صابره: گزارش جلسه 43 نظامشناسي/ استاد زاهدي: نظام فرهنگی دشمن در روابط بینالملل دارای 13-14 ارتش تا دندان مسلح است که سالهاست این ارتشها را سازمان دادهاند و از طریق آن تمام کشورهای اسلامی را تحت تسلط خود قرار دادهاند/ فلسفۀ نگاه اسلام به آثار باستانی، مشاهده آنها با نگاه عبرتآميز است اما فلسفۀ نگاه غرب به آثار باستاني، افتخار به آثار باستاني و نخوت و تكبر است/ فلسفۀ نگاه اسلام در سیاحت، نگاه به خلقت و آثار رحمت الهی است که در جهت کشف آیات حقتعالی است اما فلسفۀ نگاه غرب در سیاحت، خوشگذرانی و غفلت است / اسلام عدالت را جایگزین دموکراسی میکند
به گزارش پايگاه اطلاعرساني صابره، جلسه 43 دوره آموزشي "نظام شناسي" با حضور اساتيد و دانش پژوهان و عموم خواهران و برادران با سخنراني استاد زاهدي در روز پنجشنبه 3 مهر 93 از ساعت 10 صبح تا 12 در محل دفتر مركزي مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره (س) برگزار شد.
جلسه با تلاوت آیات نوراني قرآن كريم آغاز گرديد. در اين جلسه استاد زاهدي مدير موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره(س) به موضوع «معرفي نظام فرهنگي دشمن» و «معرفي دستاورد اسلام و غرب در عرصه گردشگری و دموكراسي» پرداختند. در ادامه رئوس مطالب تدريس شده به صورت خلاصه عنوان ميشود:
* فلسفه بحث نظام شناسی آن است که به ما ثابت ميکند دشمن در بعضی از نقاط خطوط دفاعی ما نفوذ کرده است
هدف از فلسفه بحث نظام شناسی آن است که به ما ثابت ميکند دشمن در بعضی از نقاط خطوط دفاعی ما نفوذ کرده و در نتیجه کشور ما در عرصههای مختلف از جمله عرصۀ فرهنگی دچار آسیب شده است. متاسفانه تا کنون به این شکل خود را فریب میدادیم که کشور ما دارای ولایت فقیه، جمهوری اسلامی، قانون اساسی، ارتش و سپاه قوی و مقتدر، مردم ارادتمند و فداکار و... است، لذا هیچ خللی به کشور ما وارد نمیشود، اما مشاهده کردیم در جوانب مختلف ضربههای کاری و خطرناکی دریافت میکنیم و با وجود فتوحات بزرگ و رویش های شرافتمندانهای که وجود دارد مانند اعتکاف ها، عبادات و... ضربههای کاری میخوریم. دلیل این امر را میتوان در نفوذ دشمن توسط نظامات خود در عرصههای مختلف دانست که از بین نیروهای قوی و فرهیختۀ ما در حال یارگیری است. در نتیجه با وجود خدمت علاقمندانۀ علمدار انقلاب و اساتید و روحانیون مخلص و... همگان در خطر انحراف از اهداف انقلاب و اسلام هستند. به گونه ای که هم اکنون نیز به علت عمل نشدن به آیۀ شریفه «لَكُمْ دينُكُمْ وَ لِيَ دين»(كافرون:6) در کشور خود و در نتیجه نفوذ نظامات دشمن و حتی تسلط یافتن این نظامات در برخی عرصهها، شاهد روابط اداری، رشوهخواریها، بیعدالتیها، روابط خطرناک سیاسی، بی حجابی و... هستیم.
بنابراین می بایست از طریق نظامشناسیِ نظامات غربی، نحوه نفوذ و گاهاً تسلط آنها را شناخته و در مقابل به شناسایی نظامات اسلامی و رفع نقایص نظامات موجود و طراحی سایر نظامهاي اسلامي بپردازیم. مثلاً در نظام روابط بین الملل، غرب چه سازمانهایی را برای تسلط بر جهان طراحی کرده و ما از اسلام چه گنجینه و سرمایهای در اين زمينه داریم؟
* در برابر نظامات جهان كفر و سكولار، سه اقدام بايد انجام شود: 1- شناسايي چگونگی عملکرد و چگونگی تسلط این نظامات، 2- شناسایی موجودي ما در برابر نظامات غربی، 3- طراحی نظامات اسلامی
- در برابر نظامات جهان كفر و سكولار، سه اقدام بايد انجام شود:
1- شناسايي چگونگی عملکرد و پیچیدگی های نظامات غربی(دشمن) و چگونگی ورود و تسلط این نظامات.
2- شناسایی اينكه ما در برابر نظامات غربی، چه موجودي داريم.
3- طراحی نظامات اسلامی
* نظام فرهنگی دشمن در روابط بینالملل دارای 13-14 ارتش تا دندان مسلح است که سالهاست این ارتشها را سازمان دادهاند و از طریق آن تمام کشورهای اسلامی را تحت تسلط خود قرار دادهاند
- بررسی نظامات اسلامی موجود در برابر نظامات غربی در عرصۀ فرهنگی روابط بین الملل:
نظام فرهنگی دشمن در روابط بینالملل دارای 13-14 ارتش تا دندان مسلح است که سالهاست این ارتشها را سازمان دادهاند و از طریق آن تمام کشورهای اسلامی را تحت تسلط خود قرار دادهاند. با بودجۀ خودِ این کشورها مانند کشور بحرین، به شدت در زمینۀ فرهنگی کار میکند و حکومت های خوب را متلاشی کرده و افرادی که دست نشاندۀ خود و خائن می باشند را قرار داده تا ثروتها و منابع و معادن این کشورها را غارت کنند و یک هزارم درآمد حاصل از منابع کشورها را خرج تربیت و تحریک عوامل ضد ملت نموده و از بین آنها وهابیت و داعش و روشنفکر میسازند و آنها را به جان ملت ها میاندازند.
1- ما در ناتوی فرهنگی با این ارتش ها مواجه هستیم:
2- درعرصۀ گردشگری؛ سیاحت و آثار باستانی
3- کنفرانس های بین المللی
4- بنیادهای دموکراسی و فیلسوفها و کتاب های مروج دموکراسی
5- فمنیسم
6- فرهنگسراها
7- در عرصه اندیشه؛ امانیسم و پوزیتيویسم و پلورالیسم و هرمنوتیک
8- در عرصه روابط اجتماعی؛ دموکراسی و آزادی
9- در عرصه رسانه؛ فیس بوک، اینترنت، گوگل، یاهو، ماهواره
10- در عرصه حقوق عمومی؛ منشور سازمان ملل، حقوق اجتماعی و فردی
11- در عرصه علم؛ دانشگاهها
12- در عرصه هنر؛ هالیوود، سینماها، فیلمها، تئاترها، مراکز رقص، انواع نمایشنامهها، انواع برنامههای ضدفرهنگی
13- در عرصۀ سیاسی؛ حکومتها، جاسوسیها، ديپلماسیها
14-...
- آوردههای اسلام در مقابل دستاوردهای غرب در روابط بین الملل
موجودی ما در روابط بین الملل دو قسم است:
1- مفاهیم نظری؛ یعنی مفاهیمی بسیار قوی و محکم که از نظر فکری، قرآن، اسلام و ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین ارائه کردهاند ولی کسی به آنها عمل نکرده است یا به عبارتی، نقشهها و راهنماییهایی که آماده بوده اما کسی از این هدایتها استفاده نمیکند.
2- همان مفاهیم نظری که در حال استفاده از آن هستیم اما به طور ناقص و به همین علت کار خراب شده و نظامات دشمن به دلیل قوی عمل کردن، بر ما مسلط شدهاند. به عنوان مثال در عرصۀ فرهنگی نظام ورزشی غرب دارای سازمان المپیک است که درآمد بسيار زياد دارند و دشمن از طریق ورزش، فرهنگ جوانان ما را خراب کرده به گونهای که جوانان ما برای تماشای بازی فوتبال، ساعتها پشت درب استادیوم میایستند و برای هواداری از تیم مورد علاقۀ خود شیشۀ اتوبوسها را میشکنند و برای جلوگیری از اغتشاشات و ایجاد امنیت، مبالغ زيادي توسط نهادهاي انتظامي و امنيتي بايد هزينه شود.
* فلسفۀ نگاه اسلام به آثار باستانی، مشاهده آنها با نگاه عبرتآميز است اما فلسفۀ نگاه غرب به آثار باستاني، افتخار به آثار باستاني و نخوت و تكبر است
- معرفي دستاورد اسلام و غرب در عرصه گردشگری:
گردشگری شامل دو بخش است:1-آثار باستانی 2-سیاحت
1- فلسفۀ نگاه اسلام به آثار باستانی، مشاهده آنها با نگاه عبرتآميز است. آیات زیادی در این زمینه وجود دارد. از جمله: «فَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُروا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبين»(آلعمران:137)، «كَمْ تَرَكُوا مِنْ جَنَّاتٍ وَ عُيُون»(دخان:25). یا عبرت آموزی در داستان فرعون زمانی که خداوند فرمود: «فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً وَ إِنَّ كَثيراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آياتِنا لَغافِلُون»(يونس:92) خداوند جنازه فرعون را به عنوان نشانه، سالم نگاه داشت كه به ما بگويد با اين همه قدرت و هيمنه فرعون، او ذليلانه در آب غرق شد و نتوانست خود را نجات دهد و اين همه قدرت و ثروت به او كمكي نكرد.
فلسفۀ نگاه غرب به آثار باستاني، افتخار به آثار باستاني است. افتخار به ناشناختهها و زنده ساختن اندیشههای موهوم که نمیدانند چه بوده و چه کردند. میخواهند به جای افتخار به ائمه اطهار(ع)، تمام توجه ملتها به اجداد دروغین و پادشاهيها و... جلب شود که به اعتبار فرهنگ و شخصیت خود ایجاد نشدند بلکه نوعاً با خون و خونریزی ایجاد شدند. در نتیجه می توان گفت در عرصه گردشگري، حرکت غرب در جهت تکبر و نخوت است نه عبرت آموزی. در عبرت آموزی سازندگی وجود دارد اما وقتی جهت، نخوت باشد، افتخار به تاریخ پادشاهی صورت ميگيرد که آغشته به خون و خونریزی است. مثل آنچه که امروز به پان ترکیسم و پان عربیسم و... گفته میشود و دیگر در آن سازندگی وجود نخواهد داشت.
* فلسفۀ نگاه اسلام در سیاحت، نگاه به خلقت و آثار رحمت الهی است که در جهت کشف آیات حقتعالی است اما فلسفۀ نگاه غرب در سیاحت، خوشگذرانی و غفلت است
2- فلسفۀ نگاه اسلام در سیاحت یک نگاه هستی شناسانه است؛ نگاه به خلقت و آثار رحمت الهی است که در جهت کشف آیات حق و مشاهدۀ فیوضات حقتعالی است. «فَانْظُرْ إِلى آثارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها إِنَّ ذلِكَ لَمُحْيِ الْمَوْتى وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ »(روم:50). یعنی وقتی به هستی نگاه میکنیم باید نگاه رحمت داشته باشیم که در عالم خلقت فیوضات رحمت حق چگونه نازل شده و آن به آن به هستی حیات می بخشد. فلسفۀ نگاه غرب در سیاحت، خوشگذرانی و غفلت است که از آثار شیطان است.
* در مقابل بنیادها و سازمانهای دموکراسی غرب، اسلام دارای بنیاد عدالت و معرفت است که بسیار عمیقتر و اصیل است/ اسلام عدالت را جایگزین دموکراسی میکند
ب: معرفي دستاورد اسلام و غرب در عرصه بنیادهای دموکراسی:
در مقابل بنیادها و سازمانهای دموکراسی غرب، اسلام دارای بنیاد عدالت و معرفت است که بسیار عمیقتر و اصیل است. اسلام عدالت را جایگزین دموکراسی میکند.
«في بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ»(نور:36)
ما دارای زیارتگاهها و بیوتی هستیم که بنیاد عدالت خواهی و معرفت گرفتن میباشند و فرد را به رشد میرسانند، به گونهای که برای اسلام جان میدهد. اما متاسفانه به علت عدم یادگیری آداب صحیح زیارت و مأموریت های بعد از آن و چهره نکردن این اماکن زیارتی، بسیاری از زائرین از آن بی بهره می مانند.
لازم به يادآوري است كه انشاءالله هر هفته پنجشنبه ها از ساعت 10 صبح تا 12 كلاسهاي دوره آموزشي نظام شناسي برگزار ميشود.
سيدي هاي صوتي اين جلسات براي بهرهبرداري دانش پژوهان، تهيه شده و در اختيار آنان و ساير علاقمندان قرار ميگيرد.
حضور در كلاسهاي دوره آموزشي نظام شناسي، پس از ثبت نام حضوري، براي عموم خواهران و برادران بلامانع است.
مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره سلام الله عليها
0 نظر