صابره: گزارش جلسه نهم تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)/ استاد زاهدي: فلسفه این جلسات تدبّر در قرآن است و عنوان جلسه ما تطبیق آیات قرآن با زندگی از موضع تعلیم و تربیت است/ ربوبيّت یعنی تطبیق دادن علم با انوار حق و با معرفت قرآنی، یعنی تطبیق دادن تعلیم و تربیت با انوار و هدایت های الهی/ قلب، دستگاه پیشرفته ملکوتی است که خداوند برای برقراري ارتباط انسان با خدا، در وجود انسان قرار داده است/ اگر نماز بخواهد وسیله تقرّب شود باید با قلب خوانده شود/ «حمد» یعنی قلب انسان در مقابل خدایی که این همه زیبایی و عظمت را آفریده است به خاکساری بیفتد
به گزارش پايگاه اطلاعرساني صابره، جلسه نهم دوره آموزشي "تعليم و تربيت اسلامي" با حضور اساتيد و دانش پژوهان و عموم خواهران و برادران با سخنراني استاد زاهدي در روز چهارشنبه 28 آبان 93 از ساعت 14:30 تا 16 در شعبه مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره (س) در شهر پرند برگزار شد.
جلسه با تلاوت آیات نوراني قرآن كريم آغاز گرديد. در اين جلسه استاد زاهدي مدير موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره(س) به موضوع «ادامه تفسير سوره حمد: كليدواژههاي ربّ و الحمد»، «رابطه قلب و نماز» پرداختند. در ادامه به خلاصهاي از رئوس مطالب تدريس شده، اشاره ميگردد:
* آشنایی با قرآن چهار آسمان دارد: قرائت، تلاوت، تدبر، تمسيك
آشنایی با قرآن چهار آسمان دارد:
1- آسمان اول قرائت است. قرائت یعنی انسان هرچه میتواند قرآن بخواند: «فَاقْرَءُواْ مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ»(مزمل:20)
2- آسمان دوم تلاوت است. تلاوت یعنی خواندن جمعیِ قرآن در کنار استاد و یاد گرفتن مفاهیم و ترجمه آن.
* فلسفه این جلسات تدبّر در قرآن است و عنوان جلسه ما تطبیق آیات قرآن با زندگی از موضع تعلیم و تربیت است
3- آسمان سوم قرآن تدبّر است. تدبّر در قرآن متفاوت از تلاوت است. تدبّر یعنی اندیشیدن، تدبیر کردن و تطبیق دادن زندگی با قرآن. در حالی که در جامعه تدبّر در قرآن عرف نشده است.تدبّر حساس است. خداوند در قرآن میفرماید: «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا»(محمد:24). اگر در قرآن تدبّر نکنید بر قلب هایتان قفل میزنیم. باید جامعهمان را با قرآن تطبیق دهیم، قرآن اقتصاد دارد، سیاست دارد، تعلیم و تربیت دارد، خانواده دارد، دانشگاه دارد... همه چیز دارد. میفرماید: «کُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ»(یس:12) « وَ کُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْناهُ کِتاباً »(نبا:29) هر چه هست در قرآن است.
4- آسمان چهارم قرآن تمسک است. قرآن میفرماید: «الَّذِينَ يُمَسَّكُونَ بِالْكِتَابِ»(اعراف:170). یمسِّکون از ریشه تمسیک است. تمسیک از باب تفعیل برای تکرار و اصرار است. امساک یعنی گرفتن، یعنی به وسیله قرآن هم خودت را نجات بده هم دیگران را.
- فلسفه این جلسات تدبّر در قرآن و عنوان جلسه ما تطبیق آیات قرآن با زندگی از موضع تعلیم و تربیت است.
* ربوبيّت از ریشه رَبَوَ، به معنای پرستاری و از ریشه رَبَبَ، به معنای هدایت، مدیریت و رهبری است
- «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین» چرا خداوند در این آیه اسم ربّ را انتخاب کرده است؟ چرا خداوند اینقدر اصرار دارد که انسان به ربّ پناه ببرد؟ در جلسات گفتیم ربوبیت دو معنا دارد:
1- از ریشه رَبَوَ، به معنای پرستاری است. ربّ پرستاری میکند، مراقب جسم انسان است. زمین و آسمان و آفتاب و اکسیژن و نور و آب و... را قرار داده است تا جسم ما، عالم زیست ما، عالم ناسوت ما، زیبا و کامل باشد. اینها ربوبیت حق است از ریشه رَبَوَ.محور تعلیم و تربیت اسلامی در بستر ربوبیت است. مدرسه ای که بر محور ربوبیت اداره نشود، اسلامی نیست. حتی اگر اسامی ائمه اطهار سر در آن باشد.
2- از ریشه رَبَبَ، به معنای هدایت، مدیریت و رهبری است. همچنین خداوند انسان را از ریشه رَبَبَ ربوبیت میکند. این هدایت خداوند است. او دستگاهی به نام قلب در وجود ما گذاشته است تا با ما ارتباط برقرار کند.
* ربوبيّت یعنی تطبیق دادن علم با انوار حق و با معرفت قرآنی، یعنی تطبیق دادن تعلیم و تربیت با انوار و هدایت های الهی
- گفتیم بستر تمام تعلیم و تربیت قرآنی ربوبیت است، ربوبیت یعنی چه؟
یعنی تطبیق دادن علم با قرآن، تطبیق دادن علم با رضای حق، با انوار حق، با معرفت قرآنی. یعنی تطبیق دادن تعلیم و تربیت با انوار و هدایت های الهی.
- مکتب تعلیم و تربیت وحیانی مکتبی است که بر اساس بستر ربوبیت است. همه چیز با ربوبیت تطبیق پیدا میکند، ربوبیت یعنی با مدیریت و برنامهریزی خدا، با معرفت و رضایت خدا، با فیوضات و تجلیات خدا. کسی که در این مدرسه تربیت شود، میبیند که همه آیات و اجزا و ارکان عالم تجلیات انوار خداست و باور میکند هر چه حمد است و هر چه عظمت است برای خداست. اینجاست که حضرت مولا علی علیه السلام میفرمایند: من چیزی را ندیدم مگر این که قبلش، همراهش و بعدش خدا را دیدم... .
* قلب، دستگاه پیشرفته ملکوتی است که خداوند برای برقراري ارتباط انسان با خدا، در وجود انسان قرار داده است، چشم و گوش و ذهن و... قابلیت ارتباط برقرار کردن با خدا را ندارند، لذا نماز را باید با قلب خواند
- فرق انسانهای دور از خدا - هرچند شیعه باشند - این است که قلبشان کار نمیکند. «لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا»(اعراف:179). قلب، دستگاه پیشرفته ملکوتی است که خداوند برای برقراري ارتباط انسان با خدا، در وجود انسان قرار داده است. چشم و گوش و ذهن و... قابلیت ارتباط برقرار کردن با خدا را ندارند برای همین است که نماز را باید با قلب (حضور قلب) خواند.
* اگر نماز بخواهد وسیله تقرّب شود باید با قلب خوانده شود
- نماز یک موجود زنده است که توسط انسان خلق میشود. ملائک این نماز را بالا میبرند، اگر نمازت را درست نخوانی چهرهاش زشت میشود و فرشتگان آن را به سمت خودت پرتاب میکنند. حضرت رسول خدا صلوات الله علیه میفرمایند: «لا یَنالُ شَفاعَتی مَن اَخَّرَ الصَّلوةَ بَعدَ وَقتِها» (محاسن ج1، ص80، وسایل الشیعه، ج4،ص114)
- اگر نماز بخواهد وسیله تقرّب شود باید با قلب خوانده شود. نماز بدون قلب قبول نیست حتی اگر باطل نباشد.
* «حمد» یعنی قلب انسان در مقابل خدایی که این همه زیبایی و عظمت را آفریده است به خاکساری بیفتد
- «ال» در الحمدلله، «ال» بدل از کل است. یعنی ذات حمد، هر چه حمد است برای خداست. اگر حمد را ستایش معنی کنیم محتوای این آیه را در نمییابیم.
- تجلیات حق در آسمان، در زمین، در خورشید، در اقیانوس، فیوضات حق در کودک، در عرصه علم، در عرصه عرفان و نور و بصیرت الهی، در عرصه تفکر ، همه آیات خداوند هستند. آیات جمال از لحاظ زیبایی یا آیات جلال از حیث عظمت هستند. حال این آیات جمال و جلال خودشان حمد هستند. حمد اسم آن است، خود حمد؛ عظمتها و زیباییها و آیات جمال و آیات جلال است. حمد یعنی قلب انسان در مقابل خدایی که این همه زیبایی و عظمت را آفریده است به خاکساری بیفتد. آن حالی که انسان در مقابل زیبایی پیدا میکند حمد است. «الحمد» یعنی هرچه زیبایی و هرچه کمال است همه ازفیوضات حق است. اگر انسان چشم قلبش را باز کند، در برابرِ خداوند به زانو در میآید.
لازم به يادآوري است كه انشاءالله هر هفته چهارشنبه ها از ساعت 14:30تا16 كلاسهاي دوره آموزشي"تعليم و تربيت اسلامي" در شهر پرند برگزار ميشود.
حداقل پيش نياز حضور در اين كلاس، آشنايي با معارف اسلامي در حد مومنين مساجد ميباشد. از اقشار محترم فرهنگي، دانشگاهي، حوزوي، خانواده هاي متدين و فرهيختگان علاقمند به اسلام (خواهران و برادران) براي حضور در اين دوره دعوت به عمل ميآيد.
مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره سلام الله عليها
0 نظر