صابره: گزارش جلسه ششم تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)

802 1395/12/10
صابره: گزارش جلسه ششم تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)

صابره: گزارش جلسه ششم تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)/ استاد زاهدي: اصلی‌ترین و مبنایی‌ترین مبانی تعلیم و تربیت اسلامی در سوره حمد است/ در آیه «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» واژه «نَعْبُدُ» به معنای توحید است، یعنی تمام اهداف،  برنامه‌ها،  سیاست‌گذاری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و تمام مدیریت‌ها باید بر مبنای عبودیت باشد/  از تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش باید بندگی برویَد

صابره: گزارش جلسه ششم تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)/ استاد زاهدي: اصلی‌ترین و مبنایی‌ترین مبانی تعلیم و تربیت اسلامی در سوره حمد است/ در آیه «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» واژه «نَعْبُدُ» به معنای توحید است، یعنی تمام اهداف،  برنامه‌ها،  سیاست‌گذاری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و تمام مدیریت‌ها باید بر مبنای عبودیت باشد/  از تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش باید بندگی برویَد

 به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني صابره، جلسه ششم دوره آموزشي "تعليم و تربيت اسلامي" با حضور اساتيد و دانش پژوهان و عموم خواهران و برادران با سخنراني استاد زاهدي در روز چهارشنبه 7 آبان 93 از ساعت 14:30 تا 16 در شعبه مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره (س) در شهر پرند برگزار شد.

جلسه با تلاوت آیات نوراني قرآن كريم آغاز گرديد. در اين جلسه استاد زاهدي مدير موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره(س) بعد از مرور مطالب جلسات پیشین، به موضوع «تبیین معنای سوره حمد در تعلیم و تربیت قرآنی» پرداختند. در ادامه به خلاصه‌اي از رئوس مطالب تدريس شده، اشاره مي‌گردد:

* اصلی‌ترین و مبنایی‌ترین مبانی تعلیم و تربیت اسلامی در سوره حمد است.
* مبانی دو نوع است، مبانی نظری و عملی. مبانی نظری یعنی اصلی‌ترین مباحث از نظر فکری و معرفتی و از نظر اندیشه و فلسفه توحیدی.
*سوره حمد به قدری مفصل است که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت. نام دیگر این سوره فاتحه الکتاب است.
* در تشریح آیه «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» واژه «نَعْبُدُ» به معنای توحید است. یعنی تمام اهداف، تمام برنامه‌ها، تمام سیاست‌گذاری‌ها، تمام قانون‌گذاری‌ها، تمام مدیریت‌ها باید بر مبنای عبودیت باشد. نَعْبُدُ یعنی ما عبادت می‌کنیم. ما یعنی همه نمازگزاران عالم، یعنی همه عالم می‌خواهند عبادت کنند و عبودیت را محقق سازند. نَعْبُدُ یعنی برنامه‌ریزی، یعنی تلاش و سازمان‌دهی، یعنی فرهنگ و مدیریت جمعی، حرکت جمعی خانواده‌ها، حرکت جمعی وزارتخانه‌ها، حرکت جمعی نهادها، حرکت جمعی قانون‌گذارها.
* حرکت جمعی یعنی نیاز به نظام دارد. نظام اقتصادی، نظام سیاسی، نظام حکومتی، نظام مدیریتی، نظام انتخابات، نظام صنعتی، نظام بهداشت و... باید بر اساس بندگی و عبودیت حق باشد.
* از این طریق می‌فهمیم که نظام جمهوری ما اسلامی هست یا خیر، نظام ما نظام مسلمانان است نه اسلامی. به این معنا که سلایق ما نیز در آن دخالت دارد و برخاسته از نص صریح قرآن نیست. نظام بانکی، نظام رسانه، نظام هنر، سینماها، نهادها و... مسلمانی است نه اسلامی.
* ریشه اختلاف مسلمانان در این است که یک عده از مسلمان‌ها به دنبال نظامات اسلامی هستند. یعنی قرآن و روایات را اصل قرار می دهند، اما عده‌ای به دنبال نظام مسلمانی هستند و منفعت خود را نیز در نظر می‌گیرند. این ها مسلمان هستند، کافر نیستند. اما دعوا بر سر «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» است. قرآن فرموده: «إِيَّاكَ». ایّا به معنای "فقط" است. یعنی «فقط تو». بدون حاشیه، بدون التقاط، مفاهیم غیردینی در آن وارد نشود. بدون هیچ ناخالصی. دین‌داری مسلمان‌ها "فقط" ندارد. می‌گویند با ظالم، با مال پرست، با سرمایه سالارها باید همراهی کرد.
* "فقط" یعنی حاشیه نداشته باشد. همه اهداف، همه برنامه‌ها، همه قوانین، همه سیاست‌گذاری‌ها و... باید برای بندگی خدا باشد. از تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش باید بندگی برویَد. یعنی به طور خالص فقط بندگی برویَد نه هیچ چیز دیگر. همه دعوای دو طیف مسلمان‌ها بر سر همین «ایّا» است.
* در زمان صدر اسلام کسانی که نمی‌توانستند به حضرت پیامبر(ص) حرفی بزنند، عزیز کرده‌های آن حضرت را خراب می‌کردند. به قدری از حضرت علی(ع) نزد حضرت پیامبر(ص) شکایت می‌کردند که داد حضرت در می‌آمد و می‌فرمودند: علی را رها کنید، علی با حق است و حق با علی است. مشکل اینها با حضرت علی(ع) کجاست؟  این‌ها مسلمانی را دوست داشتند ولی حضرت علی(ع) اسلام را می‌خواست. اسلامی که التقاط نداشته باشد، اندیشه‌های غربی نباشد، متخصص های خارجی در آن دخیل نباشند.
* اندیشه غیر از تخصص است، اینکه متخصص های غربی اندیشه‌های فرزندانمان را بسازند، اشتباه است. ما در انتخابات هایمان باید اصحاب الحسین را برگزینیم، این پیام زیارت عاشورا است.
* سلام یعنی تسلیم، یعنی مشارکت، یاری، همراهی، آرزوی بالاترین مقامات ملکوتی و... یعنی از من، بر تو گزندی نمی‌رسد.
*قرآن می‌فرماید: «لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ» (کافرون:6). دین به معنای نظام است، نظام رسانه، نظام خانواده، نظام حکومت، نظام تعلیم و تربیت و... در اسلام با نظام کفر متفاوت است... .

لازم به يادآوري است كه ان‌شاءالله هر هفته چهارشنبه ها از ساعت 14تا16 كلاس‌هاي دوره آموزشي"تعليم و تربيت اسلامي" در شهر پرند برگزار مي‌شود.
حداقل پيش نياز حضور در اين كلاس، آشنايي با معارف اسلامي در حد مومنين مساجد مي‌باشد. از اقشار محترم فرهنگي، دانشگاهي، حوزوي، خانواده هاي متدين و فرهيختگان علاقمند به اسلام (خواهران و برادران) براي حضور در اين دوره دعوت به عمل مي‌آيد.
 

مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره سلام الله عليها

0 نظر