صابره: گزارش جشن عيد غدير و هفتمين همايش "بسوي راهبردهاي قرآني در مديريت و تربيت اسلامي"

758 1395/12/08
صابره: گزارش جشن عيد غدير و هفتمين همايش "بسوي راهبردهاي قرآني در مديريت و تربيت اسلامي"

صابره: گزارش جشن عيد غدير و هفتمين همايش "بسوي راهبردهاي قرآني در مديريت و تربيت اسلامي" كه در روز 9 آبان 92 با سخنراني استاد زاهدي و آيت الله ميرباقري برگزار شد/ گزارش تصويري مراسم  

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني صابره، جشن عيد غدير و هفتمين همايش "بسوي راهبردهاي قرآني در مديريت و تربيت اسلامي" با حضور دانش پژوهان دوره تربيت استاد و اعضاي انجمن نظام شناسي قرآني و اساتيد محترم در روز پنجشنبه 9 آبان 92  از ساعت 14:15 تا اذان مغرب در كانون تربيتي شهيد مفتح برگزار گرديد.

صابره: گزارش جشن عيد غدير و هفتمين همايش "بسوي راهبردهاي قرآني در مديريت و تربيت اسلامي" كه در روز 9 آبان 92 با سخنراني استاد زاهدي و آيت الله ميرباقري برگزار شد/ گزارش تصويري مراسم
 

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني صابره، جشن عيد غدير و هفتمين همايش "بسوي راهبردهاي قرآني در مديريت و تربيت اسلامي" با حضور دانش پژوهان دوره تربيت استاد و اعضاي انجمن نظام شناسي قرآني و اساتيد محترم در روز پنجشنبه 9 آبان 92  از ساعت 14:15 تا اذان مغرب در كانون تربيتي شهيد مفتح برگزار گرديد.

اين همايش با تلاوت قرآن توسط حاج جواد صنوبري آغاز شد. سپس مقاله اي با عنوان «نگاهی راهبردی به مسأله‌ی اشتغال زنان؛ در نظام مبتنی بر عقل ملکوتی»، كه توسط خانم خواجه پيري تهيه شده بود، به صورت چندرسانه اي، ارائه گرديد. (اين مقاله با استقبال حاضرين مواجه شد و در پايان همايش هم، نويسنده مقاله مورد تقدير ويژه قرار گرفت).

در ادامه همايش، استاد زاهدي مدير موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره(س) در قالب گزارشي، عملكردها و دستاوردهاي 4 ساله دوره "تربيت استاد در مديريت و تعليم و تربيت قرآني" را ارائه كردند. ایشان در این راستا در رابطه با اهداف و ماموریت اصلی و مهم موسسه در امر نظام شناسی و نظام نویسی در عرصه مديريت تعلیم و تربیت توضیحاتی ایراد نمودند.
رئیس موسسه، به این امر مهم توجه دادند که نظام موضوعات تعلیم و تربیت با روش اجتهادی از قرآن و روایات استخراج شده است. سپس بیان کردند که: "در تحقيقات مشخص شد که خود قرآن به شدت نظام مند است و حقتعالی دعوت به نظم و نظام در عالم هستی می کند. بنابراین نتیجه گرفتیم که هرچه در عالم هست نظام دارد، پس چگونه می تواند تعلیم و تربیت بدون نظام عرضه شود؟."
در ادامه استاد زاهدی به دستاورد دیگر موسسه صابره(س) که تفکیک ناپذیری تعلیم و تربیت از مدیریت است اشاره نموده و متذکر شدند که شرح کامل آن در همایش قبل بر اساس آيه شريفه الله ولي الذين آمنوا يخرجون من النور الي الظلمات... توسط ایشان داده شده است.
ايشان ادامه دادند: "محتوای نظام مدیریت و تعلیم و تربیت قرآنی از دیگر دستاوردهای موسسه صابره(س) و دوره تربيت استاد است که شامل پنج مبانی نظری و پنج مبانی عملی و اجرایی است. پنج مباني نظري، شامل: خداشناسي و توحيد، انسان شناسي، معرفت شناسي، هستي شناسي، جامعه شناسي و مديريت، امام شناسي مي‌باشد. پنج مباني عملي و اجرايي شامل: مباني ساختاري، مباني برنامه‌ريزي، مباني تربيت معلم، مباني روشها و كارگاههاي آموزشي و تربيتي، مباني ارزشيابي مي‌باشد. در بخش مبانی نظری درحوزه انسان شناسی با توجه به وجود مبانی قوی در این باب و موضوع علم النفس، توسط موسسه، ترجمه کارشناسی صورت گرفته است که تا به حال به این صورت در این خصوص کار جدی انجام نشده است". استاد زاهدي افزود: در دوره تربيت استاد، گوهرهاي بزرگي از اقيانوس اسلام استخراج كرديم از جمله موضوع عقل ملكوتي كه در برابر عقلانيت غربي است.
از دستاوردهای دیگر صابره که استاد زاهدی به ذکر آن پرداختند بحث روانشناسي بلوغ، روانشناسي عاطفه، روانشناسي احساس و اثبات تفاوت عاطفه با احساس، روانشناسي جهالت بعد از علم، روانشناسی ادراک و روانشناسی رفتار و...است كه همه از خود قرآن و روایات استخراج شده است.
استاد زاهدي ادامه داد: اسلامی کردن علوم و تعریف علم از منظر قرآن و روایات از دیگر کشفیات صابره است و مدعی هستيم که توانسته ايم علوم وحیانی را به علوم تمدن ساز و سپس آن را به علوم ابزار ساز تبدیل کنيم. کشف دیگر موسسه در جریان تنظیم و طراحی نظام تعلیم و تربیت این بوده که تمام عرصه ها و حتی عرصه های دشمن بسیار نظام مند است. بنابراین صابره به تحلیل و شناخت نظامات موجود غرب اهتمام ورزیده است و به این نکته مهم توجه می دهد که تمام عرصه ها تحت کنترل و اداره نظامات غربی است. لذا موسسه صابره(س) به این نتيجه رسیده که باید نظام شناسانه حرکت کند و هم نظامات غربی را بررسی کند و هم نظامات اسلامی را بنویسد. به همین منظور انجمن نظام شناسان قرآنی در موسسه تاسیس گردید تا نظامات غربی را بررسی و تحلیل کرده و تاثیر آنان را در بخش ها و اقشار مختلف جامعه پیدا کند.
در انتها استاد زاهدی افزودند که انجمن نظام شناسان قرآنی در حال پذیرفتن اعضاء از کشورهای مختلف است و اساتید برجسته ای در رشته ها و تخصص های خود به منظور فعالیت در موسسه به كار گرفته خواهند شد.
سپس آيت الله دكتر سيدمحمدمهدي ميرباقري، رئيس فرهنگستان علوم اسلامي قم، به ايراد سخنراني پرداختند. ایشان پس از تبریک ایام مبارکه مباهله و نزول آیه هل اتی، به سخنرانی در رابطه با واقعه غدیر پرداختند كه خلاصه اي از آن در ادامه مي آيد:  با همه رویکردهایی که به حوادث تاریخ داریم اما توجه به حادثه غدیر بسیار متفاوت است.  در خطبه غدیریه رسول الله (ص) به فضاها و مسائلی كه توسط ايشان تقریر شده و فضاهای درگیری و شیطنت را که مطرح می کنند، باید توجه کرد. چنانکه حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه فضاهایی را ترسیم کردند که بحث توحید و نبوت و... را مطرح کردند و سپس دعواها و درگیریها را در این فضا ترسیم می کنند. در کتاب شریف عیون اخبار الرضا هم فضایی از امامت تشریح شده است. وارد تربیت هم که بشویم همین است. یعنی موضوع اين است كه شما در چه فضايي، مباحث را مي بينيد. اگر در فضای توسعه باشيد، طبیعتاً تربیت مدیران هم در فضای توسعه است. جریان توسعه ادامه سقیفه از بستر بنی امیه است. یکی از مظاهر حکومت سومی که در امپراطوری بنی امیه ظهور پیداکرده بحث رفاه و عیش است. حرکت تمدن جدید همین است. اتفاق در غدیر وقتی مطرح می شود که ابواب توحید و رسالت رسول اکرم (ص) معلوم می شود و درهایی از نعمت الهی باز می‌شود که مسدود بود. در حادثه غدیر بابهایی از نعمت الهی گشوده می شود که در مسیر ظلمات بسوی نور بود. 124 هزار پیامبر آمدند و 23 سال است که پیامبر آمده بود و هنوز اين درها گشوده نشده بودند. این است  که "الیوم یئس الذین کفروا...". دین سرپرستی خدا بر گردن عباد است. دین وقتی می خواهد بر ساحت بشری محقق شود لباس گزاره ای می پوشد. دین سرپرستی خدا بر اراده های انسانی است. این جریان ولایت و سرپرستی وقتی می خواهد واقع شود، از سرپرست خلفا واقع می شود. نه اینکه ممکن نیست بلکه مشیت خدا بر این واقع شده است.
وقتی نور الهی می خواهد مسیر ما را بسوی حضرت حق باز کند، در پیامبر(ص) و ائمه هدي(ع) تجلي پیدا می کند. اگر این پیامبر(ص) کتابشان مسلط بر همه کتب است، نکته اش این است که درهایی را بسوی ما گشوده که قبلاً مسدود بود و با ایشان گشوده شده است.
فرض اینکه همه انبیاء آمدند و بیوت آنها مثلی از شعاع نور است با آمدن پیامبر(ص) همه بابها گشوده شد و بابی که بدون گشوده شدن آن، همه ابواب مسدود است باب ولایت است.
آنچه در غدیر تنزل پیداکرده، جریان هدایت الهی و سرپرست ولایت حق است. با اینکه انبیا و پیامبر آمده اند، هنوز نعمت توحید به کمال نرسیده است. وقتی بابت ولایت بدست پیامبر گشوده می شود، درهای باطن توحید گشوده می شود. جریان ولایت الهی به مرتبه ای از کمال تنزل رسید که "یئس الذین کفروا...". حال دشمن با این اتفاق چه کرد. با رجوع به خطبه شقشقیه می بینیم: تاریکی کور (دوره اول) در مقابل بصیرت و نور و هدایت، که با ولایت حضرت در روز غدير، آنها فضا را مکدر کردند. لذا حجاب بر ولایت و هدایت شدند. تاریکی کور در فضایی که بینات هست. خشونت (دوره دوم) که در خطبه شقشقیه حضرت، چهره های خشن را توضیح می دهند. دوره سوم كه دوره خوشی و لذت و عشرت و جامعه ای غرق در شهوات بود مثل همین جامعه غربی کنونی که فضاها بسته است، یک روز انسان بدنیا می آید و یک روز می میرد و در فضای خشونت و رعب، یک بستر شهوت درست می کنند و اين طرحی است که دشمن داشته است.
موضوع غدیر مربوط به آیه نور و موضوع سقیفه، مربوط به آیه ظلمات است. در دوره ظهور حجاب ولایت برطرف می شود. دین شما کامل است. دشمن کاری نمی تواند بکند. درهای وادی امن گشوده شده، شما از خدا بترسید که کفران نعمت کنید و از دین پیامبر(ص) پا بیرون نگذارید. "اتممت علیکم نعمتی" ، لذا با وجود حضرت، دنبال دیگران رفتن عجیب است. نگران هستند که ما پا از وادی بیرون بگذاریم و در يك وادی قدم بگذاریم که دست شیاطین است و از آنها بگیریم که متاسفانه در دامن مومنین و جامعه اسلامی هم افتاده است...
اين همايش با برگزاري نماز جماعت به امامت آيت الله ميرباقري، به كار خود پايان داد. در حاشيه اين همايش، محصولات مكتوب و صوتي موسسه صابره(س) به نمايش درآمد و جوايز برندگان مسابقه عيد غدير كه پاسخنامه خود را حضوراً تحويل داده بودند، نيز اهدا شد.

لازم به ذكر است، اسامي كليه برندگان مسابقه (اعم از افرادي كه جايزه خود را دريافت كردند و افرادي كه حضور نداشتند)  به زودي در سايت صابره قرار خواهد گرفت.

در ادامه گزارش تصويري همايش جهت اطلاع علاقمندان، ارائه مي گردد.

 

0 نظر