صابره: گزارش جلسه پنجم تعليم و تربيت اسلامي(در شعبه مؤسسه صابره در پرند)/ استاد زاهدي: مدارس و دانشگاهها و نظام تعلیم و تربیت موجود نمیتوانند امثال شهید دستغیب و آیت الله بهجتها را تولید انبوه کنند/ در مدارس اسلامی باورها را آموزش میدهند ولی کسی را اهل يقين نمیکنند!/ دستگاهی که باور در آن رشد میکند مغز است اما محل يقين در قلب است
به گزارش پايگاه اطلاعرساني صابره، جلسه پنجم دوره آموزشي "تعليم و تربيت اسلامي" با حضور اساتيد و دانش پژوهان و عموم خواهران و برادران با سخنراني استاد زاهدي در روز چهارشنبه 30 مهر 93 از ساعت 14 تا 16 در شعبه مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره (س) در شهر پرند برگزار شد.
جلسه با تلاوت آیات نوراني قرآن كريم آغاز گرديد. در اين جلسه استاد زاهدي مدير موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره(س) بعد از مرور مطالب جلسات پیشین، به موضوع «مفهوم ايمان، اعتقاد، يقين، باور» و «تبیین جایگاه قلب در تعلیم و تربیت اسلامی» پرداختند. در ادامه به خلاصهاي از رئوس مطالب تدريس شده، اشاره ميگردد:
* مدارس و دانشگاهها و نظام تعلیم و تربیت موجود نمیتوانند امثال شهید دستغیب و آیت الله بهجتها را تولید انبوه کنند
- همانطور که گفتیم تعلیم و تربیت "اسلامی" با تعليم و تربيت "مسلمانها" متفاوت است. تعلیم و تربیت اسلامی فقط از قرآن و روایات استخراج می شود. در حال حاضر مدارس و دانشگاهها و نظام تعلیم و تربیت موجود نمیتوانند امثال شهید دستغیب و آیت الله بهجتها را تولید انبوه کنند. محتوای تعلیم و تربیت اسلامی متفاوت از نظام موجود است.
* در مدارس اسلامی باورها را آموزش میدهند ولی کسی را اهل يقين نمیکنند!
- در روانشناسی غربي جایگاه و مفهوم ایمان معلوم نیست. ایمان غیر از اعتقاد است، ایمان نتیجه یقین است. یقین نشانه دارد. کسی که به قیامت ایمان داشته باشد لحظهای گناه نمیکند، حتی غفلت هم نمیکند. یقین با باور نیز متفاوت است. باور ایمان آور نیست ولی یقین به ایمان ختم میشود، به همین دلیل است خداوند میفرمایند: «وَبِالآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ»(بقره:4) اهل ایمان به آخرتشان یقین دارند. باور داشتن مقدمه يقين است.
- در مدارس اسلامی باورها را آموزش میدهند. ولی کسی را اهل يقين نمیکنند! باور، اطلاعات است. باور یعنی اعتقادات را تصحیح کردن.
* دستگاهی که باور در آن رشد میکند مغز است اما محل يقين در قلب است
- در تعلیم و تربیت مسلمانها باور را پرورش میدهند، دستگاهی که باور در آن رشد میکند مغز است اما محل يقين در مغز نیست، در روانشناسی مشخص نیست محل یقین کجاست. در روانشناسی قلب را نمیشناسند. در تعليم و تربيت اسلامي، محل يقين در قلب است. قرآن میفرماید: «في قُلُوبِهِمْ مَرَض»(بقره:10) کسانی که درد بی درمان اخلاقی دارند مشکل در قلبشان است. کدام مدرسه، قلب را پرورش میدهد؟
- از نگاه روانشناسان جهانی، مغز شناخته شده است ولی قلب را قبول ندارند. در حالی که ما در قرآن 172 آیه فقط در مورد قلب داریم. می فرماید: «لَهُمْ قُلُوبٌ لايَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لايُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لايَسْمَعُونَ بِها»(اعراف:179) یعنی چشم قلبشان نمیبیند، گوش قلبشان نمیشنود. قرآن می فرماید اینها قلب دارند، ولی چشم قلبشان کور است. در کدام روانشناسی میگوید جای یقین در مغز است؟ در مغز حافظه سمعی و حافظه بصری داریم ولی جایی برای یقین نداریم.
* اگر مفهوم رؤیا ناسوتی(دنيايي) باشد، کار مغز است، اما اگر خواب ملکوتی باشد (مثلاً اولیای خدا را در خواب ببیند) این کار قلب است
- سوال: رؤیا کار قلب است یا کار مغز؟
پاسخ: رؤیا هزار مدل دارد، بعضی از رؤیاها انعکاس بدن است. مثلاً بدن وقتی خسته است انسان دائم خوابهای خستگیآور میبیند. اگر مفهوم رؤیا ناسوتی باشد، (یعنی مفاهیم دنیایی داشته باشد) کار مغز است، اما اگر خواب ملکوتی باشد برای مثال اولیای خدا را در خواب ببیند این کار قلب است. برای قلب زمان مطرح نیست، چون ملکوت بر زمان احاطه دارد. برای همین در خواب ممکن است آینده و گذشته را ببینیم.
- نشانی تعلیم و تربیت اسلامی شاخصها و نمونههای قرآنی آن است. یعنی اگر در خانه و مدرسهای تعلیم و تربیت قرآنی باشد شاخصهای قرآنی دارد. در این خانه دلها به هم نزدیک است. مادران حاکم دلهاي اعضاي خانواده هستند. اینها شاخصهای قرآنی هستند. قرآن می گوید اگر میخواهی حاکم دلها باشی، همه کارهایت را با توجه به قلبت انجام بده... .
لازم به يادآوري است كه انشاءالله هر هفته چهارشنبه ها از ساعت 14تا16 كلاسهاي دوره آموزشي"تعليم و تربيت اسلامي" در شهر پرند برگزار ميشود.
حداقل پيش نياز حضور در اين كلاس، آشنايي با معارف اسلامي در حد مومنين مساجد ميباشد. از اقشار محترم فرهنگي، دانشگاهي، حوزوي، خانواده هاي متدين و فرهيختگان علاقمند به اسلام (خواهران و برادران) براي حضور در اين دوره دعوت به عمل ميآيد.
مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره سلام الله عليها
0 نظر