صابره: گزارش جلسه 15 تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)

770 1395/12/10
صابره: گزارش جلسه 15 تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)

صابره: گزارش جلسه 15 تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)/ استاد زاهدي: هدف، برنامه و روش‌های تعلیم و تربیت قرآنی بر این اساس است که ما آیه شناس و آیه بین شویم/ خداوند فلسفه روانشناسی ازدواج را رسیدن به آرامش می‌داند/ تعلیم و تربیت قرآنی ارتباط ما را با آیات خدا برقرار می‌کند ولی تعلیم و تربیت سکولار ارتباط ما را با خدا قطع می کند/ روانشناسان غربي ارزش‌ها را نسبی و اخلاق را قراردادی می‌دانند، طبق همین قرارداد، همجنسگرایی را مجاز و ارزش می‌پندارند/ بستر تعلیم و تربیت قرآنی بر اساس رحمانیت است/ در علم روانشناسی غربي، هیچ شناختی نسبت به قلب وجود ندارد

صابره: گزارش جلسه 15 تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)/ استاد زاهدي: هدف، برنامه و روش‌های تعلیم و تربیت قرآنی بر این اساس است که ما آیه شناس و آیه بین شویم/ خداوند فلسفه روانشناسی ازدواج را رسیدن به آرامش می‌داند/ تعلیم و تربیت قرآنی ارتباط ما را با آیات خدا برقرار می‌کند ولی تعلیم و تربیت سکولار ارتباط ما را با خدا قطع می کند/ روانشناسان غربي ارزش‌ها را نسبی و اخلاق را قراردادی می‌دانند، طبق همین قرارداد، همجنسگرایی را مجاز و ارزش می‌پندارند/ بستر تعلیم و تربیت قرآنی بر اساس رحمانیت است/ در علم روانشناسی غربي، هیچ شناختی نسبت به قلب وجود ندارد

 به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني صابره، جلسه 15 دوره آموزشي "تعليم و تربيت اسلامي" با حضور اساتيد و دانش پژوهان و عموم خواهران و برادران با سخنراني استاد زاهدي در روز چهارشنبه 17 دي 93 از ساعت 14:30 تا 16 در شعبه مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره (س) در شهر پرند برگزار شد.

جلسه با تلاوت آیات نوراني قرآن كريم آغاز گرديد. در اين جلسه استاد زاهدي مدير موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره(س) به موضوعات «معرفي برخي از شاخصه‌هاي تعليم و تربيت اسلامي و تعليم و تربيت سكولار» و «تعريف رحمانيت و رحيميت خداوند» پرداختند. در ادامه به خلاصه‌اي از رئوس مطالب تدريس شده، اشاره مي‌گردد:

*  هدف، برنامه و روش‌های تعلیم و تربیت قرآنی بر این اساس است که ما آیه شناس و آیه بین شویم
- همه اجزای هستی کتاب درسی تعلیم و تربیت قرآنی است. خداوند این هستی را آیات خودش معرفی می کند و می فرماید: «تِلْكَ آياتُ اللَّهِ نَتْلُوها عَلَيْكَ بِالْحَقِّ وَ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلينَ» (بقره: 252)
- اگر کسی بخواهد تحت تعلیم و تربیت قرآنی قرار بگیرد باید آیه بین باشد و آیات دورن هستی و درون وجود انسان را بشناسد. «سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في‏ أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ»(فصلت: 53)
- اسماءالله حقایقی نزد خداوند و انوار فیض حق هستند که از جانب خدا به عالم افاضه می‌شود، اسماء فیوضات حق است، و ما نمی‌توانیم اسماء را ببینیم. می‌فرماید: «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ»(حجر:21) خزائن اسماء نزد حضرت حق است. ما تجلیات اسماء را می‌بینیم و به آنها آیات می‌گوییم. هر چه را که در این عالم چشم ما می‌بیند و نمی‌بیند آیات حق‌ هستند، پس آیات، تجلیات اسماء هستند.
- هدف، برنامه و روش‌های تعلیم و تربیت قرآنی بر این اساس است که ما آیه شناس و آیه بین شویم.

* تعلیم و تربیت قرآنی می‌گوید: همه این عالم به واسطه اسماء به وجود آمده است و آیات تجلیات این اسماء است
- آیه شناسی یعنی رابطه آنچه را که می‌بینی و نمی‌بینی با خدا بیابی، بعد از آیه شناسی انسان اسماء شناس می‌شود و بعد انوار حق را دریافت می‌کند.
- تعلیم و تربیت سکولار تلاش می‌کند رابطه بین آنچه که می‌بینی و نمی‌بینی را در عالم با خدا قطع کند. دلیلش هم این است که در این اندیشه علت هر معلولی، معلول علت دیگری است و دچار دور و تسلسل باطل است. مثلاً می گویند علت به وجود آمدن ابر بخار دریاست، علت بخارشدن دریا، تابش آفتاب است. یک دانشمند وجود ندارد که بگوید کل این دنیا را چه کسی خلق کرده است؟ همگی دیوانه وار می‌گویند عالم اتفاقی به وجود آمده است!
- تعلیم و تربیت قرآنی می‌گوید: همه این عالم به واسطه اسماء به وجود آمده است و آیات تجلیات این اسماء است.

* خداوند فلسفه روانشناسی ازدواج را رسیدن به آرامش می‌داند/ تفاوت آرامش با آسايش
- در روانشناسی قرآنی می‌فرماید: «سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في‏ أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ»(فصلت:53) یعنی اگر می‌خواهی انسان را روانشناسانه بشناسی او را از طریق آیاتی که در وجود او قرار دادیم بشناس.
- طبق آیه: «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها»(روم:21) خداوند فلسفه روانشناسی ازدواج را رسیدن به آرامش می‌داند. آرامش با آسایش متفاوت است، کسی که آسایش دارد امکان دارد آرامش نداشته باشد. اکنون جهان غرب تعلیم و تربیت را برای رسیدن به آسایش به کار می برد. در خانه ثروتمندان امکانات مدرن وجود دارد ولی افسردگی و خودکشی هم فراوان وجود دارد، چون آرامش ندارند. آنچه که باعث به آرامش رسیدن است اخلاقیات و رفتار است نه آسایش، تحمل سختی هاست نه راحت طلبی. این آیه ازدواج و زندگی انسان را به آیات خدا ارتباط می دهد. ولی در تعلیم و تربیت کفر و سکولار زندگی را با اموال ارتباط می‌دهد.

* تعلیم و تربیت قرآنی ارتباط ما را با آیات خدا برقرار می‌کند ولی تعلیم و تربیت سکولار ارتباط ما را با خدا قطع می کند/ در علم روانشناسی غربي، هیچ شناختی نسبت به قلب وجود ندارد!
- تعلیم و تربیت قرآنی ارتباط ما را با آیات خدا برقرار می‌کند ولی تعلیم و تربیت سکولار ارتباط ما را با خدا قطع می کند زیرا علت اصلی را خدا نمی‌داند.
- در تعلیم و تربیت قرآنی رابطه ما با خدا توسط دستگاهی به نام قلب برقرار می شود. در علم روانشناسی که اكنون در غرب تدریس می شود و به عنوان منبع قرار گرفته است، هیچ شناختی نسبت به قلب وجود ندارد!

* روانشناسان غربي ارزش‌ها را نسبی و اخلاق را قراردادی می‌دانند، طبق همین قرارداد، همجنسگرایی را مجاز و ارزش می‌پندارند
- قلب مأمور ارتباط غیب و امامان و قرآن و خداوند با ماست. قلب مسئول ارتباط در نماز است. در قلب موجودی به نام عقل ملکوتی وجود دارد که فقط این عقل می‌تواند ارزش‌ها و حقایق و یقینیات عالم را بفهمد و تشخیص دهد.
- روانشناسان(غربي) محل تشخیص ارزش‌ها و یقینیات و خوب و بد را نمی‌دانند. آنها عیار آدمی را نمی‌شناسند. آنها نمی‌توانند خودخواهی و خودنمایی را درمان کنند، بلکه آن را جالب هم می‌دانند. آنها ارزش‌ها را نسبی و اخلاق را قراردادی می‌دانند، طبق همین قرارداد همجنسگرایی را مجاز و ارزش می‌پندارند.

* عالم بر اساس محبت خلق شده است
- در تعلیم و تربیت قرآنی رابطه انسان با خدا به وسیله شناختن آیات تبیین می‌شود. ولی در تعلیم و تربیت کفر و سکولار این رابطه تبیین نمی شود.
- پس کار تعلیم و تربیت قرآنی این است که به وسیله شناخت هستی، انسان را آیه شناس می‌کند.
- خداوند کل هستی را به وسیله رحمانیت خلق کرده است، یعنی با لطافت، محبت، مهربانی، و نرمی و نور و... آفریده است. لطافت روح آب است، آب را مایه رشد قرار داده است. هیچ درختی با قهاریت رشد نمی‌کند، هیچ خانواده‌ای با قهاریت رشد نمی‌کند، قهاریت همه چیز را از بین می‌برد. رابطه رحمانیت با هستی مانند رابطه آب و گل، آب و انسان است. ذات آب لطافت است. عالم بر اساس محبت خلق شده است. رحمانیت محبت عامی است که مانند روح در همه جا دمیده شده است. «وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْ‏ءٍ حَيٍّ»(أنبياء:30) نماد رحمانیت در خلقت آب است.

* بستر تعلیم و تربیت قرآنی بر اساس رحمانیت است
- رحمانیت ظاهر تمام آیات، تمام خلقت و تمام هستی است.
- رحیمیت باطن این خلقت است، رحیمیت یعنی پذیرایی‌هایی ویژه که مخصوص انسان‌های ویژه است. یعنی کسانی که خود را برای دریافت رحیمیت آماده کرده باشند.
- آيا تا به حال شده انسان حسود و متکبر از فیض وجود انسان مهربان و بزرگوار استفاده کند؟ خير، بلكه از دیدن او عذاب می کشد. - در رحیمیت فیوضات باطنی حق شامل انسان می‌شود، و از آنچه به او داده به دیگران هم می‌دهد، این روح رحیمیت خداوند است.
- یعنی این خلقتی که همه اسماء الله است و اكنون به صورت تجلیات حق آیات خدا شده‌اند براساس رحمانیت خلق شده‌اند، باطن این آیات رحیمیت است که به دست هرکسی نمی‌افتد.
- یکی از تجلیات رحیمیت، قرآن است: «لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ»(واقعه:79) باطن قرآن را فقط کسانی می‌فهمند که باطن پاکی دارند وگرنه داعش هم قرآن میخواند!
- اگر با باطن همسرت ارتباط برقرار کنی خانواده‌ای آیه شناس و آیه بین تربیت می‌کنی، خانواده رحیمیت دارد. اگر رحمانیت را در وجودت جاری کردی و مانند آب زلال شدی شامل رحیمیت هم می‌شوی.
جمع‌بندی:
1- تعلیم و تربیت قرآنی همه عالم را آیات خدا می‌داند، یعنی رابطه همه چیز را با خدا تبیین می‌کند.
2- تعلیم و تربیت قرآنی درون ما را آیات خدا می‌داند و می‌گوید دستگاهی برای ارتباط با خدا به نام قلب وجود دارد.
3- بستر تعلیم و تربیت قرآنی بر اساس رحمانیت است... .

لازم به يادآوري است كه ان‌شاءالله هر هفته چهارشنبه ها از ساعت 14:30تا16 كلاس‌هاي دوره آموزشي"تعليم و تربيت اسلامي" در شهر پرند برگزار مي‌شود.
حداقل پيش نياز حضور در اين كلاس، آشنايي با معارف اسلامي در حد مومنين مساجد مي‌باشد. از اقشار محترم فرهنگي، دانشگاهي، حوزوي، خانواده هاي متدين و فرهيختگان علاقمند به اسلام (خواهران و برادران) براي حضور در اين دوره دعوت به عمل مي‌آيد.
 

مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره سلام الله عليها

0 نظر