چاپ کردن این صفحه

صابره: گزارش جلسه 13 تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)

906 1395/12/10
صابره: گزارش جلسه 13 تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)

صابره: گزارش جلسه 13 تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)/ استاد زاهدي: برای اینکه نور قرآن را دریافت کنیم، باید حداقل پانصد بار قرآن را قرائت کنیم/ فهم و درك اینکه همه هستی دارد تسبیح خدا را می‌کند با دستگاه قلب انسان است/ تجلیات حق در اربعین ظهور کرد: همه چیز صلواتی شد، امنیت کامل برپا شد، همه با هم خواهر و برادر بودند، همه مراقب هم بودند، هر کس هر چه داشت آورده بود، اینها به خاطر فیض ولایت بود

صابره: گزارش جلسه 13 تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)/ استاد زاهدي: برای اینکه نور قرآن را دریافت کنیم، باید حداقل پانصد بار قرآن را قرائت کنیم/ فهم و درك اینکه همه هستی دارد تسبیح خدا را می‌کند با دستگاه قلب انسان است/ تجلیات حق در اربعین ظهور کرد: همه چیز صلواتی شد، امنیت کامل برپا شد، همه با هم خواهر و برادر بودند، همه مراقب هم بودند، هر کس هر چه داشت آورده بود، اینها به خاطر فیض ولایت بود

 به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني صابره، جلسه 13 دوره آموزشي "تعليم و تربيت اسلامي" با حضور اساتيد و دانش پژوهان و عموم خواهران و برادران با سخنراني استاد زاهدي در روز چهارشنبه 3 دي 93 از ساعت 14:30 تا 16 در شعبه مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره (س) در شهر پرند برگزار شد.

جلسه با تلاوت آیات نوراني قرآن كريم آغاز گرديد. در اين جلسه استاد زاهدي مدير موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره(س) به موضوعات «تفسير بسم الله الرحمن الرحيم» و «پيامهاي زيارت اربعين» پرداختند. در ادامه به خلاصه‌اي از رئوس مطالب تدريس شده، اشاره مي‌گردد:

* برای اینکه نور قرآن را دریافت کنیم، باید حداقل پانصد بار قرآن را قرائت کنیم
- برای اینکه نور قرآن را دریافت کنیم، باید حداقل پانصد بار قرآن را قرائت کنیم. باید آیات قرآن را با عرصه‌های زندگیمان تطبیق دهیم، این تدبّر است. در غير اين صورت بر قلبهایمان قفل می زنند.
حال ما می خواهیم آیات قرآن را با مهمترین عرصه زندگی، يعني عرصه تعلیم و تربیت تطبیق دهیم.

* همه عالم اسم الله است و از اسم الله حیات می‌گیرد، پس تمام عالم که اسم الله است، دارای شعور است
- حرف باء در بسم الله الرحمن الرحیم  یعنی به کمک اسم الله، با هدایت اسم الله، با واسطه اسم الله، با فیض اسم الله، با راهنمایی اسم الله، با رهبری اسم الله، با کرم و عنایت اسم الله.
- همه عالم آیات خداوند است، از ریزترین ذرات عالم که از اتم هم کوچکتر است و در آنی به وجود می‌آید و از بین می‌رود، تا بزرگترین موجودات، همه آیات خداوند هستند. یعنی همه عالم اسم الله است و از اسم الله حیات می‌گیرد. پس تمام عالم که اسم الله است، دارای شعور است.

* فهم و درك اینکه همه هستی دارد تسبیح خدا را می‌کند با دستگاه قلب انسان است
- متربی قرآنی همه عالم را اسماء الله و آیات الله می‌بیند، این آیه را باور می‌کند: «إِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدَهِ»(اسرا:44) این را با هر دستگاهی نمی‌توان فهمید، این فهم، دستگاه خودش را لازم دارد. فهم اینکه همه هستی دارد تسبیح خدا را می‌کند با دستگاه‌های آزمایشگاهی امکان ندارد، دستگاه درک این مسئله، قلب انسان است.
- «لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا» (اعراف:179) اگر قلبت را پرورش ندهی نمی‌توانی تسبیح را بفهمی، اگر قلب را پرورش ندهی نمی‌توانی اسرار قرآن را بفهمی. قرآن درباره این افراد می‌فرماید: «کانُوا قَلیلاً مِنَ اللَّیْلِ ما یَهْجَعُونَ وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» (ذاریات:17-18): باید توبه کنی، قرآن با صراحت می‌گوید نیمه شب بلند شو، با خدا راز و نیاز کن، مناجات کن. این‌ها دریچه‌های رابطه با خداست.
- همه عالم هدف‌دار و منظم و با شعور است، چون آیات خداست. در قرآن نهنگ و مورچه و هدهد و باران و زمین و سنگ و درخت مأمور خدا هستند. حضرت موسی(ع) در عالم تصرف می‌کرد و می‌توانست به زمین دستور دهد کسی را ببلعد یا به چوبی دستور می‌دهد به اژدها تبدیل شود. این نگاه تعلیم و تربیت قرآنی است.

* بزرگترین فلاسفه و ریاضیدانان و دانشمندان دنیا به وجود آمدن عالم را اتفاقی می‌بینند
- در مقابل آن، تعلیم و تربیت کفر و سکولار قرار دارد. این نظام همه چیز را در عالم هرج و مرج می‌بیند و هر آنچه که با چشم نمی‌بینند و با ذهنشان قابل تصور نیست را انکار می‌کنند. بزرگترین فلاسفه و ریاضیدانان و دانشمندان دنیا به وجود آمدن عالم را اتفاقی می‌بینند. این دانشمندان با اينكه نظم جهان خلقت را می‌بینند، به وجود آمدن هستی را وابسته به یک اتفاق می‌دانند! آنها برای عالم شعور قائل نیستند! و آن را آیات الله و اسماءالله نمی‌بینند.در نتیجه از نظر آنان،عالمی را که همه چیز در آن بی‌شعور است باید چاپید و به خاک و خون کشید.

* در تعلیم و تربیت قرآنی، انسان از کودکی باید بداند که عالم شعور دارد، هدف دارد، صاحب دارد
در تعلیم و تربیت قرآنی، انسان از کودکی باید بداند که عالم شعور دارد، هدف دارد، صاحب دارد. خداوند می فرماید: «كُلٌّ إِلَيْنَا رَاجِعُونَ»(انبیا:93) همه عالم به سوی خدا باز می‌گردد. این تفاوت نگاه تعلیم و تربیت قرآنی و تعلیم و تربیت کفر و سکولار است.
ائمه اطهار(ع) بزرگترین آیات خداوند هستند، عظمت، علم، نور، فیض، رحمت، رأفت و لطافت حضرت حق را در وجود آنها می‌توان دید. همه چیز در رحمت حق خلق شده است، چیزی نیست که با غضب حق خلق شده باشد.

* تجلیات حق در اربعین ظهور کرد: همه چیز صلواتی شد، امنیت کامل برپا شد، همه با هم خواهر و برادر بودند، همه مراقب هم بودند، هر کس هر چه داشت آورده بود، اینها به خاطر فیض ولایت بود
- در اربعین حسینی رحیمیت حق کاملاً قابل مشاهده بود. روایت داریم که در زمان ظهور، مؤمنین با هم رحیم می‌شوند. تجلیات حق در اربعین ظهور کرد: همه چیز صلواتی شد، در این فضای نا امن عراق امنیت کامل برپا شد، اینها به خاطر فیض ولایت بود. همه با هم خواهر و برادر بودند، همه مراقب هم بودند، هر کس هر چه داشت آورده بود.
پیام دیگر اربعين، ترس دشمن از این گردهمایی باشکوه شیعیان بود. در اربعین، ایثار ائمه اطهار(ع) متجلی می‌شود، این فقط خاصیت اربعین است. مبارزه در اربعین تجلّی می‌کند، همه لبّیک یا حسین و لبّیک یا زینب می گفتند، خطر را به جان می‌خریدند. در اربعین تجلّی ولایت را درک می‌کنی، می فهمی اگر امام حسین علیه السلام بود، بشریت چطور رشد می‌کرد... .

لازم به يادآوري است كه ان‌شاءالله هر هفته چهارشنبه ها از ساعت 14:30تا16 كلاس‌هاي دوره آموزشي"تعليم و تربيت اسلامي" در شهر پرند برگزار مي‌شود.
حداقل پيش نياز حضور در اين كلاس، آشنايي با معارف اسلامي در حد مومنين مساجد مي‌باشد. از اقشار محترم فرهنگي، دانشگاهي، حوزوي، خانواده هاي متدين و فرهيختگان علاقمند به اسلام (خواهران و برادران) براي حضور در اين دوره دعوت به عمل مي‌آيد.
 

مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره سلام الله عليها

آخرین‌ها از

0 نظر