چاپ کردن این صفحه

صابره: گزارش جلسه 10 تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)

844 1395/12/10
صابره: گزارش جلسه 10 تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)

صابره: گزارش جلسه 10 تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)/ استاد زاهدي: تدبّر در تعلیم و تربیت، یعنی تطبیق دادن اندیشه تعلیم و تربیت خانواده، جامعه، مدرسه و... با آیات قرآن/ «الحمدلله ربّ العالمین» یعنی چون هدایت و پرورش هستی در دست خداوند است، پس حمد برای اوست/  در تعلیم و تربیت شیطانی، آنها آنقدر مریض می‌شوند که وقتی خدا می‌فرماید در زمین فساد نکنید، می‌گویند ما خود مصلحان هستیم، یعنی همه چیز را واژگون می‌بینند/ تعلیم و تربیت قرآنی برای اين است که قلب ما سلیم شود، اگر قلب را دائماً با تعلیم و تربیت قرآنی پرورش ندهیم، مریض می‌شود

صابره: گزارش جلسه 10 تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)/ استاد زاهدي: تدبّر در تعلیم و تربیت، یعنی تطبیق دادن اندیشه تعلیم و تربیت خانواده، جامعه، مدرسه و... با آیات قرآن/ «الحمدلله ربّ العالمین» یعنی چون هدایت و پرورش هستی در دست خداوند است، پس حمد برای اوست/  در تعلیم و تربیت شیطانی، آنها آنقدر مریض می‌شوند که وقتی خدا می‌فرماید در زمین فساد نکنید، می‌گویند ما خود مصلحان هستیم، یعنی همه چیز را واژگون می‌بینند/ تعلیم و تربیت قرآنی برای اين است که قلب ما سلیم شود، اگر قلب را دائماً با تعلیم و تربیت قرآنی پرورش ندهیم، مریض می‌شود

 به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني صابره، جلسه 10 دوره آموزشي "تعليم و تربيت اسلامي" با حضور اساتيد و دانش پژوهان و عموم خواهران و برادران با سخنراني استاد زاهدي در روز چهارشنبه 5 آذر 93 از ساعت 14:30 تا 16 در شعبه مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره (س) در شهر پرند برگزار شد.

جلسه با تلاوت آیات نوراني قرآن كريم آغاز گرديد. در اين جلسه استاد زاهدي مدير موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره(س) به موضوعات «حمد؛ تفصیل ذات خدا»، «تعليم و تربيت قرآني و تعليم و تربيت شيطاني» پرداختند. در ادامه به خلاصه‌اي از رئوس مطالب تدريس شده، اشاره مي‌گردد:

* تدبّر در تعلیم و تربیت، یعنی تطبیق دادن اندیشه تعلیم و تربیت خانواده، جامعه، مدرسه و... با آیات قرآن
- همانطور كه در جلسه قبل گفته شد، تدبّر یعنی تدبیر کردن و تطبیق دادن عرصه های زندگی با آیات قرآن مانند عرصه سیاست، حکومت، تجارت، اقتصاد، رسانه، هنر، خانواده و... . آنچه که ما انتخاب کردیم و از همه چیز برایمان واجب تر است، تعلیم و تربیت است، یعنی تطبیق دادن اندیشه تعلیم و تربیت خانواده، جامعه، مدرسه و... با آیات قرآن.
- کلیّات تعلیم و تربیت:
1- فلسفه تعلیم و تربیت
2- اصول تعلیم و تربیت
3- اهداف کلی تعلیم و تربیت
4- فضای تعلیم و تربیت
5- محتوای کلی تعلیم و تربیت

* همه عظمت‌ها و زیبایی‌ها و جلوات جمال و جلال الهی، گواهی دهنده قدرت و عظمت و جمال و جلال حق است، چه ما به زبان بیاوریم چه به زبان نیاوریم
- در این کلیات ابتدا به شرح «بسم الله الرحمن الرحیم» پرداختیم، حالا می خواهیم شرح «الحمدلله» را بگوییم.
- چرا خداوند می فرماید «الحمدلله الرب العالمین»؟ ستایش مخصوص پروردگار عالمین است یعنی چه؟ تمام عالم از آفتاب و آسمان و دریاها و کوه‌ها و حیوانات گرفته تا ریزترین موجودات عالم، همه آیات خداوند هستند و خود این آیات همگی حمد خداوند هستند، به عبارت دیگر همه عظمت‌ها، همه زیبایی‌ها، همه جلوات جمال و جلال الهی، گواهی دهنده قدرت و عظمت و جمال و جلال حق است. چه ما به زبان بیاوریم چه به زبان نیاوریم؛ این‌ها همه، خودشان حمد هستند. یعنی حمد برای رب العالمین یک صفت ذات است.

* حمد، اسم ستایش است نه خود آن، حمد آن تجلیات و کمالات و آن نورانیت ها و زیبایی ها و جلوات و معرفت‌هاست
-  اینجا دیگر حمد یک کلمه نیست، اسم نماد و نشانه حمد است ولی ذات آن نیست، اسم فرد با شخصیت او متفاوت است، حمد نیز اسم ستایش است نه خود آن، خود حمد آن تجلیات و کمالات و آن نورانیت ها و زیبایی ها و جلوات و معرفت‌هاست.
- وقتی می‌گوییم «الحمدلله الربّ العالمین» یعنی هرچه موجود در این عالم هست آیات حق است، حتی آن نشاط و احساس کمال و احساس خضوعی که داریم حمد خداست. همه آیات ما را به حمد می‌رسانند، برای همین است که حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «مَا رَأَيْتُ شَيْئًا إلَّا رَأَيْتُ اللَهَ قَبْلَهُ وَ مَعَهُ وَ بَعْدَهُ» این نشان می‌دهد مولا(ع) همه چیز را با نگاه آیه بینی می‌نگرد و همه چیز برای او حمد حق است.
- در نتيجه ترجمه «حمد برای خداست» به معنی این نیست که هشدار دهد ما فقط او را حمد کنیم، قرآن دارد خبر می‌دهد که همگی شما چه بخواهید چه نخواهید، چه بدانید چه ندانید؛ تجلی حق هستید، و خود به خود همه موجودات چون تجلی حق هستند حمد او نیز هستند.

* «الحمدلله ربّ العالمین» یعنی چون هدایت و پرورش هستی در دست خداوند است، پس حمد برای اوست
- «ربّ العالمین»: در جلسه پیش گفتیم رب به دو معناست، یکی از ریشه «رَبَوَ» به معنای پرستاری زیستی که سه جنبه دارد و به صورت فیض افاضه حیات و ادامه این فیض و مدیریت بر آن به عالم می رسد. یعنی اگر خداوند لحظه‌ای چشم عنایت را بردارد همه نیست و نابود می‌شوند. اما معنی دوم ربّ از ریشه «رَبَبَ» است، یعنی خدایی که مرشد و هدایتگر است با ولایت خود می تواند انسان را تا مقامات بهشت و کمال ببرد. پس انسان ذره ذره به صورت هدایت تکوینی و هدایت تشریعی تحت ربوبیت حق به کمال می‌رسد.
«الحمدلله ربّ العالمین» یعنی چون هدایت و پرورش هستی در دست خداوند است، پس حمد برای اوست. یعنی همه چیز در عالم در بستر ربوبیت خدا انجام می‌شود.
- سوال: با توجه به حدیث معصوم که می‌فرماید اگر ایمان داشته باشید آنچه که ما می‌شنویم و می‌بینیم را می‌شنوید و می‌بینید، می‌توان گفت ما و کسانی که همچون ائمه اطهار(ع) نبينند و نشنوند، حتماً ایمانمان ناقص است؟
پاسخ: قطعاً همینطور است، شک نکنید. نصّ قرآن می‌فرماید: «لَهُمْ اَعْيُنٌ لايُبْصِرُونَ بِها»(اعراف:179): از چشم قلبشان استفاده نمی‌کنند و آن را پرورش نمی‌دهند، یعنی خود انسان است که نمی‌خواهد صدای ملائک را بشنود، «وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا(اعراف:179): گوش قلبشان را پرورش نمی‌دهند تا با آن بشنوند، «لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا» و از قلبی كه به آنها داده‌ایم تا مسائل را با آن بفهمند، استفاده نمي‌كنند.  انسان به جای قلب از مغز استفاده می‌کند که مغز قابليت درك ملکوت را ندارد و فقط محسوسات را مي‌فهمد.
- همچنين در قرآن آمده است که مردم می‌گفتند ما که کور نیستیم و می‌بینیم، خدا فرمود: نه به آنها بگو شما نابینایید چون چشم قلب شماست که نمی‌بیند: «وَلَكِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ»(حج:46). اگر دنبال تکبر و خودخواهی و خودنمایی و... بروي، حتماً کور می شوی.
- در جایی دیگر می فرماید: «فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً»(بقره:10) یعنی علت نفهمیدنشان مریضی قلبشان است.

* در تعلیم و تربیت شیطانی، آنها آنقدر مریض می‌شوند که وقتی خدا می‌فرماید در زمین فساد نکنید، می‌گویند ما خود مصلحان هستیم، یعنی همه چیز را واژگون می‌بینند
- در صفحه سوم قرآن می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ»(بقره:6) در این آیه خداوند تعلیم و تربیت شیطانی را بررسی می‌کند، آنها آنقدر مریض می‌شوند که وقتی خدا می‌فرماید: «لاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ»(بقره:11) در زمین فساد نکنید، می‌گویند: «إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ»(بقره:11) ما خود مصلحان هستیم. یعنی همه چیز را واژگون می‌بینند.

*  تعلیم و تربیت قرآنی برای اين است که قلب ما سلیم شود، اگر قلب را دائماً با تعلیم و تربیت قرآنی پرورش ندهیم، مریض می‌شود
 - خداوند می‌فرماید:« إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ»(شعرا:88) تعلیم و تربیت قرآنی برای همین است که قلب ما سلیم شود، اگر قلب را دائماً با تعلیم و تربیت قرآنی پرورش ندهیم، مریض می‌شود.
- سوال: آیا حمد کردن غیر خدا، حمد خداست؟
گفتیم که حمد صفت ذات خداست و گفتنی نیست، آنها که گاو را می‌پرستند و حمد می‌کنند، اشتباه خودشان است. خدا می‌فرماید حمد حس عظمت است، حس جمال و کمال من است. یعنی آن موجود مورد ستایش آنقدر باید کامل و بزرگ باشد که اگر قلب ما آن کمالات را تحمید کرد، آن را از خالق او ببیند و از خود او.
- سوال: اگر همه دنیا حمد خداست چه ما ببینیم و بدانیم یا خیر، دیگر وظیفه ما چیست و چرا ما در نماز حمد خدا را می‌گوییم؟
در تعلیم و تربیت قرآنی دو اتفاق می‌افتد:
1- افراد باید بفهمند که تمام هستی برای خداوند است و چشم و گوش و شعور قلبش باز بشود، تا حمد را در کل دنیا ببیند، و این برای ما رشد است که همه عالم را ببینیم، یعنی علاوه بر روند خود به خودی و جریان حمد الهی، باید به آداب تسبیح حضرت حق عادت کنیم.
2- آداب اجتماعی مان بر اساس آن فهم شکل بگیرد و انسان باید آنچه را که در قلبش فهمید در رفتار خود ظاهر کند و روابطش را با دیگران بر اساس حمد شکل دهد... .

لازم به يادآوري است كه ان‌شاءالله هر هفته چهارشنبه ها از ساعت 14:30تا16 كلاس‌هاي دوره آموزشي"تعليم و تربيت اسلامي" در شهر پرند برگزار مي‌شود.
حداقل پيش نياز حضور در اين كلاس، آشنايي با معارف اسلامي در حد مومنين مساجد مي‌باشد. از اقشار محترم فرهنگي، دانشگاهي، حوزوي، خانواده هاي متدين و فرهيختگان علاقمند به اسلام (خواهران و برادران) براي حضور در اين دوره دعوت به عمل مي‌آيد.
 

مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره سلام الله عليها

آخرین‌ها از

0 نظر