چاپ کردن این صفحه

عاطفه، نتيجه اظهار جذْبه هاي عقل

904 1395/10/09
عاطفه، نتيجه اظهار جذْبه هاي عقل

عاطفه، نتيجه اظهار جذْبه هاي عقل است اما احساس نتيجه اظهار جذْبه‌هاي غريزه است

به گزارش پايگاه اطلاع رساني صابره، در جلسه پنجشنبه (مورخ 19/3/1390)دوره "مديريت و تربيت اسلامي در تعليم و تربيت قرآني"، استاد زاهدي ادامه مبحث غريزه را كه زيرمجموعه موضوع انسان شناسي مي باشد، تدريس نموده و به مراحل تدوين كتاب از موضوعات تدريس شده، اشاره نمودند. جهت كسب اطلاعات بيشتر از محتواي اين جلسه و ساير جلسات، با موسسه تماس بگيريد.

 

عاطفه، نتيجه اظهار جذْبه هاي عقل است اما احساس نتيجه اظهار جذْبه‌هاي غريزه است

به گزارش پايگاه اطلاع رساني صابره، در جلسه پنجشنبه (مورخ 19/3/1390)دوره "مديريت و تربيت اسلامي در تعليم و تربيت قرآني"، استاد زاهدي ادامه مبحث غريزه را كه زيرمجموعه موضوع انسان شناسي مي باشد، تدريس نموده و به مراحل تدوين كتاب از موضوعات تدريس شده، اشاره نمودند. جهت كسب اطلاعات بيشتر از محتواي اين جلسه و ساير جلسات، با موسسه تماس بگيريد.

 

خلاصه اي از اهم مطالب مطرح شده در اين جلسه، به شرح ذيل مي باشد:

 مراحل تدوين كتاب از موضوعات تدريس شده:

1- يادداشت برداري از مطالب تدريس شده در جلسات

2- مباحثه براي تكميل يادداشت ها

3- تعيين سرفصل و عنوان براي مباحث

4- برقراري پيوند بين مطالب

5-  تكميل آيات و روايات و منبع يابي آنها

6- مراجعه به منابع مطرح شده در بحث و تكميل مطالب

7- مراجعه به ساير منابع و استخراج مطالب مرتبط با كتاب

8- نوشتن حاشيه با نظر محقق در كنار مطالب اصلي

9- نوشتن نقد محقق روي مطالب تدريس شده

10- طرح سؤال يا ابهامات از مباحث تدريس شده

11- درج فهرست آيات و روايات و منابع در انتهاي كتاب

12- نوشتن مقدمه براي كتاب

13- فهرست بندي در ابتداي كتاب

غريزه:

غريزه كه از درون انسان سرچشمه مي گيرد را خداوند به گونه اي ويژه با برنامه ريزي دقيق و نرم افزارهاي ظريف در وجود انسان به وديعه نهاده است. غريزه هرچه دارد در قلب مي ريزد. زيرا قلب معنوي كه در حوزه قلب صنوبري شكل كار مي كند صورت جامع روح بوده و مديريت جسم و روح و همه ادراكات عالي و عميق انساني را بر عهده دارد. در نتيجه همه چيز بايد در قلب اتفاق بيفتد.

- طبق توضيحات جلسات قبل، اميالي كه غريزه در قلب وارد مي كند به صورت عيني و ملموس در رفتار انسان بروز مي كند. اين رفتار احساس نام دارد. مثل ميل به آشاميدن بر اثر تشنگي. جذْبه هايي را كه عقل ارزشي به قلب وارد مي كند، نيز به صورت عيني و ملموس در رفتار انسان، ظاهر مي شود كه اين رفتار، عاطفه نام دارد. جذْبه هاي عقل ارزشي شامل ارزشها، زيباييها، حقايق و يقينيات مي باشد.

- هر احساسي گواه نوعي يا مرتبه اي از ادراك است. زماني كه قلب چيزي را درك كند، حتماً احساس نشان مي دهد‌(ادراك قلبي). مثلاً شخصي از مسئله اي، احساس تنفر دارد، اين بدان معني است كه آن شخص، از مسئله فوق، شناختي كسب كرده كه به تبع آن، احساسي پيدا كرده و به صورت تنفر بروز مي دهد. اما ادراك ذهني، فاقد احساس است. مثلاً بدانيم كه 2 ضربدر 2 مي شود 4 كه اگر اين 2 ضربدر 2 بشود 5، فرقي به حال ما ندارد.  در نتيجه هر ادراكي كه با احساس همراه باشد، عميق است، زيرا از قلب بروز مي كند. يعني قلب، اگر چيزي را درك كند، حتماً خروجي آن يا به صورت احساس است يا به صورت عاطفه. آگاهي از اين بحث، موجب تحول در امتحانات و ارزيابي هاي مدارس و دانشگاهها خواهد شد.

- احساس زبان قلب است، لذا فوراً به قلب طرف مقابل منتقل مي شود. در تمام شئون حيات انساني، يك احساس وجود دارد.

 

- قلب بايد آنقدر قوي و تربيت شده باشد كه اميال غريزي را كه درونش مي ريزد، كنترل كند. معيار قلب تربيت شده، اين است كه  قلب توانايي مراجعه به عقل ارزشي (تفكر) و قدرت كنترل (اداره) را داشته باشد. تفكر يعني عمليات قلب در مراجعه به عقل ارزشي و اراده هم بازوي پر قدرت و نيروي اجرايي قلب مي باشد. انساني كه قلبش تربيت شده، هميشه ملازم انبياء و اولياء خواهد بود و از آنها جلوتر يا عقب تر حركت نخواهد كرد. در نتيجه اميالي كه به قلب تربيت شده وارد مي شود، ابتدا به عقل ارزشي معرفي شده و با توجه به مهارت تفكر، بررسي مي شوند. حال اگر عقل به اين اميال، جذبه نشان دهد، عاطفه نام دارد. به عنوان مثال، احساس تهور در يك جوان وقتي به قلب تربيت شده، وارد شد، به وسيله اراده كنترل شده و با هدايت و عنايت عقل ارزشي، تبديل به عاطفه‌ي شجاعت مي شود. يا احساس تبذير و اسراف، پس از ورود به قلب تربيت شده، با اراده كنترل شده و با راهبري عقل ارزشي، تبديل به عاطفه‌ي انفاق مي شود. ولي اگر  احساس، به قلبي كه تربيت نشده و راهبر عقل ارزشي ندارد، وارد شد، خطرناك مي شود. چون در قلبي كه عقل ارزشي راهبر نباشد، وهم و اوهام، راهبر و هدايتگر مي شود. وهم يعني ناشناخته و مبهم. وهم، هيچ مبنا و ملاكي ندارد. لذا حسادت مي‌ورزد و از نعمتها و خوبي هاي ديگران حرص مي خورد و رنج مي كشد...

كلاسهاي ترم تابستاني در روزهاي دوشنبه و پنجشنبه از ساعت 17 تا 19 در مدرسه پيام (ميدان تجريش) داير مي باشد. ضمناً دانش پژوهان مي توانند  از ساعت 16جهت ارتباط با اساتيد مشاور و مباحثه به محل فوق مراجعه نمايند. سي دي صوتي جلسات، هر هفته در اختيار دانش پژوهان قرار مي گيرد.

آخرین‌ها از

0 نظر