نهايت و اُسوه تعليم و تربيت اسلامي، عشق الهي است

749 1395/10/14
نهايت و اُسوه تعليم و تربيت اسلامي، عشق الهي است

به گزارش پايگاه اطلاع رساني صابره، در جلسه دوشنبه (مورخ 30/3/1390)دوره "مديريت و تربيت اسلامي در تعليم و تربيت قرآني"، استاد زاهدي ادامه مباحث انسان شناسي را تدريس نمودند. خلاصه اي از اهم مطالب مطرح شده در اين جلسه، به شرح ذيل مي باشد:

 

به گزارش پايگاه اطلاع رساني صابره، در جلسه دوشنبه (مورخ 30/3/1390)دوره "مديريت و تربيت اسلامي در تعليم و تربيت قرآني"، استاد زاهدي ادامه مباحث انسان شناسي را تدريس نمودند. خلاصه اي از اهم مطالب مطرح شده در اين جلسه، به شرح ذيل مي باشد:

- تعليم و تربيت بر اساس نوع نگرش به انسان، ساخته مي شود. نگاه قرآن به انسان اين است كه تنها افراد مطهر به حقيقت عالم خواهند رسيد؛ لذا در تعليم و تربيت اسلامي به دنبال اين هستيم كه افرادي را كه مطهر نيستند، به سوي مطهر شدن ببريم.  يعني كار تعليم و تربيت اين است كه انسان را از «لا يمسّه» به «الا المطهرون»  ببرد.
- هر مكتبي در تعليم و تربيت، روان‌شناسي، جامعه‌شناسي و ساير علوم انساني ابتدا مبحث انسان‌شناسي را مطرح مي‌كند و با توجه به نگاهي كه درباره انسان دارد؛ ساير شئون آن مكتب را تبيين مي‌نمايد. به عنوان مثال در روان‌شناسي، نگاه غربي‌ها به انسان اين‌گونه است كه انسان، حيواني است كه تنها مغز او پيچيدگي بيشتري دارد و به همين دليل خروجي تربيت آن‌ها انسان‌هايي هستند كه فقط كمي از حيوانت پيچيده‌ترند ولي انسانيت آن‌ها رشد نيافته است.
در تعليم و تربيت نيز غربي‌ها روح را قبول دارند و روح را به معناي يك نيروييي كه در انسان نهفته است و با رياضت‌هاي سخت رشد مي‌كند و به انسان قدرت تصرف در بعضي امور عالم را مي‌دهد، مي دانند. اما نگاه اسلام اين است كه روح، همان ماده وجود انسان است. به عبارت ديگر ماده وجود انسان پايين‌ترين مرتبه روح و از جنس جوهر است كه در عالم ناسوت اعراض جسماني را پذيرفته است. وقتي ماده وجود رشد مي‌كند، آينه تجليات ملكوت مي‌شود و روح نام مي‌گيرد و هرچه اين آينه صاف‌تر شود و انعكاس انوار جمال و جلال خداوند باشد، حقايق بيشتري را در خود متجلي مي‌كند و به جايي مي‌رسد كه زمين و زمان در چنگ او قرار مي‌گيرد و مسخر او مي‌شود. ائمه اطهار (عليهم السلام)، اولياء حق و ارادتمندان آن‌ها چنينند. بعضي از اوتاد در اين عالم روحشان به‌گونه‌اي به كمال مي‌رسد كه حيات برزخي خود را مي‌بينند؛ در حيات برزخي ديگر جسم آن‌ها وي‍ژگي‌هايي كه در عالم ناسوت داشت را ندارد، جسم برزخي با روح انسان تركيب شده و يك موجود سومي را تشكيل مي‌دهند كه همان بدن مثالي يا برزخي انسان است. در عالم برزخ انسان به راحتي مي‌تواند تأثير و تأثر روح و جسم بر يكديگر را ببيند.
انسان‌هايي قدرت تسخير عالم را پيدا خواهند كرد و به عالم برزخ خود اشراف خواهند داشت كه شدايد قوا و استعدادهاي برتر آن‌ها مسوي شود، همان‌طور كه خداوند مي‌فرمايد: « و لما بلغ أشده و استوي آتيناه حكما و علما»؛ هرچه ماده وجود مصفاتر شود، تجليات حضرت حق را بهتر انعكاس خواهد داد. تا جايي كه انسان كامل خواهد توانست عهد الست در عالم ذر را به ياد آورد و آيات حضرت حق را در آفاق و انفس مشاهده نمايد و هر آن و هر لحظه ذكر وجودي او «قالوا بلي» باشد. اين مرحله از وجود انسان همان انشاء خلق آخر است كه خداوند متعال درباره آن مي‌فرمايد: «ثم أنشأناه خلقا آخر» انسان‌هايي كه به اين مرحله مي‌رسند، هرچه بركت هست را خداوند براي آن‌ها قرار مي‌دهد و مي‌فرمايد: «فتبارك الله أحسن الخالقين». لذا فرشتگان به اين انسان سجده مي كنند. اين مقام براي اين انسانها، مقام عشق است؛ در مقام عشق خداوند مي‌فرمايد هرچه بركت هست براي كسي است كه به اين مقام رسيده: خداوند در آيه عشق مي فرمايد: «فلما اتاها نودي أن بورك من في النار و من حولها». يعني هر چه بركت هست در كسي است كه درون اين آتش است و در اين اتش عشق، مي سوزد. عشق الهي، نهايت و اُسوه تعليم و تربيت اسلامي مي باشد. مقام عشق بالاتر از مقام شهادت است؛ مقام شهادت، طريقيت دارد ولي مقام عشق موضوعيت دارد.
كلاسهاي ترم تابستاني در روزهاي دوشنبه و پنجشنبه از ساعت 17 تا 19 در مدرسه پيام (ميدان تجريش) داير مي باشد. ضمناً دانش پژوهان مي توانند  از ساعت 16جهت ارتباط با اساتيد مشاور و مباحثه به محل فوق مراجعه نمايند. سي دي صوتي جلسات، هر هفته در اختيار دانش پژوهان قرار مي گيرد. جهت كسب اطلاعات بيشتر از محتواي اين جلسه و ساير جلسات، با موسسه تماس بگيريد.

0 نظر