به گزارش پايگاه اطلاع رساني صابره، در دومين جلسه "نظامسازي و نظامشناسی بر اساس راهبردهای قرآنی و روایی" كه در شب میلاد امام موسی کاظم (ع) در تاريخ 30/9/91 با حضور اساتید، محققان و دانشپژوهان در قالب دو نشست علمی با سخنراني استاد زاهدي و حجت الاسلام دكتر احمد رهدار در مؤسسه صابره (س) برگزار گردید، تاسيس انجمن "نظامشناسی قرآنی در مدیریت و تعلیم وتربیت اسلامی" اعلام شد.
استاد زاهدي: رمز تحول در اسلامي شدن و قرآني شدن مدارس و دانشگاهها و حوزه هاي علميه؛ تسلط به نظامشناسي است
در نشست اول، استاد زاهدی ضمن اعلام تاسيس "انجمن نظامشناسی قرآنی در مدیریت و تعلیم و تربیت اسلامی" به ايراد سخنراني با موضوع «نظامشناسی و نظامسازی در جهان اسلام؛ افقی نوین در مسیر مدیریت و تعلیم و تربیت قرآنی» پرداختند.
استاد زاهدي تاسيس "انجمن نظامشناسی قرآنی در مدیریت و تعلیم وتربیت اسلامی" را ثمره 25 سال فعاليت علمي و پژوهش در اين زمينه دانسته و افزود كه موسسه صابره موفق شده نظام مديريت و تعليم و تربيت اسلامي را از قرآن و روايات شريفه معصومين استخراج و تدوين نمايد. استاد زاهدي در ادامه اتحاد مدیریت و تعلیم و تربیت را به عنوان نظريه قرآني مطرح نمودند كه در دوره "تربيت استاد در مديريت و تعليم و تربيت قرآني" هم به خوبي تبيين شده است. ايشان رونمايي از كتاب "نظام سازي گمگشته جهان اسلام" را كه در مهر ماه 91 و با حضور آيت الله ميرباقري رئيس فرهنگستان علوم اسلامي قم و حجت الاسلام حاج مهدي طائب انجام پذيرفت، را به عنوان ثمره تلاشهاي تحقيقاتي در موضوع نظام شناسي معرفي نمودند. ايشان در ادامه، عضويت در "انجمن نظامشناسی قرآنی در مدیریت و تعلیم وتربیت اسلامی" را در قالب سه سطح هيأت علمي، كارشناس و دانش پژوه مقدور دانستند.
استاد زاهدي در ادامه سخنراني خود ابتدا ضرورت توجه به علم نظامشناسی را متذکر شده و خاطرنشان کردند که نظامشناسی از ریشهایترین مباحثی است که برنامهریزان، مدیران و مجریان آموزش و پرورش و دانشگاه، مدیران و برنامهریزان و کارشناسان حوزههای علمیه، سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد، چه در داخل و چه در خارج از کشور و ... باید از آن آگاهی داشته باشند. بهگونهای که عدم توجه به علم نظامشناسی برابر است با عدم آگاهی و عدم توانایی در شکلدهی تحولات مورد نیاز در مسیر ایجاد مدارس و دانشگاههای قرآنی . ایشان در ادامه فلسفه تأسیس مدرسه و دانشگاه را مدرن کردن کشور و نظامات کشوری دانسته و به آسیبشناسی نگاه امیرکبیر و روشنفکران ادامه دهنده راه او در فرایند مدرنیزاسیون کردن مدارس و دانشگاهها پرداختند و به نمونههایی از چالشهای گریبانگیر موجود در جوامع اسلامی در حوزههای مدیریتی، اقتصادی، سیاسی، آموزشی، خانوادگی، روابط بین فردی و ... که در فرایند مدرنیزاسیون شکل گرفتهاند اشاره نمودند و در نهایت شاهکلید رهایی از چالشهای موجود در جهان اسلام را صرفاً آشنایی با علم نظامشناسی و نظامسازی بر مبنای اندیشههای قرآنی دانستند. ايشان لازمه تاسيس مدراس اسلامي را پياده سازي نظام بر اساس انديشه هاي قرآني برشمرده و ادامه دادند: تا نظام شناسي قرآني و استخراج راهبردها از قرآن صورت نگيرد، موفق به تأسيس مدرسه يا دانشگاه اسلامي نخواهيم شد. استاد زاهدي علم نظامشناسی را از بنیانها و مبانی کار در ایجاد تحولی اساسی در مسیر شکلگیری مدارس و دانشگاههای قرآنی دانست و افزود با سلاح نظامشناسی و نظامسازی بر مبنای اندیشههای قرآنی قادر خواهیم شد تا با نظامهای جهان غرب مقابله کنیم. ايشان ادامه داد: در صورت آشنایی با علم نظامشناسی، آسيب ها و انحرافات اندیشهها و اهداف سازمانهای جهانی نظیر يونسكو (نظام فرهنگي)، فائو (نظام غذايي)، يونيسف (نظام علمي)، المپيك (نظام ورزشي)، هالیوود (نظام سينمايي) و ... در روابط اقتصادی، مدیریتی، سیاسی، خانوادگی، فردی و ... در جوامع اسلامي بهگونهای شفاف هویدا خواهد شد. و بهترين مقابله با آسيبها و انحرافات نظامات غربي، تسلط به موضوع نظام شناسي و نظامسازي بر اساس راهبردهاي قرآني و روايي خواهد بود.
حجت الاسلام دكتر رهدار: در ساحت معرفت، آنچه كه پروژه دين را جلو مي برد، تبديل آموزه ها به نظامهاست
در ادامه این جلسه، نشست علمی دوم با حضور حجت الاسلام دکتر احمد رهدار رئیس «مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه قم» و محقق موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار گردید. ایشان ضمن ابراز خرسندی از حضور در این انجمن ابراز داشتند نکات مد نظر ایشان در مؤسسه صابره (س) مورد توجه و در حقیقت بر این شالوده استوار شده است. ایشان در ادامه بیان داشتند که ما تا زمانی که به دین با رویکرد سیستمی مواجه نشویم و دین را در شبکه اش مورد مطالعه قرار ندهیم و به دیگر سخن تا زمانی که دین را به مجموعهای از آموزه ها تقلیل دهیم، راه به جایی نخواهیم برد. آن چیزی که پروژه دین را حداقل در ساحت معرفت جلو می برد اولاً تبدیل آموزه ها و گزاره ها به تئوری ها است و بعد از آن تبدیل تئوریها به نظام ها است. باید توجه داشت که گزاره با تئوری فرق می کند. تئوریها ترکیب ویژه ای از گزاره ها و نظامها ترکیب ویژه ای از گزاره ها و تئوری ها هستند و در نظام ها است که ساحات مختلف یک مجموعه همدیگر را پشتیبانی می کنند. ایشان در ادامه به تبیین جایگاه انسان در نظام هستی پرداخته و در یک تقسیمبندی از سه منظر طولی، عرضی و عمودی تحلیلی از انسان ارائه نمودند.
از نگاه حجت الاسلام دکتر رهدار ابعاد وجودی انسان در این سه برش عبارتند از:
برش طولی : انسان دارای چهار ساحت فردی، جمعی، تاریخی و فراتاریخی است.
برش عرضی: انسان دارای سه ساحت طبع، غریزه و فطرت است.
برش عمودی: انسان دارای سه ساحت جسم ، روان و روح است.
ایشان در ادامه نشست به واکاوی انسان در برش طولی در چهار ساحت فردی، جمعی، تاریخی و فرا تاریخی پرداختند.
لازم به يادآوري است كه در آخرين پنجشبه هر ماه، جلسه "نظامسازي و نظامشناسی بر اساس راهبردهای قرآنی و روایی" برگزار ميشود و در هر جلسه يكي از اساتيد و اندبشمندان اسلامي به ايراد سخنراني خواهد پرداخت. انشاءالله جلسه بعدي (سوم) در تاريخ 28 دي ماه 91 از ساعت 15 تا اذان مغرب در محل موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره(س) برگزار خواهد شد.
0 نظر