صابره: گزارش جلسه 38 نظامشناسي
صابره: گزارش جلسه 38 نظامشناسي/ استاد زاهدي: مبناي روابط بينالملل از ديدگاه اسلام، حق(قسط و عدل) است و از ديدگاه نظام كفر و سكولار، منفعت يا منافع ميباشد/ منفعت طلبی از ديدگاه جهان كفر و سكولار، زمينه ساز تقلب، تجاوز، خيانت، مظلومكشي، هواي نفس، ناامني و ناآرامي در جهان است/ از ديدگاه اسلام، حق زمينهساز سلامت، تعاون، آگاهي، مهرباني، زيباييها، نجات از بحرانها و پیشگیری از خطرات و انحرافات است
صابره: گزارش جلسه 38 نظامشناسي/ استاد زاهدي: مبناي روابط بينالملل از ديدگاه اسلام، حق(قسط و عدل) است و از ديدگاه نظام كفر و سكولار، منفعت يا منافع ميباشد/ منفعت طلبی از ديدگاه جهان كفر و سكولار، زمينه ساز تقلب، تجاوز، خيانت، مظلومكشي، هواي نفس، ناامني و ناآرامي در جهان است/ از ديدگاه اسلام، حق زمينهساز سلامت، تعاون، آگاهي، مهرباني، زيباييها، نجات از بحرانها و پیشگیری از خطرات و انحرافات است
به گزارش پايگاه اطلاعرساني صابره، جلسه 38 دوره آموزشي "نظام شناسي" با حضور اساتيد و دانش پژوهان و عموم خواهران و برادران با سخنراني استاد زاهدي در روز پنجشنبه 30 مرداد 93 از ساعت 10 صبح تا 12 در محل مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره (س) برگزار شد.
جلسه با تلاوت آیات نوراني قرآن كريم آغاز گرديد. در اين جلسه استاد زاهدي مدير موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره(س) به موضوع «ادامه تبيين نظام روابط بينالملل» و «معرفي مبناي روابط بين الملل از ديدگاه جهان كفر و سكولار و ديدگاه اسلام» پرداختند. در ادامه رئوس مطالب تدريس شده به صورت خلاصه عنوان ميشود:
* اسلام صدها سال زودتر از غرب به فكر روابط بينالملل بوده است
- ما از آيات قرآن كه متقنترين دليل و استناد است، نشان داديم كه خداوند چقدر درباره جهانيشدن صحبت كرده، در حالي كه در آن زمان، اروپا در توحش بوده است. اسلام، جهانيشدن را هدف گرفته تا به سوي حق و حقيقت هدايت نمايد. در نتيجه در اسلام، هم جهانيشدن و بينالملل قابل فهم است و هم صدها سال زودتر از غرب، اسلام به اين فكر بوده است. پيامبر(ص) به امپراطوري ايران و روم و پادشاه حبشه، سفير فرستاد. حال متأسفانه عدهاي در برنامه زاويه(شبكه 4) مي گويند كه مدينه در اندازه يك روستا بوده! و لذا اسلام روابط بينالملل ندارد! بايد به آنها گفت كه اسلام يك نرم افزار است و اقيانوس اقيانوس آثار عظيم معرفتي دارد و نبايد آن را سخت افزاري (مقايسه با روستا) بسنجند. آنها قصد توهين و تحقير دارند و علم را با روستا ميسنجند!
* روابط فرهنگي، روابط سياسي، روابط اقتصادي، روابط دفاعي، روابط حقوقي و... اساس روابط بينالملل را تشكيل ميدهند
- روابط بین الملل به طور تقریبی به هشت رشته تقسیم میشود که این هشت رشته اساس روابط بین الملل میباشند:
1ـ روابط فرهنگی شامل ادیان، موسیقی، هنر، کنفرانسهای مربوط، موزهها، گردشگری، آثار تاریخی، تئاتر و سینما، نویسندگان، نمایشنامهها، نقاشی، مجسمهسازی، شهرها و مراکز دیدنی جهان و... .
2ـ روابط علمی شامل دانشگاهها، پژوهشگران، مقالات علمی، کتب، بورسیهها، کنفرانسها، اختراعات و اکتشافات و... .
3ـ روابط سیاسی شامل کنوانسیونها، پروتکلها، معاهدات، پیمانها و... .
4ـ روابط اقتصادی و تجاری
5ـ روابط پولی و بانکی شامل بانک جهانی و... .
6ـ روابط دفاعی و مانورهای نظامی مثل پیمانهای دفاعی (ناتو) و... .
7ـ روابط حقوقی شامل حقوق مالی، حقوق جغرافیایی، حقوق جنگي، حقوق صنعتي و... .
8ـ مدیریت بین الملل
- با توجه به روابط هشتگانه فوق، نظام روابط بین الملل غرب برای هریک از آنها سازمانی را طراحی کرده است مانند سازمان یونسکو برای روابط فرهنگی، سازمان یونیسف برای روابط علمی، سازمان ملل برای روابط سیاسی یا معاهدات عمومی جهانی.
* منفعت يا منافع، مبناي روابط بينالملل از ديدگاه نظام كفر و سكولار ميباشد
- هر یک از جوامع برای تشکیل روابط بین الملل خود دارای اساس و مبنا می باشند، مبنای تمام هشت عنوان فوق از دیدگاه نظام کفر و سکولار، منفعت يا منافع است و از دیدگاه اسلام، حق (قسط و عدل) است.
* منافع یا منفعت از دیدگاه غرب، نامحدود بوده و ريشه آن از اومانيسم است
بر اساس مباني كفر و سكولار، روابط بين الملل بر پايه منافع است. اما اين منافع:
1- تعريف نشده است.
2- نامحدود است؛ زیرا محدودههای آن برای غربیها تعریف نشده است. مشخص نيست مرزش كجاست و تا كجا قرار است پيش برود. «حدِ» منفعت تا آنجایی است که متعرض پیدا شود و اگر معترض پيدا نشود، كسب منافع و چپاول ادامه خواهد داشت.
3- ريشهاش از اومانيسم به معناي نفْس پرستي است. (اومانيسم به معني انسان پرستي نيست، بلكه به معني نفْسپرستيِ انسان است)
* ويژگيهاي 8گانه منافع يا منفعت از ديدگاه جهان كفر و سكولار
منافع يا منفعت از ديدگاه جهان كفر و سكولار، به چه چيزهايي بستگي دارد؟
1- منافع يا منفعت به میزان هوسها و تمایلات متجاوز بستگی دارد.
2- به توان علمی و امکانات استدلالی متجاوز بستگی دارد.
3- به خیانت و کلاهبرداری متجاوز بستگی دارد.
4- به قدرت نظامی و اقتصادی و سیاسی و رسانهاي و... متجاوز بستگی دارد.
5- به دست نشانده کردن مسئولین طرف مقابل بستگی دارد.
6- به خریدن دادگاهها و قاضیهاي بين المللي بستگی دارد.
7- به عدم آگاهی طرف مقابل بستگی دارد.
8- به توان اعتراض از طرف مقابل بستگی دارد.
- اگر اين 8 ويژگي نباشد، منافع هيچ تعريفي پيدا نمي كند و ماهيت و باطن آن مشخص نميشود. معلوم نخواهد شد كه چگونه بايد جلوي منافع آنها گرفت. منافع با اين 8 ويژگي مشخص شد.
* امتيازاتي كه كشورها در برابر منفعت طلبي دشمنان بايد داشته باشند
كشوري كه ميخواهد مقابل منافع دشمن(يا همان تجاوز) بايستد بايد 8 امتياز داشته باشد
1- از تعرض و تجاوز طرف مقابل آگاه باشد.
2- بتواند آگاهي خود را از تجاوز طرف مقابل به صورت كارشناسانه و برهاني و اثباتي مطرح كند.
3- صداي خود را بتواند برساند و توانايي مطالبه داشته باشد.
4- زيرك باشد.
5- مراقبت داشته باشد تا به عنوان رفاقت، سرش را كلاه نگذارند و او را فريب ندهند.
6- خيانتي از طرف عوامل داخليِ دشمن پرست در كار نباشد.
7- خيانتي از طرف دادگاههاي بينالمللي نباشد.
8- طرف مقابل با زور خود، نتواند صدا را خفه نكند. (از طريق تطميع، تهديد، رسانه)
* منفعت طلبی از ديدگاه جهان كفر و سكولار، زمينه ساز تقلب، تجاوز، خيانت، مظلوم كشي، هواي نفس، ناامني و ناآرامي در جهان است
ضررهای منفعت طلبی با ديدگاه جهان كفر و سكولار
1ـ زمینهساز دوری از عقل و منطق است.
2ـ زمینهساز تقلب است.
3ـ زمینهساز تجاوز است.
4ـ زمینهساز زورگویی است.
5ـ زمینهساز خیانت است.
6ـ زمینهساز تحقیر، استثمار و استعمار است.
7ـ زمینهساز سقوط اخلاقی است.
8ـ زمینهسازجنگها و اختلافات است.
9ـ زمینهساز دورویی و سیاستبازی است.
10ـ زمینهساز پیمانشکنی و نامردی است.
11ـ زمینهساز مظلومکشی است.
12ـ زمینهساز قدرتطلبی است.
13ـ زمینهساز عدم اعتماد است.
14ـ زمینهساز هوای نفس است.
15- زمینهساز ناامني و ناآرامي در جهان است.
16- زمینهساز نابودي محيط زيست و فضا و درياها و... است.
17- زمينهساز افسردگي در جهان است.
18- زمينهساز حقوق بين الملل است.
19- ... .
با اين اوصاف متأسفانه در حال حاضر در دانشگاههاي ما، اساتيد رشته دكتراي علوم سياسي، منافع را جزو شاخصهاي تعريف روابط بين الملل دانسته و تدريس ميكنند! در حاليكه اين كلمه بي ريشه و نامشخص و نامحدود است.
منافع 3 شاخص دارد:
1- شاخص تجاوزاتي كه متجاوز به نام منفعتطلبي ميخواهد انجام دهد.
2- شاخص تواناييهايي كه معترض بايد داشته باشد تا بتواند جلوي متجاوز را بگيرد.
3- شاخص زمينهسازي براي هر چه بيچارگي و فساد و نابودي در جهان است.
- حال دو سؤال پيش ميآيد:
1- آيا اسلام با جهان كفر ميتواند ارتباط داشته باشد و قرارداد ببندد؟
2- محور و اساس آن ارتباط چه بايد باشد؟
پاسخ سؤال اول:
رسول خدا(ص) به قبائل و شهرها و امپراطوران جهان سفير فرستاد. لذا از ديدگاه اسلام، روابط با جهان كفر مانعي ندارد. حتي معاهدات هم انجام شده است. وقتي رسول خدا(ص) از مدينه مي خواستند به مكه بيايند، كفار جلوي آنها را گرفتند و معاهده بستند كه مسلمانان امسال نيايند و سال بعد به مكه بيايند. حضرت هم قبول كرد و نيمه كاره از حج بازگشتند. برخي مسلمانان هم ناراحت شدند. البته اين عهد، مبناي فتوحات سياسي بزرگي هم شد. «وَ أَوْفُوا بِعَهْدِ اللَّهِ إِذا عاهَدْتُم»(نحل:91). «إِلاَّ الَّذينَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكينَ ...ً فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُم إِلى مُدَّتِهِمْ»(توبه:4) اگر معاهده بستيد با مشركين، وفا كنيد به عهدتان و تا آخر سر قولتان بايستيد. «الَّذينَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ في كُلِّ مَرَّةٍ»(انفال:56) حال اگر نامردي كردند و عهدشان را شكستند، شما هم عدتان را بشكنيد. لذا با كساني كه ظلم نميكنند و قصد آسيبرساني ندارند، ميتوان معاهده بست.
پاسخ سؤال دوم:
طبيعي است كه دشمن براي روابط، بر مبناي منافع (طي ويژگيهاي 8 گانه كه ذكر شد) جلو ميآيد. اما مبناي اسلام براي روابط «حق» است كه توضيحات آن در ادامه ميآيد.
* منفعت در نظام قرآنی، «حق» است و مبنای اسلام برای معاهدات و روابط بین الملل «حق» است
تعریف منفعت در نظام قرآنی
منفعت در نظام قرآنی، «حق» است. به عبارت دیگر مبنای اسلام برای معاهدات و روابط بین الملل «حق» است.
*بر مبناي اسلام، حق به معني نازلهای از انوار حقتعالی، باطن هستي، نور و بصيرت، راهنماي عقل، معیار و عیار برای هر حرکتی و اصليترين زيربناست
حق چيست؟
1ـ حق، منطق صحیح است.
2ـ حق، نظم است.
3ـ حق، باطن هستی است.
4ـ حق، مشرف بر هستی است.
5ـ حق، روشن و شناخته شده و معروف است.
6ـ حق، راهنمای عقل مهذّب است.
7ـ حق، یار مهربان و آگاه است.
8ـ حق، نور است.
9ـ حق، بصیرت است.
10ـ حق، علم است. (عالمانهترين و عاقلانهترين زمينهها، هر جا باشد، آن حق است)
11ـ حق، اصلیترین زیربناست.
12ـ حق، هادی است. (جهل و منفعت ما را هدايت نميكند ولي حق ما را جلو ميبرد)
13ـ حق، معیار و عیار برای هر حرکتی است.
14ـ حق، ذاتاً متصل به ذات حقتعالی است.
15ـ حق، توخالی نیست و خلأ ندارد و صمدیت دارد و باطل نمیتواند به آن وارد شود.
16ـ حق، پاک است و به دور از هر آلودگي است.
17ـ حق نجاتبخش است.
18ـ حق، امام و مرشد است.
19ـ حق، نرمافزار است.
20ـ حق، روح عدل و قسط است.
21ـ حق، نازلهای از انوار حقتعالی است.
* حق زمينهساز سلامت، تعاون، آگاهي، مهرباني،زيباييها، نجات از بحرانها و پیشگیری از خطرات و انحرافات است
مأموریتهای حق
1- حق، زمينهساز نشاط است.
2- حق، زمينهساز سلامت است.
3- حق، زمينهساز تعاون و یاری یکدیگر است.
4- حق، زمينهساز آگاهیهاست.
5- حق، زمينهساز قسط و عدل است.
6- حق، زمينهساز مهربانی و دوستی است.
7- حق، زمينهساز بلوغ و رشد و ترقی انسانهاست.
8- حق، زمينهساز حفظ محیط زیست است.
9- حق، زمينهساز زیباییهاست.
10- حق، زمينهساز عظمتها، شکوه و جلال است.
11- حق، زمينهساز هرگونه قانون عقلايي صحیح و مبتني بر عقل مهذّب است.
12- حق، زمينهساز آینده روشن برای بشریت است.
13- حق، زمينهساز نجات از بحرانهاست.
14- حق، زمينهساز پیشگیری از خطرات و انحرافات است.
15- حق، زمينهساز روابط صحیح انسانها با یکدیگر است.
- بنابراین «حق» بالاترین منفعت حقیقی است. منفعت غربي، دروغين است و همهاش گناه و فريب و تخريب است.
* تجلي دنيايي و بيروني حق، قسط و عدل است
تجلی دنيايي حق، قسط و عدل است
حق، روح و باطن هستي و نازلهاي از انوار حق است و اگر حق بخواهد، صورت دنیایی پیدا کند و وارد عالم ناسوت شود، به شکل قسط و عدل متجلی میشود؛ «يملأ الله الارض قسطا و عدلا»(شرح اصول كافي، ج1،ص98) عدل به منزله نرم افزار و قسط به منزله فعل آن است.
تعریف قسط:
قسط به معنای برابری، رعایت حقوق متقابل، عمل به عدل، پیشگیری از حقکشی، پرهیز از خیانت، دوری از تقلب، پرهیز از قدرتطلبی و همراهی و هماهنگی با منطق و عقل مهذب است.
تعریف عدل:
عدل اساس صحت عمل است، «العدل ما وضع الشیء فی موضعه»، عدل عدم تخلف است، عدم تجاوز است، توجه به حقیقت عمل است، توجه به رضای خداست، هماهنگی با حرکت هستی است، ترازوی منطق صحیح است، هماهنگی با ملکوت است... .
لازم به يادآوري است كه انشاءالله هر هفته پنجشنبه ها از ساعت 10 صبح تا 12 كلاسهاي دوره آموزشي نظام شناسي برگزار ميشود.
سيدي هاي صوتي اين جلسات براي بهرهبرداري دانش پژوهان، تهيه شده و در اختيار آنان و ساير علاقمندان قرار ميگيرد.
حضور در كلاسهاي دوره آموزشي نظام شناسي، پس از ثبت نام حضوري، براي عموم خواهران و برادران بلامانع است.
مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره سلام الله عليها
0 نظر