خبرگزاري جمهوري اسلامي: علوم انساني در عرض ديگر علوم قرار ندارد

3191395/10/16
خبرگزاري جمهوري اسلامي: علوم انساني در عرض ديگر علوم قرار ندارد

به گزارش پايگاه اطلاع رساني صابره، بازتاب برگزاري جلسه مورخ 17/5/90 (2شنبه) كه در بخش تحول علوم انساني نمايشگاه قرآن برگزار شد، در خبرگزاري جمهوري اسلامي ، بدين شرح است:

 

به گزارش پايگاه اطلاع رساني صابره، بازتاب برگزاري جلسه مورخ 17/5/90 (2شنبه) كه در بخش تحول علوم انساني نمايشگاه قرآن برگزار شد، در خبرگزاري جمهوري اسلامي ، بدين شرح است:

علوم انساني در عرض ديگر علوم قرار ندارد
تهران-مديرمؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره(س) با اشاره به علوم انساني و نقش اساسي آن در معرفت بشري گفت: علوم انساني اصول تفكر علمي را تشكيل مي‌دهد و علوم انساني در عرض ديگر علوم قرار ندارد.
'مرتضي زاهدي' عصر روز دوشنبه در دومين جلسه از سلسله نشست‌هاي علمي 'راهبردهاي قرآني در مديريت، تعليم و تربيت اسلامي' كه در محل نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در مصلي تهران برگزار شد افزود: علوم ديگر مانند علوم تجربي و علوم رياضي تحت تسلط اين علوم هستند و علوم انساني هر مسيري را براي اين علوم تعيين كند، آن‌ها آن مسير را طي مي‌كنند و در حقيقت علوم انساني از قبيل روانشناسي و فلسفه، هدايت و يا انحراف ديگر علوم را باعث مي‌شود.
وي علم روانشناسي را به عنوان يكي از علوم تأثيرگذار انساني دانست و گفت: روانشناسي غربي را مي‌توان به نرم‌افزار پر اطلاعاتي تشبيه كرد كه داراي ويروس‌هاي بسيار قوي است به طوريكه پيش از آنكه امكان استفاده از اطلاعات آن براي كاربر فراهم شود، سيستم رايانه‌اي را به طور كامل از كار مي‌اندازد و دچار مشكلات جدي مي‌كند.
زاهدي افزود: روانشناسي غربي اگرچه داراي مطالب متعدد علمي در زمينه ذهن و رفتارهاي ذهني انسان است، اما به دليل ناديده‌ گرفتن و نشناختن ديگر قواي برتر نهاده شده در وجود انسان كه در اسلام در مبحث علم‌النفس به روشني و به تفصيل به آن اشاره شده است، از پاسخگويي به بسياري از مشكلات اصلي انسان عاجز است.
وي گفت: روانشناسي مبتني بر شناخت ذهن است و تمام مطالعات آن بر حول محور ذهن انسان و اجزاي تابعه آن مانند هوش، حافظه، حواس، وهم، گمان، سرعت انتقال و امثال اين‌هاست و بس، ولي در اسلام علمي وجود دارد به نام علم‌النفس كه اساسش عقل ملكوتي است و علاوه بر پرداختن به ذهن و اجزاي تابعه آن به بررسي بعد ملكوتي انسان نيز مي‌پردازد، مبحثي كه در روانشناسي غربي به طور كامل ناشناخته است.
اين پيشكسوت قرآني ادامه داد: اسلام از ذهن شناخت‌هايي داده است كه بسيار عميق‌تر از شناخت‌هاي ارائه شده در روانشناسي غرب است؛ چراكه در روانشناسي غربي دستگاه شناخت تنها مبتني بر ذهن است كه شأن ناسوتي دارد و با عقل ملكوتي و عالم ملكوتي كه مورد توجه و تأكيد اسلام است، فاصله بسيار دارد.
زاهدي تأكيد كرد: اطلاعات روانشناسي مربوط به اطلاعات مربوط به رفتار مغز است و از ساير اطلاعات محروم است و چون تمام دستگاه ادراكات را مربوط به ذهن مي‌كند از نفوذ به درون انسان‌ها عاجز است و از درون انسان به عنوان 'ناخودآگاه' و يا 'درون ناشناخته' ياد مي‌كند و عنوان مي‌كند كه ماهيت آن بر هيچ كس آشكار نيست در حاليكه علم‌النفس انسان را به درون خود مي‌برد و او را با درون خود آشنا مي‌كند و از اين طريق راه حل همه مشكلات و پيچيدگي‌هاي بشري را پيش ‌روي او مي‌نهد.
وي در ادامه گفت: روانشناسي از دستگاه ادراكات عالي انسان بي‌خبر است، اما علم‌النفس عنوان مي‌كند كه انسان علاوه بر ذهن، دستگاه ادراكات ديگري هم دارد كه يكي از آن‌ها قلب است و به طور مفصل با بهره‌گيري از 74 آيه قرآن در مورد قلب، به بررسي اين بعد از وجود انسان مي‌پردازد در حاليكه در روانشناسي قلب جايگاهي ندارد.
تهرام/9977/1275
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 30512768
 

آدرس اصلي خبر در سايت خبرگزاري  ايرنا

http://www.irna.ir/Print.aspx?NID=30512768

0 نظر