صابره: گزارش اولين جلسه تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)

781 1395/12/10
صابره: گزارش اولين جلسه تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)

صابره: گزارش اولين جلسه تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)/ استاد زاهدي: تعلیم و تربیت قرآنی و روایی، تعلیم و تربیتی است که مستقیماً از قرآن و روایات ائمه معصومین(ع) گرفته شده باشد نه از نظریات روانشناسان و جامعه‌شناسان غربی/  سه نشانه تعليم و تربيت قرآني: 1- به حق عشق بورزی و این عشق در قلبت شعله ور شود 2- برپا كردن نماز 3- هرکس باید به هر میزان که می‌تواند از روزی که به او رسیده است انفاق کند

صابره: گزارش اولين جلسه تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)/ استاد زاهدي: تعلیم و تربیت قرآنی و روایی، تعلیم و تربیتی است که مستقیماً از قرآن و روایات ائمه معصومین(ع) گرفته شده باشد نه از نظریات روانشناسان و جامعه‌شناسان غربی/  سه نشانه تعليم و تربيت قرآني: 1- به حق عشق بورزی و این عشق در قلبت شعله ور شود 2- برپا كردن نماز 3- هرکس باید به هر میزان که می‌تواند از روزی که به او رسیده است انفاق کند

 به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني صابره، جلسه اول دوره آموزشي "تعليم و تربيت اسلامي" با حضور اساتيد و دانش پژوهان و عموم خواهران و برادران با سخنراني استاد زاهدي در روز چهارشنبه 2 مهر 93 از ساعت 14 تا 16 در شعبه مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره (س) در شهر پرند برگزار شد.

جلسه با تلاوت آیات نوراني قرآن كريم آغاز گرديد. در اين جلسه استاد زاهدي مدير موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره(س) به موضوع «معرفي ویژگی های متربیان تعلیم و تربیت قرآنی» پرداختند. در ادامه مطالب تدريس شده به صورت خلاصه عنوان مي‌شود:‏

* تعلیم و تربیت قرآنی و روایی، تعلیم و تربیتی است که مستقیماً از قرآن و روایات ائمه معصومین(ع) گرفته شده باشد نه از نظریات روانشناسان و جامعه‌شناسان غربی
- درس های این دوره به صورت مداوم آموزش تعلیم و تربیت قرآنی و روایی است، یعنی تعلیم و تربیتی که مستقیماً از قرآن و روایات ائمه معصومین علیهم السلام گرفته شده باشد نه از نظریات روانشناسان و جامعه‌شناسان غربی.
- می خواهیم بدانیم از دیدگاه قرآن تعلیم و تربیت یعنی چه؟ قرآن می فرماید: «ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ»(بقره:2). متقین به معنای «اهل تقوی» است. قرآن می فرماید کسی می تواند از این تعلیم و تربیت بهره ببرد که اهل تقوی باشد. اگر انسانی بخواهد اندیشه، رفتار و کردار زشت داشته باشد، این تعلیم و تربیت به کارش نمی آید. اگر انسان تقوی نداشته باشد، نمی تواند از قرآن بهره ای ببرد زیرا خداوند انسان را آزاد آفریده است و  تا خود انسان اراده نكند و نخواهد،  هدایت نمی شود.

* سه نشانه تعليم و تربيت قرآني: 1- به حق عشق بورزی و این عشق در قلبت شعله ور شود 2- برپا كردن نماز 3- هرکس باید به هر میزان که می‌تواند از روزی که به او رسیده است انفاق کند
- در آیه بعد می فرماید: «الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ »(بقره:3)
این تعلیم و تربیت قرآنی سه نشانه دارد:
ویژگی اول تعليم و تربيت قرآني:
«الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» یعنی آنقدر قلبت را پاک کن تا بتوانی دلبسته حرف های وحیانی شوی، و به گونه‌اي خود را خالص کنی که اگر حق را شناختی دلبسته آن شوی و ایمان بیاوری حتی اگر حق برایت غیب باشد. در برابر حق نباید شک و تردید به دل راه داد. ایمان یعنی دلبسته و شیفته بودن. ممکن است انسان روزه بگیرد اما دلبسته آن نباشد، این انسان «يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» نیست. انسان باید با امام حسین علیه السلام، با امام زمان علیه السلام عاشقی کند، صفا کند، از وجود آنها ذوق کند. اگر چنین نباشد در روز قیامت یک پشیمانی عمق وجودش را می سوزاند. پس شرط اول استفاده از تعلیم و تربیت قرآني این است که به حق عشق بورزی و این عشق در قلبت شعله ور شود.
ویژگی دوم تعليم و تربيت قرآني:
«وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ» این به معنای نماز خواندن صرف نیست، بلکه باید چراغ نماز را همه جا روشن کنند و نماز را برپا کنند. هر کس در هر جایی که هست باید نماز را به پا دارد، مادران در خانه، معلمان در مدرسه، کشاورزان در زمین کشاورزی، کارمندان در اداره و... تمام عالم زیر پای امام زمان علیه السلام است، ایشان می بینند که آیا ما نماز را اقامه می کنیم یا خير.
ویژگی سوم تعليم و تربيت قرآني:
«و َمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ» یعنی هرکس باید به هر میزان که می تواند از روزی که به او رسیده است انفاق کند. بهترین انفاق، انفاق از وقت و معرفت و محبت است. یکی از علم خود انفاق می‌کند، یکی از ایمانش انفاق می‌کند، یکی با لبخند و شادی اش انفاق می‌کند، از همه بالاتر روحیه بخشی است. این ها همه روزی انسان است. در این انفاق خبرهای فراوانی است. ائمه اطهار علیهم السلام در انفاق کردن سرمشق هستند. آنها از شراب برّ می‌نوشند و مست جام شراب ایثارند. همه چیزشان را انفاق می‌کنند حتی آبرویشان را، حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت زینب سلام الله علیها آبرویشان را انفاق کردند.

* ايمان یعنی انسان با فهم قلبش بفهمد
- «والَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ»(بقره:4)
«والَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ» این آیه به مراتب بالاتری از انسانیت اشاره دارد و برای فهم «أُنزِلَ إِلَيْكَ» نیاز به معرفت بیشتری وجود دارد. پس ما در اینجا جمع شده‌ایم تا تعلیم و تربیت بر اساس قرآن را بیاموزیم و تشخیص دهیم که آموزش پرورش، جامعه‌شناسان، روانشناسان و... درست می گویند یا خیر.
- تفاوت اعتقاد و ایمان:
اعتقاد غیر از ایمان است. شاید ما به خدا، به امام حسین علیه السلام اعتقاد داشته باشیم اما معلوم نیست که ایمان هم داشته باشیم. اعتقاد یعنی من یقین داشته باشم خدا هست، ولی اگر ایمان داشته باشم، از وجودش لذت می‌برم و به او عشق می‌ورزم و صفا می‌کنم. ایمان یعنی به وسیله دست‌های قلب در آغوش گرفتن. یعنی انسان با فهم قلبش بفهمد. مانند مادری که فرزندش را می‌فهمد و حالات فرزندش را با قلبش ترجمه می‌کند. ما هم باید بتوانیم با قلبمان ائمه اطهار(ع) را ترجمه کنیم. علم و سواد زیاد بدون ایمان، به کار کسی نمی آید. کسی که ایمان نداشته باشد مانند بزرگاني مي‌شود كه پس از خدمات فراوان به اسلام و انقلاب، عاقبتشان مثل آیت الله منتظری می‌شود... .

لازم به يادآوري است كه ان‌شاءالله هر هفته چهارشنبه ها از ساعت 14تا16 كلاس‌هاي دوره آموزشي"تعليم و تربيت اسلامي" برگزار مي‌شود.
حداقل پيش نياز حضور در اين كلاس، آشنايي با معارف اسلامي در حد مومنين مساجد مي‌باشد. از اقشار محترم فرهنگي، دانشگاهي، حوزوي، خانواده هاي متدين و فرهيختگان علاقمند به اسلام (خواهران و برادران) براي حضور در اين دوره دعوت به عمل مي‌آيد.
 

مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره سلام الله عليها

0 نظر