خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا): سومين جلسه دوره آموزشی نظام‌شناسی قرآنی برگزار شد

711 1395/12/08
خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا): سومين جلسه دوره آموزشی نظام‌شناسی قرآنی برگزار شد

به گزارش پايگاه اطلاع رساني صابره، بازتاب سومين جلسه دوره آموزشي "نظام شناسی" كه در روز پنجشنبه 18 مهر 92 در محل موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره(س) برگزار گرديد، در سايت خبرگزاري قرآني ايران  بدين شرح است:

به گزارش پايگاه اطلاع رساني صابره، بازتاب سومين جلسه دوره آموزشي "نظام شناسی" كه در روز پنجشنبه 18 مهر 92 در محل موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره(س) برگزار گرديد، در سايت خبرگزاري قرآني ايران  بدين شرح است:

شنبه 20 مهر 1392   شماره‌ خبر :1301281
سومين جلسه دوره آموزشی نظام‌شناسی قرآنی برگزار شد
گروه خبرنگاران افتخاری / فهیمه شیرخانی: سومين جلسه دوره آموزشی نظام‌شناسی با حضور اساتيد و دانش‌پژوهان پنجشنبه، 18 مهرماه در محل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت صابره برگزار شد.
به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، در اين جلسه زاهدی، به موضوع شناخت نظام علمی حاكم در جهان سكولار، به عنوان مبحث بسيار مهم اشاره كرد و گفت: اگر اين نظام را نشناسيم و در برابر آن نظام علمی بومی و اسلامی ايجاد نكنيم، دچار بلاهای بسياری در جامعه اسلامی خواهيم شد.
وی در ادامه به تشريح چهار شاخصه از 16 شاخصه نظام علمی سكولار پرداخت و بيان كرد: شاخصه‌های نظام علمی سكولار به چهار دسته تقسيم می‌شوند، شاخصه اول تفكر و فلسفه علم جديد است كه حركت علمی و اهداف آن در غرب است. فلسفه علم در غرب، كشف افق‌های آگاهی نيست و علم را برای كشف حقيقت به كار نمی‌برند، علم را برای كشف قوانين حاكم بر خلقت به كار نمی‌برند.
زاهدی با بيان اينكه علم در جهان سكولار، به عقلانيت ابزاری محدود شده و معنی كشف افق‌های آگاهی را نمی‌فهمد، بيان كرد: علم در جهان سكولار، موجب ايجاد اطمينان و آرامش نيست، زيرا به هيچ حقيقت ثابتی دست نمی‌يابد. همچنان كه «پوپر» شاخصه علم را ابطال‌پذير بودن آن و غير قابل تكيه كردن روی آن دانسته است و اين‌گونه مكتب شكاكيت را ايجاد كرده است، لذا هم‌اكنون در فلسفه علم می‌گويند «علمی، علم است كه آمادگی پذيرش ابطال را داشته باشد». علوم جديد برای بشريت آرامش حقيقی نمی‌آورد و ايجاد امنيت و اطمينان نمی‌كند و هيچ رشته‌ای از علوم جديد، مأموريتی به نام «نجات بشريت» را ندارد.
وی يادآور شد: اين علم، در همه جنبه‌های فرهنگ، فلسفه، روانشناسی، سياست، اقتصاد، هنر، رسانه و ... رفاه ابزاری به همراه دارد نه رفاه حقيقی. آيه 40 سوره مباركه نور، اشاره به داستان علم است «يا مانند تاريكی‌هایى است كه در دريای ژرف است كه موجى آن را مى‏‌پوشاند و روى آن موجى ديگر است و بالاى آن ابرى است، تاريكی‌‌هایى است كه بعضى بر روى بعضى قرار گرفته است. هرگاه غرقه دستش را بيرون آورد، به زحمت آن را می‌بيند و خدا به هركس نورى نداده باشد او را هيچ نورى نخواهد بود». علم سكولار، خودش تاريكی دارد. علم، نه برای خودش آرامش می‌آورد و نه برای انسان، زيرا فلسفه علوم سكولار، نجات بشريت نيست.
زاهدی به بيان شاخص دوم كه دور و تسلسل باطل علم جديد است پرداخت و بيان كرد: علوم جديد دارای دور و تسلسل باطل است. علم جديد سعی می‌كند علت هر معلولی را كشف كند، سپس به دنبال علتِ علت، می‌گردد و آنقدر ادامه می‌دهد تا ديگر به جايی نمی‌رسد و يا دوباره به نقطه اول بر می‌گردد.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: علم جديد برای اين پرسش پاسخی ندارد «اگر همه چيز علت دارد، علت آخری چيست؟» اگر در جواب به اين پرسش، بگويد كه علتی وجود دارد كه خودش علت ندارد، در واقع پايه و اساس علوم جديد را نفی كرده و قانون علت و معلولی را باطل كرده است؛ لذا علم سكولار، نمی‌تواند بپذيرد كه در اين عالم، يك علتی وجود دارد كه خودش علتی برای پيدايش ندارد در نتيجه به دور و تسلسل باطل می‌افتد و خودش را علت ديگری می‌داند. در هر دو صورت، مشخص می‌شود كه علم سكولار، نابينا و كور است و هرقدر جلو می‌رود به مجهولات آن افزوده می‌شود، لذا نمی‌توان به اين علم اتكا كرد.
زاهدی بيان كرد: شاخص سوم فرهنگ و خاستگاه علم جديد است كه آن نيز در غرب به عنوان فرهنگ دنياپرستی است. آنها در جهت رضای خدا و نجات بشريت كاری نمی‌كنند. خاستگاه علم و فرهنگ علوم جديد سكولار، نفی خدا، نفی عصمت، نفی اخلاق و نفی ارزش‌های اصيل است. علم جديد، ارزش‌ها را نسبی می‌داند.
وی با بيان اينكه سوره كافرون اصلی‌ترين معاهده بين جهان كفر و جهان اسلام است، عنوان كرد: طبق سوره مباركه كافرون، خداوند به پيامبر اعظم(ص) امر می‌كنند(قل) تا در همه عالم اسلام بايد طبق اين نظريه عمل شود كه چيزهايی كه ما قبول داريم، شما قبول نداريد، چيزهايی كه شما قبول داريد، ما قبول نداريم...».
اين استاد دانشگاه در توضيح شاخص چهارم كه تحريف تاريخ علم است، بيان كرد: تاريخ علم را تحريف و آن را در ابزار و اجسام خلاصه كرده‌اند. در اين صورت، اولين جرقه علم هم با مفرغ و آتش و ... شناسايی می‌شود، در حالی كه علم، معنای ديگری دارد و افق‌های آگاهی چيز ديگری است؛ اينها انسان را به ميمون می‌رسانند و باور ندارند كه علم، افق‌های آگاهی و اسرار هستی و يقينيات و حقايق عالم است.
وی در پايان يادآور شد: فلسفه علم در اسلام «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها» است اما فلسفه علم در غرب، آتش و غارنشينی و مفرغ و ... است، لذا مسير و تاريخ علم را تحريف كردند، چون بيش از اين علم را نمی‌شناسند، بنابراين نمی‌توانند تحمل كنند كه علم، فلسفه ديگری داشته باشد.
يادآور می‌شود، جلسات دوره آموزشی نظام‌شناسی قرآنی پنجشنبه هر هفته، ساعت 10 در محل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت صابره برگزار می‌شود.
 

آدرس اصلي خبر  در سايت خبرگزاري ايكنا

http://iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=1301281

0 نظر