صابره: گزارش جلسه 36 نظام‌شناسي

819 1395/12/10
صابره: گزارش جلسه 36 نظام‌شناسي

صابره: گزارش جلسه 36 نظام‌شناسي/ استاد زاهدي: در ادبيات غربي، جهان به معني آمريكا و چند كشور اروپايي است اما در ادبيات قرآني، جهان(أرض) شامل كل عالم هستي است كه مالك آن خداوند متعال است/ اومانيسم (نفس پرستي) و كسب منفعت، مبنای حقوق بشر در نظام بین الملل غربی هستند/ حقوق بشر غربي، اساس تمام ظلمها و مفاسد قدرتهاي غربي در دنيا است/ حقوق بشر اسلام از حق مطلق سرچشمه مي‌گيرد نه منفعت‌هاي مالي/ طبق محتواي سوره كافرون، دين به معني نظام است و ما به هيچ وجه نبايد نظامات و خرده نظام‌هاي جهان كفر را بپذيريم

صابره: گزارش جلسه 36 نظام‌شناسي/ استاد زاهدي: در ادبيات غربي، جهان به معني آمريكا و چند كشور اروپايي است اما در ادبيات قرآني، جهان(أرض) شامل كل عالم هستي است كه مالك آن خداوند متعال است/ اومانيسم (نفس پرستي) و كسب منفعت، مبنای حقوق بشر در نظام بین الملل غربی هستند/ حقوق بشر غربي، اساس تمام ظلمها و مفاسد قدرتهاي غربي در دنيا است/ حقوق بشر اسلام از حق مطلق سرچشمه مي‌گيرد نه منفعت‌هاي مالي/ طبق محتواي سوره كافرون، دين به معني نظام است و ما به هيچ وجه نبايد نظامات و خرده نظام‌هاي جهان كفر را بپذيريم

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني صابره، جلسه 36 دوره آموزشي "نظام شناسي" با حضور اساتيد و دانش پژوهان و عموم خواهران و برادران با سخنراني استاد زاهدي در روز پنجشنبه 16 مرداد 93 از ساعت 10 صبح تا 12 در محل مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره (س) برگزار شد.

جلسه با تلاوت آیات نوراني قرآن كريم آغاز گرديد. در اين جلسه استاد زاهدي مدير موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره(س) به موضوع « ادامه معرفي نظام روابط‌ بين الملل» و «بررسی کلیدواژه‌های غربی و اسلامی در نظام بین الملل از جمله کلیدواژه‌‌هاي حق و حقوق، ارض و جهان» پرداختند. در ادامه رئوس مطالب تدريس شده به صورت خلاصه عنوان مي‌شود:‏

* راه نجات ما اين است كه نظامات كفر و سكولار را بشناسيم و ببينيم كه كدام نظام آنها بر ما مسلط شده، سپس در برابر آنها، نظام اسلامي مربوطه را استخراج و طراحي كنيم
- دشمن ناشناخته و پرقدرتي به نام نظامات جهان كفر و سكولار داريم كه اين نظامات بر عرصه‌هاي مختلف بر ما حكومت كرده و جامعه را به سمتي مي‌كشاند كه جهان كفر و سكولار مي‌خواهد. مثل نظام ورزشي، نظام بانكي، نظام هنري، نظام علمي و... . دشمن توانسته با تسلط اين نظام‌ها در جهان اسلام، بر مسلمين مسلط شود. اگر هم در كشور ما هنوز موفق به تسلط كامل نشده، براي اين است كه جمهوري اسلامي چند نظام برخاسته از اسلام را تأسيس كرده و با همين چند نظام معدود و خرده نظام‌هاي ديگر كه نيمه كاره هستند، علمدار انقلاب توانسته انقلاب اسلامي را حفظ كرده و به پيش ببرد. (مثل نظام قانون اساسي، نظام شوراي نگهبان، نظام ولايت فقيه، نظام دفاعي، نظام عبادي و...). راه نجات ما اين است كه نظامات كفر و سكولار را بشناسيم و ببينيم كه كدام نظام آنها بر ما مسلط شده و به چه طريقي مسلط شده‌اند. سپس در برابر آنها، نظام اسلامي مربوطه را استخراج و طراحي كنيم و به جامعه عرضه كنيم تا مجريان مربوطه، آن را اجرا نمايند. ما به افراد نالايقي كه مي گويند اسلام نظام ندارد، مي‌گوييم كه اسلام نظام دارد و براي استخراج آن بايد زحمت كشيد. اما عده‌اي دوست ندارند زحمت بكشند و به دنبال بهره‌برداري از نظامات حاضر و آماده و منحرف غربي هستند.
- در اين دوره آموزشي نظام شناسي، تاكنون چندين نظام را به صورت كلي بررسي كرده و آسيب‌هاي نظامات غربي و معرفي انديشه‌هاي اسلامي و قرآني در برابر آن نظامات را تبيين نموده‌ايم. مثل نظام علمي، نظام هنري، نظام تجاري، نظام بانكي، نظام سينمايي، نظام ورزشي، نظام خانواده، نظام دانشگاهي، نظام رسانه، نظام حزبي، نظام تعليم و تربيت و... .

* در ادبيات غربي، جهان به معني آمريكا و چند كشور اروپايي است اما در ادبيات قرآني، جهان(أرض) شامل كل عالم هستي است كه مالك آن خداوند متعال است
- مي‌خواهيم آسيب‌هاي نظام‌هاي بين‌المللي تأسيس شده توسط جهان كفر و سكولار را بررسي كرده و ببينيم كه معادل آن در اسلام چه نظاماتي است و چه منافعي دارد.
- اولین مطلب در نظام بین الملل: کلمه «جهان و جهانی شدن» است که در روزنامه های غرب زده و نیز از زبان مسئولین این واژه زیاد گفته می شود. در مفهوم تخصصی معانی بسیاری دارد ولی آنچه که امروزه از آن برداشت می‌شود جهان به معنای آمریکا و چند كشور اروپايي است. چراکه آنان جهان را بی صاحب دانسته و دنیا را به كشورهاي توسعه يافته، در حال توسعه و توسعه نيافته تقسيم كرده‌اند و با  با نظاماتی که طراحی کرده‌اند جهان سوم را اداره می‌کنند.
- در کلیدواژه‌های قرآنی واژه «ارض» معادل واژه جهان و بلکه وسیع‌تر از آن می‌باشد. ارض شامل کل جهان است؛ کهکشان‌ها، خورشید، ماه، اعماق اقيانوسها، فضا و... جزء ارض هستند. این ارض مال کسی نیست و مالک آن حق مطلق است. یعنی هرچه علم، هرچه فضیلت، هرچه رشد، هرچه فیض و عنایت است همه متعلق به آن مالك است. حیات و زندگی از جانب آن مالك است. هر چه آبادانی وجود دارد از جانب اوست. أرض یعنی عالم ناسوت و عالم مُلک که متصل به كل عالم هستي است و همه‌اش متعلق به حق مطلق است. همه معرفت‌ها و كمالات و نورانيت‌ها و عظمت‌ها و شرافت‌ها و كبرياء و محبت و پرستاري و شفقت، و همه رحمت و رحمانيت و رحيميت در آن حق مطالق است. در نتيجه این ارض اولاً صاحب دارد. ثانیاً ثبات دارد. ثالثاً بسیار بی نهایت است. رابعاً جهت‌گيري آن  به سوی رشد و كمال و اتحاد و توحید است.

* قدرتهاي فاسد جهاني مثل فرعون، بي ريشه و از بين رفتني هستند
- در رشته‌هاي غربي كه متاسفانه در دانشگاه‌های ما تدريس مي‌شوند، همين كشورهاي قدرتمند و فاسد را به عنوان جهان معرفي كرده و آن را علمی و واقعیت می‌دانند، در حالیکه همه اين قدرت‌های جهانی سراب بوده و از بین رفتنی هستند. فرعون هم چون قدرت و ثروت بسيار داشت، جهان را بي صاحب مي‌دانست و خود را پروردگار جهان معرفي مي‌كرد، اما او هم از بين رفت. همان‌طور که خداوند متعال می‌فرماید: «لا أُحِبُّ الْآفِلين‏»(انعام:76) اینها ریشه ندارند. اینها ثبات ندارند. اینها افول می‌کنند.
- سازمان ملل، آژانس انرژي هسته ای، سازمان حقوق بشر، سازمان خوار و بار جهاني و...  بتخانه‌هايي هستند كه ملتها را فريب مي‌دهند. با رسانه‌هاي عظيم و گسترده، همه را به تعظيم وادار مي‌كنند.  اینها بتخانه‌های دروغین هستند. تعريف جهان توسط آنها، هيچ ريشه و مبنايي ندارد. یک روز انگلیس صاحب اختیار جهان شد، یک روز آمریکا و در آينده نزديك چین می خواهد صاحب اختیار شود. پس تعريف آنها از جهان و جهاني شدن  اولاً مبنا ندارد. ثانیاً دروغ است. ثالثاً متغیر بوده و ثبات ندارد. (هر روز دست یک قدرت است.)

* حقوق بشر غربي، اساس تمام ظلمها و مبناي علمي مفاسد قدرتهاي غربي در دنيا است
- دومین کلیدواژه در نظام بین الملل «حقوق» است. حق در نظام بین الملل غرب به معنای «مطالبه» است. حقوق يعني مطالباتي كه بشريت از يكديگر دارند. حال مبناي اين مطالبه را چه مي‌دانند؟ می‌گویند ما انسانها برترین موجود عالم هستیم، پس حق داریم هر چه بخواهیم از این عالم استفاده کنیم. اينها عالم را بی صاحب می دانند و هرگونه كه دلشان خواست، مي‌خواهند از آن استفاده كنند. نگاهشان اين‌گونه است. «كُلٌّ إِلَيْنا راجِعُون‏»(انبياء:93) را نمي‌فهمند. «وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُم‏»(اسراء:44) را نمي‌فهمند. مي‌گويند اعتراض و اصطكاك است كه محدوده اختيارات و حقوق بين فردي را تعيين مي‌كند. «يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ»(بقره:205) همه چيز را نابود مي‌كنند تا به منافعشان برسند و لذت ببرند. اگر كسي اعتراض كرد با شركت‌ها و سازمان‌ها و رسانه‌هايشان يا آنها را فريب مي‌دهند و يا با تهديد و تطميع و زور، جلوي اعتراض را مي‌گيرند. لذا حقوق بشر غربي اساس تمام ظلمهايشان شده است. حقوق بشر به صورت علمي، مبناي مفاسد آنها در دنيا شده است.
- حقوق بشر در نظام بین الملل غرب می‌گوید: تا زمانی که کسی به شما اعتراض نکند، هرچه می‌خواهی طبق منافع خود از جهان بهره‌برداری کن. بر همین اساس آنان در تجارت، دارو، علم، صنعت همه را غارت می‌کنند. به عنوان مثال چرا در آفریقا قحطی است و بچه‌‎ها با این همه منابعی که دارند می‌میرند؟چون کشورهای غربی از منابع آنان بهره‌برداری می‌کنند و سازمان حقوق بشر کاری به این ظلم‌ها ندارد.

* اومانيسم (نفس پرستي) و كسب منفعت،  مبنای حقوق بشر در نظام بین الملل غربی هستند
- مبنای حقوق بشر در نظام بین الملل غربی:
1- اومانیسم كه تعريف بشر و تعريف رابطه بشر با جهان را تعيين مي‌كند. اومانيسم يعني نَفْس پرستيِ انسان. يعني من بهترينِ عالم هستم و هر كاري كه مي‌خواهم مي‌كنم و تا جايي جلو مي‌روم كه معارضي نداشته باشم و اگر داشتم، او را فريب مي‌دهم يا صدايش را خفه مي‌كنم يا به گونه‌اي عمل مي‌كنم كه شاكي نتواند من را پيدا كند.
2- کسب منفعت.
اين دو، اساس حقوق بشر را تعيين كرده و ظلم و تجاوز و جنايت را علمي و مشروع جلوه مي‌دهند. جهان يعني آنها و جهاني شدن يعني زيردست شدن آنها.

* در اسلام، درست و غلط نداريم، بلكه حق و باطل داريم. حق يعني رو به كمال و باطل يعني پشت به كمال
- ولی ریشه حقوق بشر در اسلام از حق است و همه‌ زیبایی ها و کمالات و همه فضائل و همه دانش‌ها از حق است. این حقوق از آنجا سرچشمه می‌گیرد. همان‌طور که عالم ارض، متصل به حق است. «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّك كَدْحاً فَمُلاقيه‏»(انشقاق:6) همه چيز به سوي حق مطلق مي‌رود.
- حق و حقوق در نگاه اسلام همه آن چيزهايي است كه با كمالات و زيبايي و نور مطلق، تطبيق كند. با حلم مطلق و علم مطلق و كرامت مطلق، تطبيق كند. لذا در اسلام، واقعيت با مفهوم غربي كه به منزله سراب است، نداريم. بلكه حقيقت به معني ملكوت اشياء داريم. حقيقت يعني گنجينه اصلي و خزائن غيب هر شيء. «وَ كَذلِكَ نُري إِبْراهيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْض‏»(انعام:75).  می‌گویند اسرائيل واقعیت است، باید بپذیرید و باید از کنارش عبور کنید، کاری نمی‌شود کرد. در همه امور چنین نظری را دارند؛ چه حقوق بشر چه حقوق حیوان چه حقوق طبیعت.
- حقوق اسلامي: حقوقي كه ترازش حق مطلق باشد. نسبت خودش را با علم و نور و حلم و رحمانيت وصمديتت مطلق تعيين كند. همه چيز اگر به سوي حق مطلق باشد، حق است و اگر نباشد، باطل است. در اسلام، درست و غلط نداريم، بلكه حق و باطل داريم. حق يعني رو به كمال و باطل يعني پشت به كمال. همه چیز به سمت حق مطلق می‌رود و عالم ناسوت متصل به عالم ملکوت است و آن به آن افاضه می‌شود. پس حق و حقوق باید با آن زیبایی مطلق تطبیق کند، با آن رحمت واسعه تطبیق کند، با آن شرافت مطلق و علم مطلق تطبیق کند. باید با حقیقت تطبیق کند. 

* حقوق بشر اسلام از حق مطلق سرچشمه مي‌گيرد نه منفعت‌هاي مالي
حقوق بشر اسلامي:
1- حقوق بشر اسلام از حق مطلق سرچشمه مي‌گيرد نه منفعت‌هاي مالي.
2- مطالبه نيست. يعني كسي حق ندارد تا حق فرد ديگري را بخورد، چه كسي به او اعتراض كند يا نكند. کسی حق ندارد ظلم کند، اگر کسی ظلم کند، قبل از اينكه با مظلوم طرف شود با خداوند طرف است. حتي کسی حق ندارد به خودش ظلم كند و خودکشی کند و اموالش را آتش بزند، کسی حق ندارد نسل را نابود کند. هیچکس حق ندارد ایدز را تزریق کند. مي‌بينيم كه مبناي حقوق بشر در اسلام چه زیباست و در منشور سازمان ملل چه فاسد و زشت است.
- در غرب همجنس بازان به بهانه حقوق بشر این کار خود را از طریق مجلس قانونی کردند در حالی که در اسلام انسان جزء ارض است و باید به سوی حق مطلق حرکت کند و هر چه قانون برای او تصویب می‌کند باید با حق تطبیق داده شود. وجود فقهای شورای نگهبان به خاطر همین است که در قانون ظلم نشود.

* طبق محتواي سوره مباركه كافرون، دين به معني نظام است و ما به هيچ وجه نبايد نظامات و خرده نظام‌هاي جهان كفر را بپذيريم
- یکی دیگر از کلیدواژه‌های قرآنی در نظام بین الملل «نظام یا دین» است. «لَکم دینکم ولی دین». دين در اينجا به معني نظام است. قرآن می فرماید: شما نظام دارید ما هم نظام داریم.
- براساس سوره كافرون:
1- ما مي‌توانيم با شما زندگي مسالمت آميز داشته باشيم، به شرطي كه ظلم نكنيد و زور نگوييد.
2- به هيچ وجه نظامات و خرده نظام‌هاي جهان كفر و سكولار را نبايد پذيرفت. مثل نظام روابط بين‌الملل،  نظام هنری، نظام تعلیم و تربیت، نظام تجاری، نظام بانکی، نظام ورزشی، نظام رسانه، نظام فرهنگي و... .
3- «لا اعبد ما تعبدون»: نهادهاي بين‌المللي مثل آژانس انرژي هسته اي،  يونسكو، يونيسف، سازمان ملل و... پرستشگاه كفر هستند و ما آنها را نمي‌پرستيم... .

ازم به يادآوري است كه ان‌شاءالله هر هفته پنجشنبه ها از ساعت 10 صبح تا 12  كلاس‌هاي دوره آموزشي نظام شناسي برگزار مي‌شود.
سي‌دي هاي صوتي اين جلسات براي بهره‌برداري دانش پژوهان، تهيه شده و در اختيار آنان و ساير علاقمندان قرار مي‌گيرد.
حضور در كلاس‌هاي دوره آموزشي نظام شناسي، پس از ثبت نام حضوري، براي عموم خواهران و برادران بلامانع است.

مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره سلام الله عليها

0 نظر