خبرگزاري شبستان: علوم انسانی غرب مانع از کشف حقایق هستی می شود

811 1395/10/15
خبرگزاري شبستان: علوم انسانی غرب مانع از کشف حقایق هستی می شود

به گزارش پايگاه اطلاع رساني صابره، بازتاب برگزاري جلسه مورخ 13/5/90 (5شنبه) كه در بخش تحول علوم انساني نمايشگاه قرآن برگزار شد، در خبرگزاري شبستان، بدين شرح است:

 

 

به گزارش پايگاه اطلاع رساني صابره، بازتاب برگزاري جلسه مورخ 13/5/90 (5شنبه) كه در بخش تحول علوم انساني نمايشگاه قرآن برگزار شد، در خبرگزاري شبستان، بدين شرح است:

کد خبر : ۵۷۰۴۸ - 15/5/90 سرويس : قرآن و معارف
رییس موسسه فرهنگی صابره: علوم انسانی غرب مانع از کشف حقایق هستی می شود
دکتر مرتضی زاهدی با اشاره به اینکه علم غربی واقعیت محور بوده و با حقیقت سنخیتی ندارد، گفت: علوم انسانی غربی در نتیجه این ملاک مانع از کشف حقایق و اسرار هستی است.
به گزارش خبرنگار شبستان، نشست تخصصی راهبردهای قرآن در تعلیم و تربیت، در بخش "قرآن بنیان تحول علوم انسانی" نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، با سخنرانی دکتر مرتضی زاهدی، مسئول موسسه فرهنگی قرآن و عترت صابره و پژوهشگر و محقق حوزه دین، برگزار شد.
زاهدی سخنانش را با تاثیر شگفت انگیز و منحصر به فرد علوم انسانی در راهبرد دیگر علوم آغاز کرد و در این باره گفت: علوم تجربی و ریاضی تحت سلطه علوم انسانی اند، به طوری که می توان ادعا کرد این علوم انسانی اند که مسیر دیگر علوم را تعیین می کنند.
وی با اشاره به اینکه حالا با توجه به این رویکرد به علوم انسانی، غرب برنامه ای که برای علوم تجربی می ریزد، این است که هر آنچه مورد قبول این علوم است که بتواند ذهن، آن را درک و فهم کند.
درهمین راستا او توضیح داد که چگونه علوم انسانی می توانند به وجود آورنده مکاتب خاصی در دیگر علوم شوند. وی در این باره به پوزیتویسم مثال زد و آن را محصول نظریات علمی مانند روان شناسی دانست.
زاهدی بر این باور بود که شان ملکوتی عقل که زیبایی ها را هدایت می کند، عقل ملکوتی است که در قرآن وقتی افلایعقلون می گویند، مردا همین عقل است، اما عقل در مکاتب غربی همان ذهن است.
وی در ادامه با طرح این بحث که الان دانش غرب با این همه گستره اش، صرفا به واقعیات می پردازد، افزود: واقعیت غیر از حقیقت است که گاهی منطبق با حقیقت است و گاهی هم نیست. واقعیت همیشه بخشی از جریان است.

زاهدی در این باره افزود: جهان علم غربی می گوید ما فقط با واقعیت روبرو هستیم. چون دستگاه شناخت انسان را صرفا ذهنی می داند که با این ذهن صرفا نمی توان واقعیات را دید. واقع گرایی یعنی دنبال چرخه علت و معلولی می گردد که بتواند فهم کند.
وی مدعی بود که با این تبیین و اشکال، بنیان دعا و اندیشه های معنوی و حتی دانش هم برچیده شده و زیبایی های حقیقت پیدا نمی شود.
این قرآن پژوه در همین باره افزود: مولفه های روحانی و حقایق را اصلا نمی توان با این علم و بر اساس واقعیات اثبات کرد. غرب در اینجا مدعی می شود که زیبایی نسبی است و قراردادی می باشد، اما این ها در مقابل زیبایی های معنوی و ثابت چه خواهند گفت؟
وی با تاکید بر این مطلب که علوم انسانی، مانند فلسفه یا روان شناسی، چگونه علوم دیگر را چنان در غرب محدود کرده اند که نمی توانند به اسرار هستی پی برده و به حقایق برسند، در پایان گفت: اما حالا که در علوم انسانی این گفته می شود، بیشتر از این نمی تواند فهمید.
پایان پیام/

         http://www.shabestan.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=1&Id=57048&Mode آدرس اصلي خبر در سايت شبستان

0 نظر