چاپ کردن این صفحه

صابره: گزارش هفتمين نشست ماهانه انجمن نظام شناسي قرآني

1097 1395/12/08
صابره: گزارش هفتمين نشست ماهانه انجمن نظام شناسي قرآني

صابره: گزارش هفتمين نشست ماهانه انجمن نظام شناسي قرآني/ آیت الله ميرباقري: مراتب رسيدن به معرفت امام در سه وادي تسليم، تطهير و تنوير/امام زمان (عج) آیه غیب الهی است/تمدن مدرن مهم‌ترین حجاب ظهور است

صابره: گزارش هفتمين نشست ماهانه انجمن نظام شناسي قرآني/ آیت الله ميرباقري: مراتب رسيدن به معرفت امام در سه وادي تسليم، تطهير و تنوير/امام زمان (عج) آیه غیب الهی است/تمدن مدرن مهم‌ترین حجاب ظهور است

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني صابره، هفتمين نشست ماهانه انجمن نظام شناسي قرآني در مديريت و تربيت اسلامي و مراسم جشن ولادت با سعادت حضرت ولي عصر(عج) با حضور اساتيد و دانش پژوهان و عموم خواهران و برادران علاقمند به صاحب الزمان(عج) با سخنراني حضرت آيت الله ميرباقري و استاد زاهدي و مديحه سرايي و مولودي خواني مداحان اهل البيت عليهم السلام، در روز جمعه 7/4/92 از ساعت 17 تا نماز مغرب در محل مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره (س) برگزار شد.

اين مراسم با تلاوت آیات نوراني قرآن كريم توسط حاج جواد صنوبري آغاز شد. در ادامه توسط حجت الاسلام عليي زيارت آل ياسين قرائت گرديد.

سپس استاد زاهدي در مقدمه اي به اهميت ذكر صلوات و معرفت به صلوات و تربيت قلب و دل با صلوات سخناني را ايراد نموده و بيان داشتند كه با هر صلوات بايد يك حجاب ظلماني از قلب كنار برود.

در ادامه آيت الله دكتر سيد محمد مهدي ميرباقري، رئيس فرهنگستان علوم اسلامي قم، در موضوع نظام ولايي به ايراد سخنراني پرداختند. خلاصه اي از سخنراني ايشان بدين شرح مي‌باشد:

ملائكه از طريق معرفت به روح، به معرفت پروردگار رسيدند

... سجده در مقام روح واقع مي‌شود. روح در جسم مسوي شده ظهور مي‌يابد. "فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي‏ فَقَعُوا لَهُ ساجِدينَ" (حجر29) تعبير روح براي مقام امام است كه بايد با شناسايي گوهر وجود او به معرفت خدا رسيد. وحي كردن پروردگار چند نوع است: "كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْري مَا الْكِتابُ وَ لاَ الْإيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا وَ إِنَّكَ لَتَهْدي إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ" (شوري52)       1. وحي     2. من وراء حجاب       3. فرستاده‌اي كه براي او پيام مي‌آورد.

نبي اكرم(ص) سرچشمه ايمان است و بقيه ايمان‌ها از اوست. علم نبي اكرم(ص) كه علم‌الكتاب و تبياناً لكل شيء است در همين روح است. در واقع وحي نبي‌ اكرم(ص)، القاي روح به نبي اكرم(ص) است. امام صادق (ع) در جمعي فرمود: اين كتاب كه هادي بندگان است در قالب روح به نبي اكرم(ص) وحي شده است و همه حقايق و در اين روح است و پس از نبي اكرم(ص) به حضرت علي (ع) و سپس ما( ائمه عليهم السلام) رسيد. كامل شده روح‌القدس كه از آنِ انبياء بوده در وجود اهل البيت (ع)‌ است. روح‌القدس حجابي ندارد و از غفلت و لهو و لعب و هرگونه خطايي به دور است. وجود امام غير از جسم معمولي است و حقيقتي دارد كه بايد آن را شناخت. بنابراين نبايد در جسم امام محدود شد كه اگر اينگونه باشد ما هم خطاي ابليس را مرتكب خواهيم شد. روح بود كه قائل مقام خليفه‌اللهي شد و اسرار و اسماء اشياء بر او القا شد، اما ابليس اين را نديد و فقط گِلِ وجود آدم را ديد. اما در حقيقت، سجده ملائكه سجده در مقابل گِل نبود بلكه سجده در برابر روح بود. اين امتحاني بود براي ملائكه كه در قالب گِلي به آنها نشان داده شد. به عبارت ديگر خداوند آنها را با مجهولات امتحان كرد. وقتي ملائكه در برابر كلمه روح سجده كردند در حقيقت، روح براي آنها آشكار شد و از طريق معرفت به آن روح، به معرفت پروردگار رسيدند.

خليفة‌الله خود پيامبر(ص) و حضرت علي (ع) هستند

وحي پيامبر اكرم (ص) ‌مستقيماً از جانب خداست و حقيقت علم از طريق كلمه نور به ايشان داده شده است. خليفه‌الله خود پيامبر(ص) و حضرت علي (ع) هستند. پس سجده ملائكه در برابر خليفه‌الله در حقيقت سجده در برابر اين اجسام نوراني است. اما اين امتحان براي استكبار زدايي از ملائكه بود. اگر خداوند روح را در قالب نور به ملائكه نشان مي داد امتحان آنها راحت مي‌شد. همانگونه كه خداوند پيامبر(ص) و اهل‌البيت(ع) را در مقامات مختلف خلق كرد. زماني ائمه حول‌العرش قرار گرفتند و زماني‌كه روح در قالب جسم نوراني در عالم ملائكه ظاهر شد نزديك بود ملائكه ايشان را با خدا اشتباه بگيرند. حقيقت نبي اكرم(ص) همان روح الهي است كه در قالب جسم نوراني آمده است. اگر آن روح نباشد اين جسم، پيغمبر نيست. روح پيغمبر و ائمه همه مراتب توحيد و ايمان و كتاب و علم را داراست. وقتي امام به امامت مي‌رسد بين امام و خداي متعال هيچ حجابي نيست و در مقابل امام عمودي از نور واقع مي‌شود كه همان روح‌القدس است كه امام همه حقايق را در آن مي‌بيند و اين نور رابط بين امام و خداست. ائمه‌(ع)‌ و پيامبر (ص) آن كلمه نور الهي است و هركجا نوري است شعاع آن نور است. امام (ع) كلمه ماء است كه هركجا هست، آنجا حيات است. طهارت از اوست. "وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْ‏ءٍ حَيٍّ أَ فَلا يُؤْمِنُونَ "(انبياء30) ،  "وَ يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِيُطَهِّرَكُم‏(انفال11)" سماء مقام نبي اكرم(ص) است و ماء مقام اميرالمومنين(ع). امام كلمه ايمان است. امام انوار ايمان در عالم است. " حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في‏ قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ"(حجرات7)
امام كلمه عدل الهي است عدل، خود امام است و چيزي غير از امام نيست. اگر كسي بخواهد عادل شود بايد نوري از امام در وجودش بيفتد. اگر شعاع انوار امام در عالم بتابد عدالت حاكم خواهد شد. امام مثل نور خداست كه اگر در قلبي افتاد اين قلب مشكات نور الهي است. قلوب مومنين منعكس كننده انوار وجود ائمه (ع) است و هيچ‌گاه محيط بر آن نور نخواهد شد. معرفت ائمه، معرفت‌الله است. و بدون شناخت امام نمي‌توان به شناخت خدا رسيد.

مراتب رسيدن به معرفت امام

وادي تسليم وادي تطهير وادي تنوير

1- وادی تسلیم: همان مقام امتحان است. تسلیم در برابر امام اولین قدم در وادی معرفت است. خود تسلیم نیز مراتبی دارد و اولین قدم تسلیم، تسلیم جوارح است به این معنا که چشم، گوش، زبان و سایر جوارح را تسلیم ائمه کنیم و هر آنچه نارضایتی امام را به دنبال داشته باشد انجام ندهیم. باید به این نکته توجه داشت که حتی در وادی تسلیم هم نباید خود را صاحب اختیار بدانیم و مثلاً بگوییم این من بودم که تسلیم شدم بلکه در مقام تسلیم هم ما فقیر هستیم. بعد از تسلیم جوارح نوبت به تسلیم فكر و قوه خیال می‌رسد. اگر خیال خود را رها كنيم، شيطان آن را تصرف مي كند ما را به سراب مي رساند. مرحله بعد، تسلیم قلب است و پس از آن تسلیم صدر و سپس فؤاد. قلب باید تسلیم باشد اگر کسی تنها در دلش به حکم خدا اعتراض کند حتی اگر آن را به زبان نیاورد، مشرک است.
2- وادی تطهیر:‌ وقتی تسلیم شدیم مانند بیماری هستیم که خودش را به پزشک تسلیم کند، سپس پزشک برای تطهیر او از بیماری‌ها تلاش می‌کند. در این صورت خداوند متعال با تطهیر خود ما را از هرگونه شرک، آلودگی و غفلت‌ها خارج می‌کند. و ما را از وادی ظلمات و اولیای طاغوت به سمت وادی ولایت ائمه(ع) که همان وادی توحید، نور و طهارت است هدایت می‌کند. "يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور"(بقره257)  یعنی اگر کسی تطهیر شد خداوند او را به سمت نور می‌برد. در وادي تطهير، آلودگي ها و ناپاكاهي‌ها را شست و شو مي‌دهند و آنگاه موحد مي شويم.
3- وادی تنویر: وقتی پاک شديم آنگاه وادی تنویر است. پس از تطهير توسط خداوند، انوار ولايت مثل خورسيدي كه طلوع مي كند در قلب انسان وارد مي شود و انوار امام ما را نورانی و طاهر می‌کند. و قلب انسان چراغدان و مشكات نور امام مي شود در نتیجه انسان معرفت امام را خواهد شناخت. در حقیقت سیر در وادی نور از اینجا شروع می‌شود و قبل از آن انسان گرفتار حجب ظلمانی است.
کسی که در وادی ظلمات و نظام طاغوت است گرفتار حجاب‌های ظلمانی است و در آنجا بویی از توحید و اخلاص نمی‌آید. وقتی وارد نور شود از حجاب ظلمانی رهایی می‌یابد. قلب همه مومنین در وادی نور است اما به سبب گناهانی که مرتکب می‌شوند حجاب ظلمانی دارند چرا که هر گناهی حجاب ظلمانی و خروج از ولایت امیر‌المونین(ع) است.
اگر قلب کسی اولیای طاغوت را دوست داشته باشد کلاً در حجب ظلمانی است. اگر قلب فردی محب اولیای نور باشد اما گوش و زبان او در وادی ظلمات باشد ظلمات جزیی است و اگر گوش و زبانش هم از ظلمات بیرون آمد حجب نورانی است. در این صورت ظاهر و باطن انوار و شعاع نور امام است و محبت امام در قلب و گوش و زبان او هم جاری است.
وادی ولایت امیرالمونین(ع) از اول تا آخرش درجات توحید و درجات نور است
وادی ولایت امیرالمونین (ع) از اول تا آخرش درجات توحید و درجات نور است. مقام اخلاص تام،  مقام فنای در ولی الله و ظهور تام ولی خدا در آنان است که برای انبیای مرسل، ملک مقرب و انسان‌های ممتحن است.
معرفت از عالم بالا می‌آ‌‌ید. سهم ما تسلیم کردن است. اگر انسان تسلیم شد ماء ولایت جاری می‌شود و او را شستشو می‌دهند در این صورت انوار ولایت در قلب او ظهور پیدا می‌کند. در نتیجه مومن و محب می‌شود و از فرمان نفس و شیطان و اولیای طاغوت آزاد می‌شود و با ولایت حضرت امیر(ع) جلو می‌رود.
ولایت حضرت امیر (ع) مقاماتی دارد. در زیارت جامعه کبیره هر سلام یک مقام است که هرکدام را که درک کنیم از همان باب وارد آن می‌شویم. هر مقامی از مقامات ائمه یک باب توحید است که اگر وارد شویم پاک می‌شویم اگر همه درها باز شود به حقیقت امیرالمونین(ع) می‌رسیم. ما می‌خواهیم به اسم اعظمِ اعظمِ اعظم راه پیدا کنیم که اگر به آن برسیم این کنه توحید و معرفت است. اگر کسی به اینجا برسد امام را بیش از همه دوست دارد و خلیل می‌شود و کنه نورانیت را درم می‌کند. اگر به این مقام رسیدیم مقام معرفت به نورانیت است این مقامی است که امام در قلب انسان ظهور پیدا می‌کند. باید توجه داشت که تنها شعاع نور امام در وجود انسان می‌آید و ما محیط به نور امام نمی‌شویم. اگر نور امام در قلب ما ظهور پیدا کند امام همیشه همراه ماست.  امام باید در قلب، طلوع کند که اگر اینگونه شد حجاب ملکوت برداشته می‌شود و سیر در ملکوت هم با امام انجام می‌شود.  کسی به نورانیت نمی‌رسد مگر اینکه خداوند تطهیرش کند. وادی رسیدن به ولایت ائمه بعد از وادی تطهیر است. مقام سلم مقدمه تطهیر و تطهیر مقدمه نورانیت است.

امام زمان (عج) آیه غیب الهی است
امام زمان (عج) آیه غیب الهی است که از غیب می‌‌آید و در عالم ظهور پیدا می‌کند و آیه نبوت نبی اکرم را کامل می‌کند. غیر از اینکه جسم امام غایب است حقیقت ولایت نیز در غیبت است.
عصر ظهور، عصر ظهور کلمه غیب در کل عالم است. "وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى" (ليل2) خورشید این آیه امام زمان (عج) است.  ظهور امام زمان (عج) برابر با ظهور غیب در عالم است یعنی ملکوت تنزل می‌یابد. امام زمان (عج) وقتی ظهور می‌کند غشاء و حجاب از عالم برداشته می‌شود و عالم، عالم ملکوت می‌شود. در حقیقت وقتی امام زمان (عج) ظهور کند عالم بهشت می‌شود و نور الهی همه جا ظهور پیدا می‌کند. تا وقتی آن حجاب از حقیقت امام و ولایت برداشته نشود با حضور جسم هم اتفاقی نمی‌افتد همانگونه که امیرالمونین (ع) جسمشان حضور داشت اما ولایتشان در حجاب بود. تک تک ما باید با تسلیم خود به نور برسیم و ظهور برای ما محقق شود. اگر قلبي مورد ظهور نور امام قرار گرفت، يقين مي آيد و حجاب ملكوت برداشته مي شود.

تمدن مدرن مهم‌ترین حجاب ظهور است

 امروزه تمدن مدرن مهم‌ترین حجاب ظهور است. محور مدرنیته مستکبرین عالم هستند. آنها ائمه نار هستند. جریان تجدد ما را به دنیا معتاد کرده است. این خاصیت تمدن غرب است که نمی‌توان منکر را از معروف مجزا کرد. تمدن غرب در حقیقت اتاق فرمانی است که کل جهان را به فساد و ظلمت می‌برد. طبق آيات سوره كهف: قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرينَ أَعْمالاً (103)الَّذينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً (104) ترجمه: بگو: «آيا شما را از زيانكارترين مردم آگاه گردانم؟»[آنان‏] كساني‌‏اند كه كوشش‏شان در زندگى دنيا به هدر رفته و خود مي‌‏پندارند كه كار خوب انجام مي‌‏دهند."
خاسرین کسانی هستند که همه تلاششان برای حیات دنیاست  و آن را نیکو می‌دانند. 
با ظهور امام زمان (عج) جهان تا جایی نورانی می‌شود که سلمان‌ها و ابوذرها برمی‌گردند و از شعاع نورانیت امام زمان (عج) و ائمه (ع) بهره مند می‌شوند. چون می‌فهمند که هنوز از امیرالمونین (ع) بهره کافی را نبرده‌اند ...

 پس از سخنراني آيت الله ميرباقري، استاد زاهدي در حضور ايشان، گزارشي را از انجمن نظام شناسي قرآني ارائه نموده و افزودند: قصد ما در اين انجمن، استخراج مديريت و تعليم و تربيت خالص از قرآن كريم و روابات شريفه اهل البيت(ع) است. مي خواهيم گفتمان اصيل قرآني و روايي را با كمك علما در اينجا سامان بدهيم.

در ادامه مداحان اهل بيت عصمت و طهارت، آقايان مهدي خادم زاده و هاشم توكل در مدح و رساي حضرت صاحب الزمان(عج) مديحه سرايي نمودند.

سپس دعاي سمات توسط استاد زاهدي قرائت گرديد. پايان بخش اين مراسم نوراني، اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت آيت‌الله ميرباقري برگزار شد.

در بين مراسم از حاضران با شربت و شيريني، پذيرايي به عمل آمد و در پايان مراسم با پذيرايي شام، مدعوين محترم مورد بدرقه قرار گرفتند.

براي آگاهي از اسامي برندگان مسابقه نظام شناسي قرآني اينجا را كليك كنيد.

براي ديدن گزارش تصويري اين مراسم اينجا را  كليك نماييد.

آخرین‌ها از

0 نظر