چاپ کردن این صفحه

صابره: گزارش جلسه هفتم تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)

850 1395/12/10
صابره: گزارش جلسه هفتم تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)

صابره: گزارش جلسه هفتم تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)/ استاد زاهدي: «الحمدلله رب العالمین» اساسنامه و دکترین تعلیم و تربیت قرآنی است/ ذکر «اَلحمدُلِله» برای گوش و اندام بوده و ديدن «اَلحمدُلِله» با چشم قلب است/ حضرت مهدی (عج) غائب نیستند، آنکه غایب شده ما هستیم که ايشان را نمی‌بینیم

صابره: گزارش جلسه هفتم تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)/ استاد زاهدي: «الحمدلله رب العالمین» اساسنامه و دکترین تعلیم و تربیت قرآنی است/ ذکر «اَلحمدُلِله» برای گوش و اندام بوده و ديدن «اَلحمدُلِله» با چشم قلب است/ حضرت مهدی (عج) غائب نیستند، آنکه غایب شده ما هستیم که ايشان را نمی‌بینیم

 به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني صابره، جلسه هفتم دوره آموزشي "تعليم و تربيت اسلامي" با حضور اساتيد و دانش پژوهان و عموم خواهران و برادران با سخنراني استاد زاهدي در روز چهارشنبه 14 آبان 93 از ساعت 14:30 تا 16 در شعبه مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره (س) در شهر پرند برگزار شد.

جلسه با تلاوت آیات نوراني قرآن كريم آغاز گرديد. در اين جلسه استاد زاهدي مدير موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره(س) به موضوع «تبیین معنای اسماء الله» و «تفسیر سوره حمد» پرداختند. در ادامه به خلاصه‌اي از رئوس مطالب تدريس شده، اشاره مي‌گردد:

* ذات و حقیقت همه هستي از اسماء حق دریافت شده است
- در جلسات گذشته گفتیم همه هستی تجلی گاه اسمُ الله است. وقتی می گوییم بسم الله الرحمن الرحیم خودمان را آماده می کنیم تا خدا را در ظاهر و باطنِ آن لحظه مشاهده کنیم. هیچ چیز از اسمُ الله خارج نیست. خداوند می‌فرماید: «وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَـؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ»(بقره:31) یعنی همه اسماء در وجود حضرت آدم متجلی شده است. ذات و حقیقت همه هستي از اسماء حق دریافت شده است. آسمان و زمین و ملکوت و ناسوت و... همه، هستی‌شان را از اسماء می‌گیرند. «کلّها» برای همین است. خداوند به حضرت آدم فرمود: اسماء ملائکه را به آنها بگو، یعنی حقیقت وجودیشان را نشان آنها بده.
- خداوند در جای دیگر می‌فرماید: «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ»(حجر:21). هیچ چیز نمی‌تواند حقیقت خود را تحمل کند، هم در عالم ناسوت و هم در عالم ملکوت. حتی حضرت جبرئیل تحمل حقیقت خودش را ندارد و تنزل یافته است. یعنی سایه‌ای از اصل خودش را دریافت می‌کند. حتی ملکوت هم تحمل حقیقت اسماء عالم را ندارد. آنچه از حضرت جبرئیل نازل شده با همه عظمتش نازله وجودش است.
- «بسم الله الرحمن الرحیم» کلید واژه وحیانی است. حرف «ب» دوازده معنی دارد، هر چه بدون بسم الله شروع شود ابتر است.
- ميلیاردها واسطه فیض وجود دارد تا انسان گرسنگی خود را برطرف کند و تمامی آنها متصل به فیوضات حق است. اگر ابتدای غذا خوردن بسم الله بگوییم به فیض حق متصل می‌شویم.
- ميلیاردها اسم از جانب حق وجود دارد. اگر تمام دریاها مرکب شوند و تمام درختان قلم شوند، کلمات خدا تمام نمی‌شود. اما در بین این اسماء، یک سری اسماء الحسنی داریم که زیباترین آنها هستند. امام صادق(علیه السلام) فرمود: «به خدا سوگند! ما اسماء الحسنى هستیم خداوند عمل کسى را قبول نمی کند مگر به معرفت ما». سر نخ های ما اسماءالحسنی است.

* هیچ جمعی بر اساس عداوت شکل نمی‌گیرد، زیرا خدا عالم را بر اساس فیض اسماء الرحمن آفریده است
- همه هستی در سایه اسم الرحمن و اسم الرحیم است. خداوند تمام عالم را رنگِ رحمانیت و مهربانی و لطف و محبت زده است. یعنی اومانیسم اشتباه است. آخرین دین آمریکایی‌ها اومانیسم است. آنها دین واقعي را از برنامه‌ریزی خود جدا کردند و فلسفه‌هایی که بافته‌اند دینشان شده است. دموکراسی از تفکر اومانيسم برخاسته است. ریشه همه اینها اومانیسم است. یعنی آنها دنیا را بدون ادراکات قلبی شناخته‌اند و فهمیده‌اند برترین موجودات هستند و تصمیم گرفتند هر کاري که دلشان خواست، انجام دهند تا جایی که منافعشان به خطر نیفتد.
- خداوند عالم را با محبت و رحمانیت رنگ زده و نشانه مرید خدا، رحمانیت است. کسی که در حوزه رحمانیت است باید زندگی، دوستان و روابطش بر اساس رحمانیت باشد. هیچ جمعی بر اساس عداوت شکل نمی‌گیرد، زیرا خدا عالم را بر اساس فیض اسماء الرحمن آفریده است، هر کسی که خلاف اسم الرحمن عمل کند محکوم به نابودی است. اسم رحمت خدا بر عالم غالب است، قضا و قدر حق بر اساس رحمت است. اگر به سمت غضب بروی نابود می‌شوی.
- اسم الرحیم عنایات خاصه است. رحیمیت برای «سِلم لِمَن سالمَکُم و وَلی لِمَن والاکُم» است. یعنی باید با اهل تقوا و اصحاب‌الحسین(ع) باشی و برای آنها محبت‌های خاصه داشته باشی.

تفسیر سوره حمد
* «الحمدلله رب العالمین» اساسنامه و دکترین تعلیم و تربیت قرآنی است

- «الحمدلله رب العالمین»:  این اساسنامه و دکترین تعلیم و تربیت قرآنی است. حمد رجوع الاالله است. بسم الله به وجود مي‌آورد و حمد بازگشت به سوی خداست. در مناجات شعبانیه می‌خوانیم: «إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَيْكَ». حمد بازگشت هر شيئ به سمت اسمُ الله است. یعنی حالا که از بسم الله فیض وجود گرفتیم، باز می‌گردیم و در انوار حق محو می‌شویم. از همه چيز منقطع می‌شویم تا وجود ما بشود اَلحَمد.

* ذکر «اَلحمدُلِله» برای گوش و اندام بوده و ديدن «اَلحمدُلِله» با چشم قلب است
- ذکر «اَلحمدُلِله» برای گوش و اندام من است، اما سهم قلب من چیست؟ او باید «الحمدلله» را ببیند. می‌فرماید: «أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ»(لقمان:20). «أَلَمْ تَرَوْا» استفهام عتابی است. یعنی چرا نمی‌بینی؟ منظور از این، دیدن با چشم قلب است.
- همه عالم نازله‌ای از حقایق است و هر آنچه هست از اسمُ الله وجود گرفته است. حقیقت وجود غیر از واقعیت ظهور است. حقیقت وجود ما تسبیح می‌گوید، اما ممکن است کافر باشیم. اگر کسی با حقیقت وجود کوه‌ها رابطه برقرار کند صدای ناله تسبیح آنها را می‌شنود.

* حضرت مهدی (عج) غائب نیستند، آنکه غایب شده ما هستیم که ايشان را نمی‌بینیم
- حضرت مهدی (عج) غائب نیستند، آنکه غایب شده ما هستیم که ايشان را نمی‌بینیم. ظهور دو معنا دارد، یکی ظهور دولت حقّه است و یکی ظهور خاصه است که در قلب اتفاق می‌افتد. اگر پرده از مقابل چشم ما کنار برود، امام زمان(عج) را می‌بینیم.
- «رب العالمین»: رّب یعنی مدیر، پرستار، یعنی خداوند پرستار عالمین است.
- «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا»(احزاب:72) امانتی را که آسمان ها و زمین نتوانستند تحمل کنند را انسان پذیرفت. زیرا او «ظَلُومًا جَهُولًا» است. یعنی فقط انسان است که قابلیت عاشق شدن دارد، انسان وقتی عاشق خدا شود از هر چه هست خودش را جاهل می‌کند. دیگر زن و مال و ثروت و اولاد نمی‌شناسد. عشق، واسطه فیض ولایت است. ظلوم یعنی تاریکی، همه چیز پیش او تاریک می‌شود و جز نور عشق خدا، هیچ چیز را نمی‌شناسد. یعنی به آنچه که در عالم وجود است کافر شدند و ثروت و مال و دنیا را رها کردند... .

لازم به يادآوري است كه ان‌شاءالله هر هفته چهارشنبه ها از ساعت 14تا16 كلاس‌هاي دوره آموزشي"تعليم و تربيت اسلامي" در شهر پرند برگزار مي‌شود.
حداقل پيش نياز حضور در اين كلاس، آشنايي با معارف اسلامي در حد مومنين مساجد مي‌باشد. از اقشار محترم فرهنگي، دانشگاهي، حوزوي، خانواده هاي متدين و فرهيختگان علاقمند به اسلام (خواهران و برادران) براي حضور در اين دوره دعوت به عمل مي‌آيد.
 

مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره سلام الله عليها

آخرین‌ها از

0 نظر