صابره: گزارش جلسه 41 نظامشناسي
صابره: گزارش جلسه 41 نظامشناسي/ استاد زاهدي: انتظار حقيقي ظهور يعني فراهم كردن نظاماتي كه قرآن براي تمامي عرصههاي حيات ارائه فرموده و حضرات ائمه اطهار(ع) تشريح كردهاند/ فمنيسم يكي از آوردههاي جهان كفر و سكولار براي روابط فرهنگي با جهان اسلام در عرصه زنان است/ با شعار دروغ «هنر براي هنر» ميخواهند ريشههاي فرهنگي جهان اسلام را خشك كنند/ در نگاه اسلام هنر، ادراكات و برداشتها و نگاههاي قلب است كه از طريق استعداد جلوه گري به شعر و نقاشي و... متجلي ميشود
صابره: گزارش جلسه 41 نظامشناسي/ استاد زاهدي: انتظار حقيقي ظهور يعني فراهم كردن نظاماتي كه قرآن براي تمامي عرصههاي حيات ارائه فرموده و حضرات ائمه اطهار(ع) تشريح كردهاند/ فمنيسم يكي از آوردههاي جهان كفر و سكولار براي روابط فرهنگي با جهان اسلام در عرصه زنان است/ با شعار دروغ «هنر براي هنر» ميخواهند ريشههاي فرهنگي جهان اسلام را خشك كنند/ در نگاه اسلام هنر، ادراكات و برداشتها و نگاههاي قلب است كه از طريق استعداد جلوه گري به شعر و نقاشي و... متجلي ميشود
به گزارش پايگاه اطلاعرساني صابره، جلسه 41 دوره آموزشي "نظام شناسي" با حضور اساتيد و دانش پژوهان و عموم خواهران و برادران با سخنراني استاد زاهدي در روز پنجشنبه 20 شهريور 93 از ساعت 10:30 صبح تا 12:30 در محل مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره (س) برگزار شد.
جلسه با تلاوت آیات نوراني قرآن كريم و دعا براي سلامتي مقام معظم رهبري آغاز گرديد. در اين جلسه استاد زاهدي مدير موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره(س) به موضوع « ادامه معرفي روابط بين الملل فرهنگي» و «حقيقت انتظار» پرداختند. در ادامه رئوس مطالب تدريس شده به صورت خلاصه عنوان ميشود:
* فمنيسم يكي از آوردههاي جهان كفر و سكولار براي روابط فرهنگي با جهان اسلام در عرصه زنان است
- در جلسات گذشته درباره نظام روابط بین الملل صحبت شد كه داراي 8 رابطه كلي است: روابط بین الملل فرهنگي، روابط بين الملل علمی، روابط بین الملل سیاسی، روابط بین الملل اقتصادي نفتي، روابط بین الملل پولی بانکی، روابط بین الملل دفاعی، روابط بین الملل حقوقي و مديريت بين الملل. كه ذيل اينها تعداد زيادي روابط ديگر وجود دارد. سپس وارد مبحث روابط فرهنگي شديم.
- فمنيسم يكي از آوردههاي جهان كفر و سكولار براي روابط فرهنگي با جهان اسلام در عرصه زنان است. در اين زمينه كنوانسيونها و معاهدهها و مصوبات بينالمللي هم دارند. يك رشته علمي دانشگاهي است كه دكتراي فلسفه دارد. مباني و اهداف و برنامه دارد. داراي رويكردهاي مختلفي است. مثلاً يك رويكرد آن مي گويد كه زن ذاتاً از مرد برتر است. يك رويكرد ديگر ميگويد، زن اگر برتر از مرد نباشد، كمتر نيز نيست و... . با فمنيسم درباره روابط زن و مرد، حقوق زن و مرد، مسائل اجتماعي زن و مرد و... را تبيين ميكنند.
* با شعار دروغ «هنر براي هنر» ميخواهند ريشههاي فرهنگي جهان اسلام را خشك كنند
- يكي ديگر از آوردههاي جهان غرب براي روابط فرهنگي با جهان اسلام در عرصه هنر، هنر ليبرال و سكسي و مستهجن است.
- در عرصه هنر، هاليوود را عرضه ميكنند. موضوع "هنر براي هنر" را مطرح ميكنند كه اين لفظ، يك دروغ محض است. شدني نيست. منظور جهان غرب از هنر براي هنر اين است كه آزاد و ليبرال است. يعني بر اساس اومانيسم (نَفْس پرستي) و پلوراليسم (هرج و مرج مطلق) است. با اين شعارها ميخواهند ريشههاي فرهنگي جهان اسلام را خشك كنند.
- هنر، روح خلاق هنرمند است. ذات هنر اجبار را نميپذيرد. اينكه از هنر اجباري و دستوري حرف ميزنند، دروغ است. زيرا افرادي كه در حوزه هنر انقلابي فعاليت دارند، با علاقمندي خودشان وارد اين عرصه شدهاند و كسي آنها را مجبور نكرده است.
* در نگاه اسلام هنر، ادراكات و برداشتها و نگاههاي قلب است كه از طريق استعداد جلوه گري به شعر و نقاشي و... متجلي ميشود
- در نگاه اسلام، ريشه هنر در قلب است. هنر، آن اشراقات، ادراكات، برداشتها و نگاههاي قلب است. كه وقتي در قلب وجود داشت، از طريق استعداد جلوه گري به شعر و نقاشي و... تبديل مي شود. كسي كه قلبش حقيقت اشياء را بفهمد، هنرمند است. لذا از نگاه اسلام، برداشتهاي قلب با عقل ملكوتي، هنر نام دارد و از طريق «استعداد جلوهگري»، اين هنر قابليت عرضه و تجلي پيدا ميكند. انقلابيترين معارف در سينه عارف سالك (حافظ) ميجوشد و اينگونه با استعداد جلوهگري از طريق شعر متجلي ميشود. اما غربيها، خودِ «استعداد جلوهگري» را هنر ميدانند. یعنی هر کس بهتر نمایش بدهد این هنرمند است. با اين تعريف، خیلی از هنرمندان ما در مبانی غربی هستند.
* آوردههای غرب در روابط فرهنگي با جهان اسلام
- آوردههای غرب در روابط فرهنگي با جهان اسلام عبارتند از:
1- فمینیسم
2- هنر برای هنر
3- دمکراسی
4- رسانه
5- گردشگری
6- ورزش
7- حقوق بشر (در اينجا شأن فرهنگي حقوق مد نظر است نه شأن قضايي و جزايي آن)
8- مد و مدلينگ
- بايد مجاهدت كرد كه آوردههاي اسلامي را به دست بياوريم و سپس ترويج كنيم. هر چه جهان غرب آورده است، ما اسلاميش را عرضه كنيم.
* مفهوم حقيقي انتظار
- بايد تمام حواسمان به اين باشد كه چراغ حضرت زهرا(س) روشن باشد و حالمان اين باشد و در اين مسير باشيم تا مفهوم واقعي انتظار را درك كنيم. غير از اين كَلَك است. ما نماز قلابي داريم. ريش قلابي داريم. حجاب قلابي داريم. حج رفتن قلابي داريم، انتظار قلابي هم داريم. افراد ديرفهم فريب ظاهر را ميخورند: «يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا»(روم:7). نميخواهند «أرنی لأشیاء کما هی» باشند. نميخواهند حقيقت خانواده، حقيقت دوستي، حقيقت مجاهدت، حقيقت اسلام، حقيقت انتظار، حقيقت امامت و ولايت... را بفهمند. لذا ظهور اتفاق نميافتد. يعني پيغام براي ظهور ميدهند ولي آمادگي براي ظهور ندارند.
* انتظار حقيقي ظهور يعني فراهم كردن نظاماتي كه قرآن براي تمامي عرصههاي حيات ارائه فرموده و حضرات ائمه اطهار(ع) تشريح كردهاند
- انتظار ظهور يعني اين: فراهم كردن نظاماتي كه قرآن براي تمامي عرصههاي حيات ارائه فرموده و حضرات ائمه اطهار(ع) تشريح كردهاند. ما بايد اين نظامات را كشف، طراحي، تدوين و عرضه كرده و به مردم ياد بدهيم و بگوييم كه آقاجان! خانه را آماده كردهايم. حالا دعوتمان راست ميشود. حالا ميتوانيم بگوييم كه «اَيْنَ صَدْرُ الْخَلائِقِ ذُوالْبِرِّ وَ التَّقْوى، اَيْنَ وَجْهُ اللهِ الَّذى اِلَيْهِ يَتَوَجَّهُ الاَْوْلِياءُ، اَيْنَ بابُ اللهِ الَّذى مِنْهُ يُؤْتى»(دعاي ندبه). بايد همه جامعه اسلامي و خواص زندگيشان را بر اساس مجاهدتهاي حضرت زهرا(س) و حضرت مولا(ع) شكل دهند تا بتوانند متن دعوتنامه حضرت مهدي(عج) را كه دعاي ندبه است، بخوانند. مال، جان، آبرو و عمرمان قابل عرضه در راه حضرت مهدي(عج) باشد و متن زندگيمان، اين را نشان دهد كه آمادگي داريم. كسي كه شرايط حضور مهمان را آماده نكرده، چطور مدام از مهمان دعوت ميكند كه بيا؟! ...
لازم به يادآوري است كه انشاءالله هر هفته پنجشنبه ها از ساعت 10 صبح تا 12 كلاسهاي دوره آموزشي نظام شناسي برگزار ميشود.
سيدي هاي صوتي اين جلسات براي بهرهبرداري دانش پژوهان، تهيه شده و در اختيار آنان و ساير علاقمندان قرار ميگيرد.
حضور در كلاسهاي دوره آموزشي نظام شناسي، پس از ثبت نام حضوري، براي عموم خواهران و برادران بلامانع است.
مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره سلام الله عليها
0 نظر