده هاي متدين و فرهيختگان علاقمند به اسلام (خواهران و برادران) براي حضور در اين دوره دعوت به عمل مي‌آيد.
 

مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره سلام الله عليها

0 نظر