همايش 23 دي 89

1275 1395/10/09
همايش 23 دي 89

گزارش برگزاري همايش بسوي راهبردهاي قرآني در تربيت انسان

 

 

گزارش برگزاري همايش بسوي راهبردهاي قرآني در تربيت انسان

جهت مشاهده گزارش به همراه تصاوير با فرمت Pdf اينجا را كليك كنيد

جهت مشاهده گزارش به همراه تصاوير با فرمت word اينجا را كليك كنيد

همايش به سوي راهبردهاي قرآني در تربيت انسان برگزار شد

به گزارش پايگاه اطلاع رساني موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره (س)، در روز پنجشنبه مورخ 23 دي 89 همايش مذكور با حضور جمع كثيري از دانش پژوهان و علاقمندان تعليم و تربيت اسلامي برگزار شد. در اين همايش حضرت آيت الله خزعلي، حضرت آيت الله حائري شيرازي و حجت الاسلام دكتر خسرو پناه و همچنين استاد زاهدي به سخنراني پرداختند.
در ابتداي اين برنامه استاد زاهدي اهداف و فلسفه تأسيس دورة "مديريت و تربيت انسان در تعليم و تربيت قرآني" مطرح نموده و يكي از دلايل آن را تربيت استاد و كارشناس در راهبردهاي قرآني براي مديريت و تعليم و تربيت اسلامي علت تشكيل اين دوره بوده است. استاد زاهدي در ادامه، هدف از برگزاري همايش در پايان هر ترم را، ارائه گزارش پيشرفت دوره به دانش پژوهان و علاقمندان حوزه تعليم و تربيت قرآني دانست و يادآور شد در اين دوره 472 سرفصل دانشگاهي و 22 جلد كتاب طراحي شده تا بگوييم تعليم و تربيت اسلامي علم است نه فرآيند. استاد زاهدي در ادامه ملاك قبولي رساله دكتري در اين دوره را ارائه راهبردهاي قرآني عنوان كرد.
ايشان در پايان سخنان خود، هدف از فراخوان مقاله را ارتباط دو سويه با محققان و فرهيختگان تعليم و تربيت قرآني و استفاده از آخرين دستاوردهاي علمي آنان جهت دستيابي به راهبردهاي قرآني در تربيت انسان بيان كرد.
در ادامه اين همايش حضرت آيت الله حائري شيرازي، اصول و روش تحقيق توسط علماي اسلام را مطرح نمودند و حجت گرايي و ادله داشتن در برابر مطالب مختلف را از محورهاي مهم روش تحقيق در حوزه هاي علميه دانستند. ايشان درباره اهميت انسان شناسي و عظمت آن مطالب مهمي مطرح نموده و به فرمايش حضرت امام خميني (ره) استناد كردند كه فرمود: " ام الامراض جهان غرب، عدم شناخت انسان است. ايشان در پايان به ايستادگي در پاي حرف حق تأكيد كردند.
سخنران بعدي همايش حجت الاسلام دكتر خسرو پناه بود كه به اهميت بررسي سه دانش علم النفس و تربيت و اخلاق در كنار هم پرداخت و نظام تربيتي را داراي چهار ركن مباني، اصول، روش ها، و اهداف دانست. حجت الاسلام دكتر خسرو پناه به تعريف نظام تربيتي به عنوان مجموعه گزاره هاي منظمي درباره تربيت اشاره كرده و افزود: مباني عبارت است از بنيان هاي فكري كه تربيت بر آن استوار مي باشد.
ايشان با اشاره به اصول و روش هاي تربيتي به عنوان قواعد كلي تربيتي، روش هاي تربيتي را زاييده قواعد كلي تربيتي دانستند كه استعدادهاي انسان را به فعليت مي رسانند تا به اهداف تربيتي برسند.
حجت الاسلام دكتر خسرو پناه تأكيد كرد كه در مباني، اصول، روش ها و اهداف تربيتي، قرآن و روايات به صورت حداكثري ورود كرده اند. در حوزه مباني و اهداف تربيتي، كارهايي شده است ولي در استخراج شاخص هاي لازم به عنوان محك براي سنجش ميزان وصول به اهداف تربيتي كاري نشده است. ايشان تأكيد كرد كه نبايد شاخص هاي تربيتي را از دانشمندان غربي بگيريم، چرا كه اين به معناي التقاط خواهد بود. زيرا دانشمندان غربي روش ها و اصول خود را از مباني و اهداف مبتني بر فلسفه انتقادي كانت يا مكاتب فكري سكولار دريافت كرده اند.
ايشان در پايان سخنان خود تأكيد كردند كه بايد به روش اجتهادي سوال هاي جديد شناسايي شوند كه در اين زمينه مي توان سوالات را حتي از جهان غرب دريافت كرد ولي جواب آنها را صرفاً از قرآن و روايات بايد استخراج نمود نه از مكاتب غربي.
حسن ختام همايش با سخنان حضرت آيت الله خزعلي در حوزه انسان شناسي از نگاه قرآن برگزار شد. ايشان هدف از خلقت انسان را رسيدن به كمال لايتناهي دانستند و افزودند، ارزش انساني، ارزش كمال بي نهايت است. عضو مجلس خبرگان رهبري، ضمن تمجيد و قدرداني از حضرت آيت الله مصباح يزدي، از ايشان به عنوان مطهري دوم ياد كردند و تسلط به مباني انسان شناسي و هستي شناسي را از امتيازات اين عالم ارزشمند برشمردند. حضرت آيت الله خزعلي در پايان سخنان خود از تحقيقات و همت بلند مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره (س) در راستاي استخراج راهبردهاي قرآني در مديريت و تربيت انسان، استقبال نموده و علاقه و رضايت خود را از اين موضوع ابراز نمودند. اين همايش با برگزاري نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حضرت آيت الله خزعلي به پايان رسيد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني موسسه فرهنگي قران و عترت صابره (س)، انشاءالله همايش بعدي در پايان ارديبهشت ماه 1390 و با فراخوان مقالات با 150 عنوان قابل تحقيق، پيرامون تعليم و تربيت قرآني، برگزار خواهد شد.
علاقمندان مي توانند جهت شركت در همايش آينده يا ارائه مقاله به سايت صابره به نشاني www.sabereh.ir مراجعه نمايند.

 

0 نظر