صابره: گزارش جلسه 12 تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)

807 1395/12/10
صابره: گزارش جلسه 12 تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)

صابره: گزارش جلسه 12 تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)/ استاد زاهدي: پیام اربعین امسال این بود که دیگر ما ایرانی و عراقی و عرب و عجم و... نیستیم، بلکه همه ما شیعه حسینی(ع) و شیعه آل محمد(ص) هستیم و عشیره ما حضرت اباعبدلله الحسین علیه السلام است/ در صفحات ابتدایی قرآن، کلیات نظام تعلیم و تربیت قرآنی و نظام تعلیم و تربیت شیطانی شرح داده شده است/ «رحمانیت» رحمت عام است، مثل باران كه بر همه چیز می‌تابد، هم بر گل هم بر لجن زار/ «رحیمیت» رابطه خاص با خداوند است، هر چقدر رابطه انسان با خدا بیشتر باشد، فیض بیشتری به او می‌رسد

صابره: گزارش جلسه 12 تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)/ استاد زاهدي: پیام اربعین امسال این بود که دیگر ما ایرانی و عراقی و عرب و عجم و... نیستیم، بلکه همه ما شیعه حسینی(ع) و شیعه آل محمد(ص) هستیم و عشیره ما حضرت اباعبدلله الحسین علیه السلام است/ در صفحات ابتدایی قرآن، کلیات نظام تعلیم و تربیت قرآنی و نظام تعلیم و تربیت شیطانی شرح داده شده است/ «رحمانیت» رحمت عام است، مثل باران كه بر همه چیز می‌تابد، هم بر گل هم بر لجن زار/ «رحیمیت» رابطه خاص با خداوند است، هر چقدر رابطه انسان با خدا بیشتر باشد، فیض بیشتری به او می‌رسد

 به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني صابره، جلسه 12 دوره آموزشي "تعليم و تربيت اسلامي" با حضور اساتيد و دانش پژوهان و عموم خواهران و برادران با سخنراني استاد زاهدي در روز چهارشنبه 26 آذر 93 از ساعت 14:30 تا 16 در شعبه مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره (س) در شهر پرند برگزار شد.

جلسه با تلاوت آیات نوراني قرآن كريم آغاز گرديد. در اين جلسه استاد زاهدي مدير موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره(س) به موضوع «معرفي كليدواژه‌هاي قرآني سوره حمد» و «شرايط متربي قرآني» پرداختند. در ادامه به خلاصه‌اي از رئوس مطالب تدريس شده، اشاره مي‌گردد:

* در صفحات ابتدایی قرآن، کلیات نظام تعلیم و تربیت قرآنی و  نظام تعلیم و تربیت شیطانی شرح داده شده است
- در این جلسات می خواهیم عرصه تعلیم و تربیت را با قرآن مطابقت دهیم.
- در صفحات ابتدایی قرآن، کلیات نظام تعلیم و تربیت قرآنی شرح داده شده است. همچنین در صفحات بعدی نظام تعلیم و تربیت شیطانی بیان شده است.
- در ابتدا، بسم الله الرحمن الرحیم را شرح دادیم سپس شرح سوره حمد را بیان کردیم.

* تعلیم و تربیت قرآنی می خواهد کسانی را تربیت کند که  هر جا را نگاه کنند آیات خداوند را ببینند و متوجه ستایش حق باشند، یعنی هم حمد را بشناسند و هم بدانند كه حمد فقط مخصوص خداوند است
- کلیدواژه «حمد»:
گفتیم همه موجودات آیات خداوند هستند و قابل ستایش‌اند، در این عالم چیزی نیست که آیات خداوند نباشد، و چون آیات خداوند است، برانگیزاننده حمد است. یعنی هر چه کمال، هر چه عزت، هرچه حسنه، هرچه خوبی است، حمد خداوند است. ذات آیات خداوند تجلی‌گاه حمد خداوند است.
- تعلیم و تربیت قرآنی می خواهد کسانی را تربیت کند که به این تجلیات توجه کنند و هر جا که نگاه کنند آیات خداوند را ببینند و متوجه ستایش حق باشند، یعنی هم حمد را بشناسد و هم بداند حمد فقط مخصوص خداوند است. متربی باید تجلیگاه حمد رب باشد.

*  قلب دستگاهی است که انسان می تواند توسط آن با امام حرف بزند
- کلیدواژه «ربّ»:
در شرح کلید واژه ربّ گفتیم ربّ دو ریشه دارد، یکی از ریشه «رَ بـَ وَ» به معنای پرستاری کردن، افاضه فیض حیات و مراقبت لحظه به لحظه، تداوم فیض و رشد و پرورش دادنِ آن به آن انسان است.
ریشه دوم «رَ بـَ بَ» است، ربوبیت از این ریشه به معنای هدایت حق است، و نیاز به دستگاهی دارد تا این هدایت را بگیرد، نام این دستگاه قلب است که صورت جامع روح است، این قلب با ائمه اطهار(عليهم السلام) در ارتباط است، امام معصوم (علیه السلام) می‌فرماید: «نحنُ امام قلوب» ما امام قلب‌ها هستیم. اگر قلب نبود زیارت کسانی که دستشان به ضریح ائمه اطهار علیهم‌السلام نمی‌رسد کامل نمی‌شد. قلب انسان باید به ضریح برسد، در حرم ائمه اطهار (علیهم السلام) دستمان فقط به آینه‌ها و طلاکاری‌ها می‌رسد، ولی قلبمان باید به امام برسد، باید گریه و توسل کرد تا قلبمان را شفا دهند و چشم قلبمان را باز کنند. قلب دستگاهی است که انسان می تواند توسط آن با امام حرف بزند.

* تربیت شده قرآن، عالم دنیا را از عالم آخرت جدا نمی داند و مواظب همه افعال و رفتار و نگاه خود است
- کلیدواژه «عالمین»:
عالمین یعنی این عالم و عالم آخرت جدا از هم نیستند. در نگاه متربی قرآنی، تمام عوالم یکی است. می‌داند کافر همین الان در جهنم است و مؤمن همین الان در بهشت است. ربوبیت بر تمام این عوالم مدیریت واحد دارد. تربیت شده قرآن عالم دنیا را از عالم آخرت جدا نمی داند، او مواظب همه افعال و رفتار و نگاه خود است و می‌بیند که اعمالش به بهشت کشیده می‌شود یا به جهنم. ما باید نگاهمان را عالمینی کنیم، همه عوالم را در نظر بگیریم نه فقط یک عالم را. عده ای عالم را در 5+1 می بینند! ما باید خیلی وسیع‌تر از آنها فکر کنیم.

* «رحمانیت» رحمت عام است، مثل باران كه بر همه چیز می‌تابد، هم بر گل هم بر لجن زار/ «رحیمیت» رابطه خاص با خداوند است،  هر چقدر رابطه انسان با خدا بیشتر باشد، فیض بیشتری به او می‌رسد
کلید واژه «الرحمن الرحیم»:
خداوند بر این کلیدواژه تأکید دارد. زیرا در بسم الله الرحمن الرحیم هم آورده است. تمام آیات و ربوبیت و ارکان هستی در فضای رحمانیت و رحیمیت شکل گرفته است. معادلات عالم همه بر اساس رحمانیت و رحیمیت خلق شده است. رحمانیت رحمت عام است، باران بر همه چیز می‌تابد، هم بر گل هم بر لجن زار. گل رشد می‌کند و لجنزار متعفن‌تر می‌شود. رحیمیت رابطه خاص با خداوند است. هر چقدر رابطه انسان با خدا بیشتر باشد فیض بیشتری به او می‌رسد، انسان باید با همه مهربان باشد ولی با پدر و مادرش با رحیمیت رفتار کند، یعنی نگاه ویژه‌ای داشته باشد. در خانواده باید فرزندان را رحمن بار بیاوری. بچه‌ها باید در فضای رحمانیت و رحیمیت رشد کنند، مدیریت‌ها باید در فضای رحمانیت و رحیمیت باشد.

كليدواژه «مالک یوم الدین»:
متربّی قرآنی باید تمام حواسش به دو چیز جمع باشد: اول «یوم الدین» و بعد «صاحب آن». نباید همه حواسمان را در زندگی به دنیا جمع کنیم.
چرا ما در «یوم الدین» نیستیم؟ اكنون هم «یوم الدین» است. اكنون هم قیامت هست، ما نمی‌فهمیم. خداوند لحظه به لحظه مراقب ماست. خداوند می‌فرماید: «وَ مَا أَدْرَاکَ مَا یَوْمُ الدِّینِ* ثُمَّ مَا أَدْرَاکَ مَا یَوْمُ الدِّینِ»(انفطار:17-18)

* در هر نماز سه زیارت نصیب ما می‌کنند که اگر نمازمان را خراب نکنیم، توفیق نماز استاندارد به همراه این سه زیارت را به ما می‌دهند
- ما نمازمان را به عنوان هديه به حضرت پیامبر صلوات الله علیه تقدیم می‌کنیم، در نماز سه زیارت انجام می دهیم:
زیارت اول: زیارت حضرت پیامبر است وقتی می‌گوییم: السلام علیک ایها النبی و رحمة الله و برکاته. ما در نماز حضرت پیامبر(ص) را حاضر می‌بینیم و خود را تسلیم او می‌کنیم.
زیارت دوم این است: السلام علینا و علی عبادالله الصالحین. یعنی وقتی که ما در راه آنها مجاهدت کردیم حالا می‌توانیم خودمان را از آنها بدانیم.
زیارت سوم: السلام علیکم و رحمه الله و برکاته: زیارت امام زمان(عج) است، یعنی ما خودمان را از جمعی می‌دانیم که ولی آن امام زمان(عج) است.
 پس در هر نماز سه زیارت نصیب ما می‌کنند که اگر نمازمان را خراب نکنیم، توفیق نماز استاندارد به همراه این سه زیارت را به ما می‌دهند.

* پیام اربعین امسال این بود که دیگر ما ایرانی و عراقی و عرب و عجم و... نیستیم، بلکه همه ما شیعه حسینی(ع) و شیعه آل محمد(ص) هستیم و عشیره ما حضرت اباعبدلله الحسین علیه السلام است
- پیام اربعین:
پیام اربعین امسال این بود که شناسنامه‌های ما تغییر کرد و دیگر ما ایرانی و عراقی و عرب و عجم و ترک و لر و فارس و غیره نیستیم، بلکه همه ما شیعه حسینی(ع) هستیم. همه ما شیعه آل محمد(ص) هستیم و همه مان با هم برادریم و عشیره ما حضرت اباعبدلله الحسین علیه السلام است... .

لازم به يادآوري است كه ان‌شاءالله هر هفته چهارشنبه ها از ساعت 14:30تا16 كلاس‌هاي دوره آموزشي
"تعليم و تربيت اسلامي" در شهر پرند برگزار مي‌شود.
حداقل پيش نياز حضور در اين كلاس، آشنايي با معارف اسلامي در حد مومنين مساجد مي‌باشد. از اقشار محترم فرهنگي، دانشگاهي، حوزوي، خانواده هاي متدين و فرهيختگان علاقمند به اسلام (خواهران و برادران) براي حضور در اين دوره دعوت به عمل مي‌آيد.
 

مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره سلام الله عليها

0 نظر